رکورد شکنی بازدهی در شرایط ریزش

مردادماه ۱۳۹۲، بانک خاورمیانه با خرید و تغییر مالکیت شرکت کارگزاری سهام پویا که در سال ۱۳۷۴ با سرمایه اولیه یکصد میلیون ریال به ثبت رسیده بود، فعالیت کارگزاری خودش را تحت نام کارگزاری بانک خاورمیانه آغاز کرد.

به گزارش صدای بورس  در حال حاضر دو صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول فعالیت هستند که مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.


رشد خالص ارزش دارایی
نخستین صندوق این مجموعه با نام «صندوق افق کارگزاری بانک خاورمیانه»، در خردادماه ۱۳۹۴و با هدف جذب سرمایه‌های ریسک‌گریز، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت، آغاز به کار کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق با رشدی ۳۱ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون به مرز ۳۷۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است. گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» مستعدترین گروه‌های سهامی از دید مدیران صندوق بوده‌اند. البته با توجه به نوع صندوق بادرآمد ثابت، این گروه‌ها و سایر سهام بورسی، تنها سهمی ۱۶ درصدی در پرتفوی صندوق دارند و بازار بدهی و سپرده بانکی به‌ترتیب با ۵/۴۹ و ۳۴ درصد، بیشترین سهم را در پرتفوی صندوق به خود اختصاص داده‌اند. صندوق افق کارگزاری بانک خاورمیانه در یک‌سال گذشته ۳۱ درصد بازدهی محقق ساخته که این رقم در مقایسه با سود سپرده بانکی و عملکرد بسیاری از صندوق‌های بادرآمد ثابت دیگر، بالاتر بوده است.


تمرکز بر بازار سهام و جهش بازدهی مرکب
مهرماه ۱۳۹۵ دومین صندوق این کارگزاری با نام «صندوق افق روشن کارگزاری بانک خاورمیانه»، در گروه صندوق‌های سهامی، فعالیت خود را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته ۳۰۹ درصد رشد داشته و به عدد ۳۱۰۰ میلیارد ریال رسید. سهم بازار سهام از پرتفوی این صندوق چیزی حدود ۹۵ درصد است و گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» بیشترین جذابیت را نزد مدیران صندوق داشته‌اند. گرچه در شرایط اصلاح عمیق این روزهای بازار سرمایه، بازدهی ماهانه بسیاری از صندوق‌های سهامی، همانند این صندوق منفی شد، اما بررسی عملکرد سالانه این صندوق، حاکی از کسب بازدهی ۱۲۰ درصدی در یک‌سال اخیر است. بازدهی مرکب این صندوق هم طی حدود چهار و نیم سال کاری، در محدوده ۱۵۰۰ درصد قرار دارد.

سجاد یزدانی، کارشناس سامانه رسام (اطلاعات مالی پارت)
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =