روند صعودی قیمت مس

مس با تولید جهانی حدود ۵/ ۲۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۹، بعد از فولاد و آلومینیوم به ترتیب با تولید جهانی حدود ۱۸۷۰ و ۷/ ۶۳ میلیون تن، سومین فلز استراتژیک و پرمصرف دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش صدای بورس  آسیا حدود ۶۰ درصد تولید مس پالایش شده جهان را انجام می‌دهد و به دنبال آن، اروپا و آمریکای جنوبی هر یک با سهم حدود ۱۵ و ۱۲ درصد قرار دارند. بزرگترین تولید کنندگان مس پالایش شده جهان سه کشور چین، شیلی و ژاپن هستند که هر یک به ترتیب حدود ۴۰، ۱۰ و ۷ درصد تولید را به عهده دارند که به دنبال آنها کشورهایی چون پرو، آمریکا، استرالیا و اندونزی قرار دارند. بزرگترین مصرف کننده‌های مس نیز کشورهای چین، آمریکا و آلمان هستند که به ترتیب ۵۰، ۷ و ۴ درصد مس جهان را مصرف می‌کنند. روشن است که چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده، مصرف کننده و همچنین واردکننده مس تاثیر فراوانی در روند قیمتی این فلز دارد.


جهش قابل توجه قیمت
پاندمی کرونا تاثیر مخرب شدیدی بر عرضه مس گذاشت چرا که بسیاری از معادن در آمریکای لاتین و کشورهای شیلی و پرو قرار دارند و وضعیت کرونا در آن مناطق رو به وخامت رفت. به عنوان مثال تولید پرو حدود ۱۷ درصد کاهش یافت. همچنین قرنطینه و تعطیلی کارخانجات چین نیز بر شدت این امر افزود و این عوامل باعث شد که در اوایل شیوع کرونا قیمت مس تا ۴۶۰۰ دلار کاهش یابد اما با گذشت زمان و بهبود نسبی اوضاع چین و جهان قیمت آن افزایش یافت و در پایان سال میلادی به نزدیک ۸ هزار دلار رسید. همچنین می‌توان ادعا کرد که چشم انداز این صنعت برای چند سال آینده کاملا مثبت است.


تقاضای بلند مدت و عوامل محرک
تغییرات آب وهوایی و لزوم استفاده از انرژی‌های سبز، دورنمای مناسبی برای تقاضای بلند مدت مس ترسیم می‌کند. چین وعده داده است که تا سال ۲۰۶۰ میزان آلایندگی کربن را در آن کشور به صفر برساند و همچنین در برنامه ۵ ساله خود نقش جدی برای انرژی‌های تجدید پذیر قائل شده است. همچنین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وعده داده است که برای سیاست «Buy American» حدود ۲ تریلیون دلار بر زیرساخت‌ها و انرژی سبز سرمایه‌گذاری کنند. پیش‌بینی می‌شود که تعداد خودروهای برقی جهان تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۷ میلیون عدد برسد. خودروهای برقی به طور متوسط سه برابر بیشتر از خودروهای معمولی حاوی مس هستند و استفاده فراوان از مس در تولید این خودروها باعث افزایش شدید تقاضا برای مس خواهد شد. در طرف عرضه نیز همه پرسی قانون اساسی شیلی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. با بازنویسی قانون اساسی این کشور، معدن‌کاران با مالیات‌های بالاتر و محدودیت بیشتر در خصوص حق آب روبه‌رو خواهند شد و این مطلب می‌تواند تولید بزرگ‌ترین عرضه کننده مس خام جهان را کاهش دهد. هیچ معدن بزرگی اخیرا در دنیا کشف نشده است و در سال‌های آتی نزدیک نیز برنامه بهره برداری از معادن جدید وجود ندارد. با توجه به مجموعه مطالب بالا می‌توان روند قیمتی مس را صعودی دانست. برای بازه کوتاه مدت نیز سه محرک اصلی ازجمله بهبود اوضاع در چین و افزایش تقاضا پس از قرنطینه. کمبود عرضه از جانب آمریکای لاتین و تضعیف شاخص دلار آمریکا را می‌توان برای مس نام برد.


ظرفیت‌های ایران و رشد، ۵۰ درصدی ارزآوری
ایران با داشتن بیش از ۵۷ میلیارد تن ذخایر معدنی متفاوت دوازدهمین کشور بزرگ معدنی جهان است که با ۶/۳۶ میلیون تن ذخایر مس، ۲/۴ درصد مس دنیا در را در اختیار دارد و در جایگاه هفتم دنیا ایستاده است. ایران با تولید حدود ۲۶۱ هزار تن مس پالایش شده در جایگاه هفتم آسیا و بیستم جهان قرار دارد و حدود ۱.۱ درصد تولید جهان را به عهده دارد که نشان دهنده لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه است. شرکت ملی صنایع مس ایران در سال حدود ۵۱ میلیون تن سنگ سولفور، ۲۶۰ هزار تن کاتد و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره مس تولید می‌کند که با طرحهای توسعه متعدد از جمله پروژه‌های کنسانتره و کاتد در درآلو، سرچشمه و میدوک کرمان و همچنین سونگون آذربایجان شرقی به دنبال افزایش تولیدات خود است.
پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۳، تولید کاتد شرکت به ۴۴۰ هزارتن و تولید کنسانتره نیز به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش یابد. شرکت برنامه دارد که در سال بعد حدود ۳۰۵ هزار تن کاتد به فروش برساند که نسبت به سال قبل حدود ۱۳ درصد رشد پیدا می‌کند. اگر میانگین نرخ فروش مس را برای سال بعد حدود ۹۵۰۰ دلار فرض کنیم و با توجه به میانگین فروش مس در سال جاری به نرخ حدود ۶۷۴۰ دلار، می‌توان انتظار رشد ۵۰ درصدی ارزآوری شرکت ملی صنایع مس ایران را داشت.

امیرحسین رضایی، تحلیلگر مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =