سود انباشته یا Retained Earnings در بورس چیست؟

در بازار بورس انواع مختلفی از سود وجود دارد که سود انباشته یکی از آنهاست. یعنی اگر شما سهامی را به قیمت کمتری خریده و با قیمت بیشتری به فروش برسانید سود کرده‌اید، همچنین در پایان هر سال مالی اگر بخت با شما یار بوده و شرکت سودده و پرفروش باشد به نسبت تعداد سهامی که دارید به شما از آن سود سالیانه تعلق می‌گیرد

سود انباشته چیست؟ سود هر چه باشد شیرین است. چه سود انباشته، چه سود نقدی و یا حتی سود در خارج از بازار بورس. سود به معنای فایده‌ای است که به ما می‌رسد. اصلاً مهم‌ترین عاملی که سبب شده افراد به سمت بازارهای مالی مثل بورس روی بیاورند بهره مندی از چنین فایده‌ای است. دریافت سود هدفی است که تمامی سهامدارن حقیقی و حقوقی بورس به دنبال آن هستند. جالب است بدانید که در بورس چندین نوع سود وجود دارد که می‌تواند بین سهامداران تقسیم شده و هم آن‌ها و هم شرکت‌های حاضر در بازار را منتفع کند. در واقع این بازار فضای مناسبی است که با کمک سرمایه‌های مردم و دانش و تخصص شرکت‌ها سود بیشتری نصیب هر دو طرف معامله شده و در نهایت منجر به شکوفایی اقتصادی کشور شود. در ادامه مقاله به این پرسش مهم که سود انباشته در بورس چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

  • سودهایی که در بورس وجود دارد

بررسی تاثیر سود انباشته

بسیاری از افراد پس از دریافت کد بورس ممکن است مقداری از سرمایه خود را به امید کسب سود وارد بازار بورس کند. این سرمایه به مقادیر مختلفی وارد این بازار می‌شود. گاهی ممکن است سرمایه برخی از آن‌ها به یک میلیون تومان هم نرسد و گاهی افراد حقیقی یا حقوقی هستند که سرمایه‌های میلیاردی خود را به خرید سهام در بورس اختصاص می‌دهند. خب این قانون بازارهای سرمایه گذاری است، سود و زیانی که نصیب شما می‌شود به نسبت سرمایه‌ای است که بورس گذاشته‌اید. قطعاً اگر سرمایه بیشتری داشته باشید سود بالاتری هم نصیبتان خواهد شد. اما سؤال اینجاست که این سود چگونه به دست می‌آید.

  1. اولین و روشن‌ترین نوع سودی که به سهامداران تعلق می‌گیرد از طریق خرید و فروش سهام است. یعنی شما تعداد سهام مشخصی را با قیمت مشخصی خریداری می‌کنید. پس از یک بازه زمانی که ممکن است کوتاه مدت یا بلندمدت باشد همان سهام را به قیمت مشخصی به فروش می‌رسانید. اگر قیمت فروش شما نسبت به قیمت خریدتان بالاتر باشد یعنی سود کرده‌اید. این سود مستقیماً به محض فروش سهام به حساب بورس شما واریز می‌شود و این شما هستید که برای آن تصمیم گیری می‌کنید. یا این سود را دوباره به خرید سهام و یا نوسان گیری در بورس اختصاص می‌دهید و یا اینکه ممکن است از بورس خارج کرده و به صورت پول قابل دسترس از آن بهره ببرید. این سود آنی و بمحض فروش سهام نصیبتان می‌شود.
  2. هر سهامی که در بازار بورس وجود دارد متعلق به یک شرکت خاص می‌باشد. شما با خرید هر تعداد سهام از 100 عدد سهام گرفته تا یک میلیون سهم، سهامدار آن شرکت محسوب شده و در سود و زیان آن شریک خواهید بود. تمامی شرکت‌ها موظف هستند در پایان سال مالی، تمام حساب‌ها و گردش‌های مالی و فعالیت‌های شرکت را بررسی کنند و میزان ضرر یا سود شرکت در یک سال مالی گذشته را محاسبه کنند. در صورتی که شرکت با رشد همراه بوده و به سوددهی رسیده باشد سهامداران نیز در این سود سهیم خواهند بود و به نسبت تعداد سهامی که دارند سود نقدی به حساب آن‌ها در یک تاریخ مشخص واریز خواهد شد. بررسی این حساب های مالی جز موارد تحلیل بنیادی سهام بحساب می آید.

سود انباشته چیست؟

تا به اینجا هیچ کدام از این سودها، سود انباشته نبوده است. اما سود انباشته چیست؟ سودی که در پایان سال مالی به دست می‌آید تمام و کمال به حساب سهامداران ریخته نمی‌شود. بلکه منطقی ست بخشی از این سود به عنوان درآمدی مضاعف به شرکت بازگشته و صرف امور مختلفی همچون پرداخت بدهی‌ها، طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای، خرید ماشین آلات و ... شود. بنابراین برخی از سود به دست آمده در خود شرکت انباشت و ذخیره می‌شود. دانستن این نکته ضروریست که سود انباشته در بورس از یک فرمول خاص پیروی می‌کند و طبق همان محاسبه می‌شود. این سود در ترازنامه شرکت ثبت می‌شود و حتی سهامداران حقیقی و حقوقی می‌توانند از میزان آن مطلع شوند. برای احتساب سود انباشته از این فرمول استفاده می‌کنند:

سودانباشته = سودانباشته دوره آغازین + خالص درآمد یا زیان – سود سهام نقدی – سود سهام گاهی ممکن است در مقایسه با سال‌های گذشته این سود با افزایش یا کاهش روبه رو شود که دلایل مختلفی دارد از جمله، سود خالص، زیان خالص، ایجاد اندوخته، توزیع سود سهام، اشتباهات حسابداری و .... همانطور که پیش‌تر گفتیم تمام اطلاعات مربوط به سود انباشته، نرخ آن و یا مثبت و منفی بودنش در ترازنامه شرکت ثبت می‌شود. با مراجعه به سایت کدال می‌توانید به تمامی این داده‌ها دست پیدا کنید.

افزایش دارای با سود انباشته

مهم ترین کاربرد سود انباشته در شرکت ها چیست ؟

یکی از کاربردهای مهم سود انباشته در شرکت‌ها در واقع افزایش سرمایه این شرکت است. معمولاً سهامداران از این اتفاق استقبال می‌کنند زیرا اینگونه افزایش سرمایه‌ها باعث افزایش تعداد سهام آن‌ها بدون پرداخت مبلغ می‌شود. البته معمولاً پس از تاریخ مجمع قیمت سهام نیز دوباره بازیابی شده و به میزان کمتری قیمت گذاری می‌شود.

درواقع سود و زیانی عاید سهامدار نمی‌شود و تنها تعداد سهام است که افزایش پیدا می‌کند و در آینده اگر قیمت سهام افزایش پیدا کرد سود خوبی نصیب سهامدار خواهد کرد. در واقع با بررسی تأثیر سود انباشته به این نتیجه می‌رسیم که این نوع سود هم برای سهامدار و هم شرکت در بلند مدت فوایدی به همراه خواهد داشت. اینکار از خروج نقدینگی از شرکت جلوگیری می‌کند. البته اگر شرایط اقتصادی مناسب در کشور فراهم بوده و از طرف دیگر فعالیت‌های شرکت رو به بهبود و توسعه بروند. همچنین اتخاذ تصمیمات درست مدیریتی در این زمینه بی تأثیر نخواهد بود و کوچکترین اشتباهی ممکن است سرمایه شرکت را با خطر مواجه کند.

چرا درآمد انباشته از اهمیت بالایی برخوردار است؟

با توضیحات داده شده این قابل درک و مشخص می باشد که درآمد انباشته یک شرکت نشان دهندهپول نقد و یا اضافی از پرداخت سود سهام نمی باشد. بلکه در انتها نشان دهنده این می باشد که شرکت با سود خود چه کرده است. که این نشان دهنده این است که شرکت یا سرمایه گذاری مجدد ، خرید دارایی یا کاهش بدهی را انجام داده است به همین دلیل درآمد انباشته از اهمیت بالایی برای شرکت ها برخوردار می باشد.

کد خبر 430270

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =