۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
اعتماد ذره ذره باز می‌گردد

برای بررسی شرایط فعلی بازار و معضل بی‌اعتمادی که در بازار به وجود آمده است باید به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده رجوع کنیم.

در گذشته و در حقیقت در ماه‌های ابتدایی سال از بازار سرمایه تعریف و تمجید بسیاری به مردم ارائه شد و در آن بازه زمانی به طور مستقیم تشویق مردم برای ورود به این بازار مد نظر قرار گرفت، مسئولان از مردم می خواستند که منابع خود را به این بازار آورده و در آن سرمایه‌گذاری کنند، ولی جریان ورود نقدینگی رو به کاهش یافتن و یا توقف می‌رفت. از طرف دیگر نهادهای بزرگ حقوقی نیز ناچار به خروج نقدینگی از بازار بودند چرا که قصد انجام تعهدات خود و تسویه آن‌ها را داشتند و تمامی این مسائل ترسی را در بازار ایجاد کرد که باعث شد سهامدار جدیدالورود با خود تصور کند که سرمایه‌گذاری انجام شده منجر به ضرر و زیان او خواهد شد.
مجموع این موارد باعث از بین رفتن اعتماد نسبت به بازار شده و به راحتی نمی‌توان اعتماد از بین رفته را مجدد احیا کرد.واقعیتی را که باید در نظر گرفت این است که به هر حال بازار سرمایه توسط مردم و در واقع سرمایه‌گذاران خرد تشکیل می‌شود هر چند سرمایه‌گذاران حقوقی بازیگران اصلی این بازار هستند ولی با این حال نمی‌توان از تاثیری که سرمایه‌گذار خرد بر بازار دارد نیز چشم‌پوشی کرد. به همین سبب برای بازگشت اعتماد از دست رفته همانطور که این اعتماد به تدریج حاصل شده بود نیاز به زمان است که دوباره در بازار ایجاد شود.
به طور کلی بسیاری از موارد با دستورالعمل‌هایی که سازمان بورس به منظور حمایت از بازار قرار می‌دهد مناسب است چرا که نشان می‌دهد متولی بازار حواسش به بازار است و قصد حمایت از سهامدار خرد را دارد.در میان مدت منتظر آن هستیم که اتفاق مناسبی برای بازار سرمایه رخ دهد و به تدریج اعتماد به بازار برگشته و سرمایه‌گذاری مجدد صورت گیرد چرا که بازار ارزنده است و مسیر خود را در پیش خواهد گرفت و به همین دلیل می‌توان گفت مردم دوباره به این بازار باز خواهند گشت.
در برخی بازارها شاهد آن هستیم که افراد حتی پس از متضرر شدن مجدد به این بازارها باز گشته‌اند چرا که این بازارها نسبت به بازار سرمایه سنتی‌تر بوده و مردم تا حدودی با سرمایه‌گذاری در این بازار آشنا هستند. طی سال‌های متمادی به مردم ثابت شده که با افت در این بازارها پس از گذشت مدت زمان کوتاهی مجدد رشد تجربه خواهد شد. مثلا مردم ما به خوبی می‌دانند که افت قیمت در بازارهایی چون دلار و طلا پس از مدتی مجددا جبران می‌شود به همین دلیل چون چنین درکی از این موضوع دارند به راحتی به چنین بازارهایی اعتماد می‌کنند ولی عدم شناخت کافی بازار سرمایه توسط سرمایه‌گذار خرد باعث شده است که به محض منفی شدن بازار و یا ضرر دیدن، سهامدار ترس از دست رفتن دارایی را داشته و برای کوچ از بازار سرمایه اقدام کند. سهامداران خرد تصور می‌کنند اگر دارایی فیزیکی چون طلا را نگهداری کنند به مراتب بهتر از بازار سهام و ماندن در سهم‌های مختلف است. در مجموع علاوه بر اینکه باید دانش مردم را ارتقا دهیم باید برای ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری مردم نیز تلاش کنیم.

سعیده امیراحمدی، مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =