معرفی بهترین کارگزاری بورس در ایران (1400)

بهترین کارگزاری بورس در ایران کدام است؟ این شاید سوالی باشد که چه تازه قصد ورود به بازار بورس را داشته باشید و چه سالیان دراز در آن فعالیت کرده باشید، اغلب مطرح است.

این جا تلاش کرده‌ایم لیست کارگزاری های بورسی و بهترین کارگزاری‌ بورس ایران را برای شما جمع آوری کنیم و خلاصه و ساده، اطلاعات قابل قیاس کارگزاری‌های ایران را برایتان دسته‌بندی و مرتب کنیم تا خودتان به راحتی با مقایسه هر آیتم به این نتیجه برسید که بهترین کارگزاری بورس کشورمان در حال حاضر کدام ‌یک است.

فهرست بهترین کارگزاری بورس

  1. کارگزاری آگاه
  2. کارگزاری اقتصاد بیدار
  3. کارگزاری امین سهم
  4. کارگزاری بانک مسکن
  5. کارگزاری دانایان پارس
  6. کارگزاری سهم آشنا
  7. کارگزاری فارابی
  8. کارگزاری مفید

بهترین کارگزاری‌ بورس ایران

بهترین کارگزاری‌ بورس ایران

هم اکنون تعداد کارگزاری‌های فعال در کشور ایران به ۱۰۶ عنوان کارگزاری می‌رسد که همه آن‌ها تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار کشور فعالیت دارند. کارگزاری‌ها در اصل واسطه میان سهامداران و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار به شمار می‌آیند. به عبارت دیگر، هر شخص حقیقی یا حقوقی که کار او خرید و فروش انواع گوناگون اوراق بهادار است، بایستی حساب کارگزاری داشته باشد و از راه کارگزاری معامله انجام بدهد.

صدور و دریافت کد بورسی یا به عبارت دیگر کد معاملات آنلاین هم برعهده این کارگزاری‌ها است که به‌ شکل رایگان انجام می‌پذیرد. (البته برای ثبت‌نام سجام و همچنین احراز هویت سجام بایستی مبلغی بپرداخت گردد که این مبلغ به هیچ وجه ربطی به کارگزاری ندارد). سهامداران زمان معامله سهام بایستی کارمزد معینی بپردازند که قسمتی از این کارمزد در واقع سهم کارگزاری است و منبع اصلی درآمد این کارگزاری‌ها نیز از همین مکان است.

نکاتی برای انتخاب لیست بهترین کارگزاری های بورس

  • خدمات متنوع کارگزاری بورس

بازار سرمایه در اصل بازاری پویا و زنده است که به‌مرور پخته‌تر و بزرگ‌تر می‌گردد. به زبان دیگر، اندک اندک امکانات و ابزارها تازه‌ای به ابزارهای نوین بازار سرمایه اضافه می‌گردد. یک کارگزاری خوب بایستی بتواند با خدماتی که برای افراد ارائه می‌کند این ابزارها را به‌ شیوه خوبی به مشتریانش معرفی بکند و در اختیار آن‌ها بگذارد. به طور مثال، ابزار اختیار معامله که در اصل یکی از ابزارهای مشتقه در بازار به شمار می‌آید، یکی از ابزارهای نوینی است که توانایی دسترسی به آن را همه کارگزاری‌ها ارائه نمی‌نماید. برای آشنایی بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله " اختیار معامله چیست؟ " را مطالعه نمایید.

  • زیرساخت مناسب کارگزاری

این مورد به‌ طور ویژه درباره کارگزاری‌های با مشتری زیاد صدق می‌کند. از ابتدای سال 1399 که با سیل ورود اشخاص تازه به بازار بورس و وراق بهادار رو به رو شدیم، مشخص شد که اغلب بعضی از کارگزاری‌ها زیرساخت مناسب و کاربردی جهت ارائه خدمات شایسته به مشتریان زیاد و جدیدشان را ندارند. البته احتمال دارد در بعضی از روزهای شلوغ اینترنتی دسترسی به سامانه آنلاین این کارگزاری‌ها با کمی مشکل رو به رو شود.

البته قسمتی از ایرادات به دلیل هسته معاملات سامانه بورس بود که به‌نظر می‌رسد تا حد بسیار زیادی رفع گردد. اما قسمتی هم به دلیل ضعف سیستم آنلاین کارگزاری‌ها است و احتمال دارد در روزهایی که حجم معاملات افزایش زیادی دارد، قسمتی از این ایرادات تکرار گردد. پس خوب است به دنبال کارگزاری‌هایی بروید که از این لحاظ ایرادای نداشته باشند.

از سوی دیگر بیشتر کاربران بورسی بدنبال کارگزاری می باشند که بتوانند به راحتی سرخطی برای معاملات خود ثبت کنن که این نیز به کارگزرای که انتخاب میکنید مربوط می شود و باید در هنگام انتخاب کارگزرای به این نکته نیز توجه نمایید. برای اشنایی بیشتر برای معاملات سرخطی می توانید مقاله " سرخطی گذاشتن یعنی چه "را مطالعه نمایید.

  • احراز هویت آسان

جهت تشکیل حساب کاربری در یک کارگزاری، اضافه بر احراز هویت سجام (که مدتی است به‌شکل آنلاین هم می‌شود آن را انجام داد)، بایستی در کارگزاری نیز احراز هویت گردد. به همین خاطر اگر توانایی مراجعه حضوری به شعبه کارگزاری مورد نظرتان را ندارید، سراغ کارگزاری‌هایی بروید که در آن‌ها احراز هویت آنلاین صورت پذیرد.

  • باشگاه مشتریان کارگزاری

اغلب کارگزاری‌ها دارای باشگاه مشتریان هستند که بعضی از خدمات را در قالب این گونه باشگاه‌ها ارائه می‌دهند. خدماتی نظیر آموزش‌های حضوری و آنلاین ، تخفیف کارمزد، همچنین بسته‌های اعتباری و غیره. اگر چنین خدماتی برای شما در اولویت قرار بگیرد، بایستی دنبال کارگزاری‌هایی بگردید که باشگاه مشتریان فعالی دارند و در واقع جز بهترین کارگزاری بورس باشند.

  • پشتیبانی تلفنی

اکثر بهترین کارگزاری بورس از نظر کاربران مرکز تماس دارند و اگر سوال یا مشکلی درباره خدمات کارگزاری برایتان به وجود آید، می‌توانید با مرکز تماس کارگزاری خود به راحتی تماس بگیرید و سوال‌ خود را مطرح نمایید. اگر این مورد برای شما اهمیت بخصوصی دارد، بایستی سراغ کارگزاری‌های شلوغ نروید.این روزها که اغلب بازار سرمایه و البته بورس به بحث داغ درون جامعه بدل گشته، سر بعضی از کارگزاری‌ها خیلی شلوغ است و احتمال دارد بعضی از روزها زان زیادی پشت خط منتظر بمانید تا به سوال شما جواب داده شود.

برخی از خدمات بهترین کارگزاری ها

  • عرضه اولیه اتوماتیک

یکی از جذابیت‌های بازار بورس و اوراق بهادار برای افراد تازه‌ وارد منتشر نمودن عرضه‌های اولیه است. جهت خرید عرضه‌های اولیه، بایستی در روز و ساعت ویژه‌ای سفارش خریدتان را وارد سامانه نمایید تا سهام شرکت جدید برایتان ثبت کردد. از آن جا که احتمال دارد در این زمان خاص به هر علتی به سامانه معاملات دسترسی نداشته باشید، بعضی از کارگزاری‌ها این توانایی را ایجاد کرده‌اند که عرضه‌های اولیه (تنها با توجه به کفایت وجه موجود در حساب) به طور خودکار برایتان خریداری شوند.

هرچند پیشنهاد ما این است که سفارش‌های عرضه اولیه را به‌طور دستی بزنید تا از خطاهای احتمالی که ممکن است رخ بدهد اجتناب شود، اما اگر فکر می‌کنید که فرصت پیگیری با دقت کافی برای عرضه‌های اولیه را ندارید، سراغ کارگزاری‌هایی بروید که توانایی خریداری اتوماتیک عرضه‌های اولیه را مهیا کرده‌اند.

  • امکان تغییر کارگزار ناظر در سامانه آنلاین

این فاکتور اغلب برای کسانی اهمیت دارد که می‌خواهند سراغ بهترین کارگزاری از دید مشتریان جدید بروند. اگر به هر علتی از کارگزاری کنونی خودتان راضی نباشید و تمایل داشته باشید در کارگزاری دیگری حساب باز نمایید، بایستی سهام‌ خود را هم به شکلی وارد کارگزاری نمایید. برای این کار بایستی کارگزار ناظر خود را عوض کنید.

بعضی از کارگزاری‌ها جهت راحتی کار در سامانه آنلاین‌ و دسترسی مناسب‌تر مشتریانشان به سامانه برخط گزینه‌ای جهت عوض کردن کارگزار ناظر در نظر گرفته‌اند. جهت تغییر کارگزار ناظر نیز بایستی وارد این قسمت از سامانه آنلاین شوید و تصویر برگه سهامتان را در این بخش بارگزاری نمایید و منتظر باشید تا کارگزاری به درخواست شما جهت تغییر کارگزار ناظر رسیدگی نماید.

  • اعتبار معاملاتی

کارگزاری‌ها می‌توانند با در نظر داشت میزان خریدوفروش یا حتی سطح دارایی‌های مشتری در بخش کارگزاری، به مشتریان خود اعتبار معاملاتی بدهند. مشتری این توانایی را دارد با این اعتبار اقدام به خرید و فروش سهام نمایند و بایستی در سررسید مدت اعتبارشان (به طور مثال می‌تواند یک ماه یا بیشتر) اعتبار دریافتی خود را تسویه نمایند.

روشن است که اگر در این زمان سودی عاید مشتری بگردد ، این سود برای خودش است. همین طور بعضی از کارگزاری‌ها نیز تحت شرایطی جهت خرید عرضه‌های اولیه اعتباراتی را نیز می‌دهند. به همین خاطر اگر به دنبال دریافت اعتبار هستید، خوب است تحقیق نمایید که شرایط اعطای اعتبار در کارگزاری مدنظر دقیقا به چه شکل است. نکته قابل توجه دیگر سبدگردانی می باشد که بعضی از کارگزاری ها نیز این اقدام را انجام می دهند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید مقاله " سبدگردانی چیست؟ " را مطالعه نمایید.

بهترین گارگزرای های کشور

  • سود رسوب پول

احتمال دارد در اغلب مقاطع بازار ترجیح بدهید حجمی از دارایی‌ خود را به شکل پول نقد نگه دارید و منتظر فرصت خرید مناسب باشید. بعضی از کارگزاری‌ها این توانایی را ایجاد کرده‌اند که در شکل باقی ماندن پول نقد در حساب کارگزاری، به این پول مقداری سود تعلق می‌گیرد.

چکیده

در این مقاله سعی کردیم لیست کارگزاری های بورسی و نکاتی برای انتخاب آنها را برای شما ذکر کنیم اما در ادامه باید گفت بهترین کارگزاری بورس اغلب جز کارگزاری‌هایی هستند که بتوانند تمامی موارد بالا را به صورت یک جا ارائه نمایند و همچین کمتر دچار اختلال بشوند. معمولا کارگزاری‌هایی که بتوانند خدماتی مثل زیرساخت مناسب کارگزاری، عدم اختلال و همچنین شرایط پایدار و به دور از هرگونه هنگ کردن و باگ‌های موجود در سیستم را به حداقل برساند، می‌تواند جز انتخاب‌های اولیه هر تازه وارد باشد.

حتی این احتمال نیز وجود دارد که معامله گران حرفه‌ای هم پس از چند به دلیل این که کارگزاری آن‌ها نمی‌تواند جواب گو خواسته‌هایشان باشد از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر نقل مکان کنند و بتوانند از خدمات و شرایط ویژه‌ای که کارگزاری جدیدشان نسبت به ارزاری پیشین خود داشته است بهره‌مند شوند.

کد خبر 430375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =