چشم انداز سازمان حذف دامنه نوسان است/ حمایت دهنوی از تشویق دولت به سرمایه گذاری در بورس

رئیس سازمان بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه و تاثیر تصمیمات اخیر شورای عالی بورس بر بازار توضیحاتی ارائه داد و گفت: دامنه نوسان نامتقارن به منظور کنترل فضای نااطمینانی و فرصت تحلیل به سهامداران بود.

به گزارش صدای بورس، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس امشب ۲۵ اسفندماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت و افزود: وظیفه ما در سازمان بورس، نظارت بر معاملات، شفافیت و کارایی بورس هست.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه هر تصمیمی در بازار سرمایه هزینه و فایده ای دارد گفت: تلاش کرده‌ایم تا هزینه‌ها را تا حد امکان کاهش دهیم، ما برای شرایط موقت تصمیم موقت می‌گیریم، قرارمان این بود که هر ماه گزارشی از روند های که اتفاق می افتد ارائه شود و در نهایت در شورای عالی تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه چشم انداز نهایی حذف دامنه نوسان است اظهار کرد: ما پیشنهاد مان را به شورای عالی بورس می دهیم لذا چند ملاحظه مهم وجود دارد، تصمیم دامنه نامتقارن آرامشی را که می خواستیم تا حدی ایجاد کرد، فضای اقتصادی به سمت روشن شدن رفته است و الان می توان گفت که انتظارات به سمتی شکل گرفته که تا حد قابل قبولی آینده اقتصاد را می‌توانیم ترسیم کنیم.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: شرایط اقتصاد خوشبختانه خوب شده است و دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم، ما تصمیم موقت در شرایط خاص گرفته‌ایم ،تغییرات متعدد خودش هزینه و فایده دارد، وقتی فضا تغییر پیدا می‌کند در فضای جدید تصمیم جدیدی اتخاذ می‌شود.

دهقان دهنوی در خصوص امکان دست کاری دولت در بورس گفت: دست‌کاری کردن در بازار سرمایه معنی نمی دهد و مکانیزم بازار سرمایه عرضه و تقاضا است.

او افزود: وظیفه ما نظارت بر بازار است تا تخلفی صورت نگیرد و بازار از شفافیت و کارایی لازم برخوردار باشد.

چشم انداز ما حذف دامنه نوسان است

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه سازمان بورس اعتقاد دارد که باید یک بسته برای دامنه نوسان طراحی شود گفت: چشم انداز ما حذف دامنه نوسان است، البته باید گفت که در خیلی از بورس های دنیا، دامنه نوسان وجود دارد، اما خیلی دامنه بزرگی است و به ندرت به چشم می‌آید.

او با بیان اینکه باید بتوان شرایط تعریف شده بر روی دامنه نوسان گذاشت تا در مواقع خاص انعطاف پذیری لازم را داشته باشد،اظهار کرد: باید مصلحت بازار را در نظر گرفت لذا سازمان بورس به شورای عالی بورس پیشنهاد خواهد داد تا یک بسته خاصی را برای دامنه نوسان در نظر بگیرد، اما به هر حال نظرات شورای عالی بورس متفاوت است.

فایده دامنه نوسان منفی ۲ و مثبت ۲ کمتر از زیان آن است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه وقتی که دامنه نوسان منفی ۵ بوده و فضای بازار هیجانی و به دور از تحلیل است، بازارگردان تبدیل به نوسان گیر می شود و روی منفی ۵ سهام را از دست مردم می گیرد گفت: با کوچکترین فضای مثبت، بازدهی بالایی را کسب می کند لذا باید توجه داشت که هر تصمیمی هزینه و فایده دارد؛ ما در این مقطع از زمان به این نتیجه رسیده ایم که فایده دامنه نوسان منفی ۲ و مثبت ۲ کمتر از زیان آن است.

او خاطرنشان کرد: نمی توان از سازمان بورس انتظار داشت که تنظیم گری صورت دهد و اسم کارها و اقدامات آن را دست‌کاری قیمتی بدانیم، صندوق های سرمایه گذاری خود تشخیص می‌دهند که چه سهامی را بخرند؛ ضمن اینکه بازارگردانی تجربه جدیدی در سطح وسیع در بازار سرمایه به شمار می رود که البته نقایصی هم دارد و دستورالعمل آن نیز در حال بازنگری است؛ این در حالی است که بازارگردانی مسئولیت پذیری در مورد بازار سرمایه است.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه دست‌کاری قیمت را در جایی به کار می بریم که برای اهداف نادرست، منافعی را متوجه عده ای کنیم عنوان کرد: ما دامنه نوسان نامتقارن را تعیین کردیم که بتوانیم فضای نا اطمینانی را مدیریت کنیم.

او با اشاره به هزینه دامنه نوسان نامتقارن گفت: هر نوع تصمیم و تغییری جوانب خود را دارد، اما اینجا در تعیین دامنه نوسان نامتقارن، موضوع هزینه و فایده مطرح است تا رفع نگرانی از سهامدارانی صورت گیرد که به جای اینکه به سودآوری و ارزشمندی سهام خود توجه کنند، به هیجانات توجه می کنند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تصریح کرد: هر چقدر دامنه نوسان محدود شود، نقدشوندگی محدود می شود، سازمان بورس در صدد است کمک کند تا نقدشوندگی بازار بالا برود، ابتدای امسال روند صعودی شدیدی در بازار سرمایه وجود داشت، لذا ما نصاب صندوق های سرمایه گذاری و سقف سهام آنها را تغییر داده ایم.

دهقان دهنوی تصریح کرد: ما همواره به سهامداران پیشنهاد می دهیم که اگر می خواهند وارد بازار سرمایه شوند، مشاوره بگیرند و گزارش ها را بخوانند و نسبت به سهم های انتخابی خود آگاه باشند.

او با اشاره به اینکه برای این گروه از افراد، روش های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس را پیشنهاد می کنیم گفت: سرمایه گذاری غیرمستقیم را می توان در صندوق های سرمایه گذاری دید، لذا باید نهادهای سرمایه گذاری را گسترش داد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: امروز در جلسه هیات مدیره بورس ۸ نهاد مالی را تصویب و به همکاران اعلام کرده ام که به سرعت نهادهای مالی را توسعه دهند.

او ادامه داد: قبل از اینکه به سازمان بورس بیایم، دبیر هیات مقررات زدایی بودم و آنجا از سازمان بورس درخواست کردیم که اجازه ورود صندوق های سرمایه گذاری را بدهیم، از این پس مصوبات هیات مدیره سازمان بورس را دنبال کنید و گزارش هم خواهیم داد که چه طور کار را سرعت خواهیم داد.

دهقان دهنوی با اشاره به اظهارنظرهای سیاسی برخی از مسئولین خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است اظهار نظرها از روی خیرخواهی باشد، اما بدون توجه به حساسیت ها و مناسبات بازار سرمایه این امر صورت می گیرد لذا اینکه برخی از مسئولین راجع به شاخص بورس صحبت می کنند صحیح نیست.

او با اشاره به وجود اشکال در قانونگذاری  و مقررات گذاری ها در بازار سرمایه گفت: نمی توان بر اساس آن چه که در مجلس بودجه را افزایش می دهند ، مناسبات سرمایه گذاری را دستخوش تغییر کرد و نرخ های سرمایه گذاری را غیرمتعارف تغییر دهیم.

دهقان دهنوی با اشاره به صندوق پالایش یکم اظهار کرد: نمی توان با اطلاعات امروز راجع به تصمیمات دیروز قضاوت کرد ، نباید راجع به دولت به گونه ای صحبت کرد که گویی دولت از صندوق پالایش یکم قصد کسب سود دارد، لذا باید نوع اظهارنظر و قضاوت خود را بر اساس منطق و واقعیت صورت دهیم.

او افزود: دولت ۲۰ درصد زیر قیمت سهام خود را فروخته است، اما بعد از آن اتفاقاتی رخ داده و بر اساس تغییر شرایط اقتصادی قیمت بازار سهام نزول کرده است، این در حالی است که دولت دارایکم را ۲۰ درصد زیر قیمت فروخت و اکنون بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد سود دارد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه ما قانونی در بازار سرمایه داریم که از ناشر می خواهیم حداقل یکسال قیمت زیر عرضه اولیه نیاید افزود: پس جایی دولت به خاطر بازار سرمایه ای که کانال تامین مالی در اقتصاد است از بازار سرمایه حمایت می کند و یک جا هم دستگاه های دولتی اقدام به عرضه اموال و دارایی های خود می کند، دولت این جا نقش ناشر دارد لذا از دولت انتظار داریم که در نقش ناشر به وظایف خود عمل کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: این فرضیه که دولت و سازمان بورس بازار سرمایه را صعود و رشد زیاد داده اند، پس الان هم باید آن را نزولی کنند، غلط است لذا انتظارات فعالان اقتصادی و عوامل اقتصادی را هم نباید در تحلیل ها نادیده گرفت، چرا وقتی یک بازار بازدهی خوب داشته و منبعی برای تامین مالی وجود دارد، دولتمردان مردم را تشویق به حضور در بازار نکنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

کد خبر 430326

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =