پروژه‌های مس نگرانی برای تامین آب ندارد

اردشیر سعدمحمدی در آیین افتتاح قطعه دوم و سوم طرح انتقال آب خلیج فارس به مس سرچشمه که با حضور رئیس جمهور و وزیر صمت برگزار شد، گفت: ما ۰.۳ درصد از آب شیرین جهان را مورد استفاده قرار داده‌ایم.

به گزارش صدای بورس،مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: سهم غرب آسیا ۴۷.۷ درصد و منطقه خلیج فارس ۲۴.۶ درصد از شیرین‌سازی آب دنیا است که سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه را می‌طلبد و ما در ایران نیز نیازمند شیرین سازی آب هستیم.

وی افزود: در سال ۹۹ برای اولین بار در شرکت ملی مس موفق به تولید ۲۸۰ هزار تن مس کاتدی که بزرگ‌ترین رقم تولیدی در تاریخ صنعت مس است شدیم که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش تولید دارد و رکورد بی‌نظیری را با کمک پرسنل صنعت مس ثبت کردیم.

به گفته سعدمحمدی همچنین با ۲۷۰ هزار تن فروش مس از رقم بسیار جالبی از نظر تناژ فروش عبور کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: امیدوارم با طرح‌های توسعه‌ای که بالغ بر ۴/۲ میلیارد یورو و ۳۰ هزار میلیارد تومان برای شرکت ملی صنایع مس ایران تعریف شده، تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید مس کاتدی کشور به ۶۰۰ هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه در سال آینده شاهد افتتاح طرح تولید کنسانتره مس در مجتمع مس سرچشمه، معدن مس درآلو و معدن مس دره‌زار و خواهیم بود، گفت: افزایش تولید حاصل از طرح‌های توسعه جدید معادل ۸۰۰ میلیون دلار به درآمدهای شرکت مس اضافه می‌کند.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه شرکت ملی مس برای انجام پروژه‌ها سالانه حدود ۲۷ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند بیان کرد: برای انجام پروژه‌ها نیازمند ۳۱ میلیون متر مکعب آب جدید هستیم که خوشبختانه با افتتاح این پروژه توسط رییس جمهور محترم نگرانی بابت آب برای اجرای پروژه‌ها نخواهیم داشت.

انتقال امید از گل گهر به مس سرچشمه و از سرچشمه به اردکان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان های شرقی و فلات مرکزی ایران را یکی از روزهای ماندگار و تاریخی در تاریخ چند هزار ساله کهن ایران زمین نامید.

علیرضا رزم حسینی افزود: امسال با همه تنگناها و تحریمهای ظالمانه دشمنان اما با به ثمر نشستن رویایی ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا سالی ماندگار در تاریخ تابناک ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعه اول خط انتقال آب از هرمزگان به معادن گل گهر در استان کرمان آبان ماه امسال افتتاح شد، بیان کرد: امروز قطعه ۲ و ۳ این خط از گل گهر به مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰ کیلومتر و در کل با طول خط انتقال ۸۲۰ کیلومتر از خلیج فارس تا اردکان افتتاح می‌شود.

خط انتقال امید هدیه ای برای نسل آینده و اتفاقی بزرگ در تاریخ ایران است

وزیر صنعت، معدن و تجارت این خط انتقال را که به خط انتقال امید نامگذاری شده است، هدیه ای برای نسل آینده و اتفاقی بزرگ در تاریخ ایران دانست.

تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص انتقال آب

رزم حسینی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص انتقال آب، تصریح کرد: ایشان در سال ۱۳۹۷ در سخنرانی خود فرمودند که انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور اتفاق و کاری بسیار مهم و حائز اهمیت است و از مسئولین خواستند که به صورت جدی در این حوزه وارد شوند.

تحقق دستورات رییس جمهور در خصوص ورود بخش خصوصی در تولید آب

وی همچنین با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور در خصوص این پروژه گفت: رییس جمهور نیز از مسئولین خواسته بودند که بخش خصوصی را در تولید آب برای ایجاد بازار مبادله ای بدون دخالت دولت تشویق نمایند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خدای سبحان را شاکریم که این رویایی ناباورانه محقق شده است اضافه کرد : با انتقال ۸۲۰ کیلومتر (خط اول) همزمان خط دوم از همین مسیر از هرمزگان به استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر خواهد رفت.

رزم حسینی یادآوری کرد: البته حدود ۳۵ درصد از این خط به طول ۴۰۰ کیلومتر انجام شده است که نکته حائز اهمیتی است.

وی با اشاره به خط سوم از این انتقال ادامه داد: خط سوم از استان هرمزگان به اصفهان به طول ۹۲۰ کیلومتر خواهد رفت که اقدامات اجرایی برای انجام آن نیز صورت گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خط چهارم انتقال نیز برای استان سیستان و بلوچستان از مسیر چابهار تا زابل به طول ۸۲۰ کیلومتر خواهد بود که توسط شرکت های بزرگ صنایع معدنی و پتروشیمی انجام میشود.

دستاوردهای ابرپروژه مهم و استراتژیک انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان

رزم حسینی همچنین با اشاره به دستاوردهای این ابر پروژه مهم و استراتژیک گفت: تأمین آب پایدار و جدید، تحول اقتصادی با توجه به فعالیت شرکت های بزرگ معدنی و پتروشیمی در مسیر انتقال، محرومیت زدایی و توسعه متوازن، تثبیت جمعیت در شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی، اشتغال پایدار و استفاده شهرک ها و نواحی صنعتی در طول مسیر از آب پایدار از دستاوردهای این ابر پروژه ملی می باشد.

آبادانی هر چه بیشتر سواحل مکران با خط ۴ انتقال آب

وی همچنین با اشاره به توجهات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در خصوص توسعه سواحل مکران تصریح کرد: خط ۴ این پروژه مهم سبب آبادانی هرچه بهتر سواحل مکران و استفاده پروژه های مهم مستقر در این منطقه ژئوپلتیکی از این آب می باشد.

ضرورت افزایش سهم کشورمان از شیرین سازی آب خلیج فارس

وزیر صمت با اشاره به الزامات اجرای این پروژه، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس روزانه ۲۶ میلیون متر مکعب از آب شیرین دریا استفاده می کنند و سهم ما با اجرای این پروژه مهم ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز خواهد بود که فاصله زیادی با رقم استفاده کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم، پس افزایش سهم کشورمان از آب خلیج فارس از الزامات می باشد.

رزم حسینی در ادامه از همت استانداران ۷ استان درگیر با این پروژه، بخصوص استان هرمزگان که در بدو شروع پروژه همکاری خوبی داشته است، تشکر کرد.

وی از پیگیری های نمایندگان ۷ استان در مجلس، وزیر نیرو، رئیس سازمان محیط زیست و صندوق توسعه ملی که مقدمات کار را فراهم آورده است، تقدیر به عمل آورد.

وزیر صمت در ادامه با تشکر از توجهات جدی رئیس جمهور به این پروژه مهم، گفت: رئیس جمهور در سال ۱۳۹۶ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای شروع کار ۴۰۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داد که تاکنون ۲۸۰ میلیون دلار آن را استفاده کرده ایم و تاکیدات رئیس جمهور برای شروع عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم و همچنین خط چهارم به سیستان و بلوچستان نیز قابل تقدیر است.

رزم حسینی در پایان با اشاره به دیداری که در سال ۱۳۹۸ با مقام معظم رهبری داشته است، گفت: در آن دیدار در مشهد ایشان از اجرای پروژه انتقال آب بسیار خرسند بودند و دستور دادند که در این راستا تمامی اقدامات لازم و مورد نیاز انجام شود که به حول و قوه الهی این موضوع نیز به خوبی و با خرسندی ایشان در حال انجام است.

منبع: مس پرس

کد خبر 430308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =