۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

کارشناسان بازارهای کالا پیش‌بینی کردند:

«دور خیزش» کامودیتی‌ها

امسال بدون شک شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود
«دور خیزش» کامودیتی‌ها

این روزها انتشار اخبار مثبت از اثرگذاری واکسن‌های کرونا در کشورهای مختلف، امید به رونق گرفتن دوباره کسب‌وکارها و بازگشت مردم به زندگی عادی افزایش یافته است.

به گزارش صدای بورس،بر همین اساس، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند که پایان بحران کرونا خیلی دور نیست و به زودی تقاضا برای انواع کالا (مواد اولیه و خام و مصرفی) با رشد چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. انتظار تحلیلگران برای رشد تقاضا به پیش‌بینی آنها مبنی بر افزایش قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها منجر شده است که از آن تحت عنوان Supercycle یا «دور خیزش» یاد می‌کنند.

بهبود تقاضا و افزایش قیمت نفت
همه‌گیری بیماری کرونا ضربه شدیدی به بازار نفت وارد کرد به طوری که در سال ۲۰۲۰ میزان تقاضای جهانی نفت خام بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت. بر این اساس، میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سبک آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) در این سال به ۳۹ دلار و ۱۶ سنت رسید که حدود ۲۰ دلار کمتر از میانگین قیمت سال ۲۰۱۹ بود. رابرت ریپیر، تحلیلگر بازار انرژی درباره میانگین قیمت نفت سبک آمریکا در ۲۰۲۱ گفته است: نفت خام هنوز مهمترین کامودیتی جهان است و امسال بدون شک شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود. اما اینکه میانگین قیمت‌ها به سطح سال ۲۰۱۹ برسد یا نه، موضوع دیگری است.
 این تحلیلگر معتقد است که میانگین قیمت نفت سبک آمریکا در سال ۲۰۲۱ بین ۵۰ و ۵۵ دلار خواهد بود. این رقم برای نفت برنت دریای شمال بین ۶۰ تا ۶۵ دلار پیش‌بینی شده است.
علاوه بر پیش‌بینی بهبود تقاضا به دلیل حل بحران کرونا، سیاست‌های ائتلاف اوپک پلاس نیز بر قیمت‌ها موثر است. روز جمعه ۵ مارس (۱۵ اسفند) تصمیم این ائتلاف برای افزایش ندادن میزان عرضه نفت خام موجب شد تا قیمت برنت به ۷۰ دلار نزدیک شود. در این میان، کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان نیز به تقویت قیمت‌ها کمک کرد. بر این اساس، بانک گولدمن ساکس میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۱ را معادل ۷۰ دلار پیش‌بینی کرده است.

امکان کمبود و افزایش سیر صعودی
بلومبرگ نیز در گزارشی اعلام داشت: کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت در کانادا به دلیل اجرای برنامه‌های تعمیر و نگهداری میادین، به کمبود نفت در بازار و افزایش قیمت آن کمک خواهد کرد. در همین حال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز اعلام کرد: تولید نفت خام آمریکا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ با کاهش روبه‌رو شد. در حال حاضر میزان تولید نفت آمریکا ۲ میلیون بشکه کمتر از یک سال قبل است. بنابراین ممکن است در نیمه دوم امسال بازار با کمبود نفت مواجه شود. این در حالی است که برخی کارشناسان نفتی معتقدند، تولیدکنندگان نفت ائتلاف اوپک پلاس همچنان از ظرفیت مازاد تولید و ذخیره قابل توجهی برخوردارند. به بیان دیگر، بازار از نظر نفت اشباع است و فعلا کمبودی احساس نمی‌شود.
یکی از پیش‌بینی‌ها از افزایش واردات نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱ حکایت می‌کند. واردات نفت آمریکا از سال ۲۰۰۵ به بعد سیر نزولی پیدا کرد. این روند در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کمی تغییر کرد که علت آن، کاهش قیمت‌ها بود که تاثیر منفی بر میزان تولید این کشور بر جا گذاشت. تا پایان سال ۲۰۲۰ میزان واردات نفت آمریکا به سطح ۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافت اما انتظار می‌رود امسال دوباره سیر صعودی پیدا کند.

گذار انرژی
اگرچه افزایش قیمت نفت برای تولیدکنندگان خبر خوبی است، اما کارشناسان هشدار می‌دهند، در حالی که اقتصاد جهان هنوز بهبود نیافته و میزان تقاضای نفت خام به سطوح قبل از بحران نرسیده، افزایش مداوم و بالا ماندن قیمت نفت می‌تواند روند بهبود تقاضای جهانی را مختل کند.
یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار نفت در میان‌مدت، تمایل غول‌های نفتی به انرژی سبز است که از این روند تحت عنوان «گذار انرژی» یاد می‌شود. مدیران شرکت‌های نفتی اکسون موبیل، شورون، اکسیدنتال و کونوکوفیلیپس اعلام کردند که برنامه‌هایی برای مدیریت میزان تولید کربن و تعیین استانداردهای صنعتی برای آن دارند. این در حالی است برخی کارشناسان نسبت به اجرا شدن این برنامه‌ها ابرازتردید کرده‌اند.

طلا عاشق بی‌ثباتی
از ابتدای سال ۲۰۲۱ قیمت طلا روندی نزولی داشته و از حدود ۱۹۵۰ دلار به سطح ۱۷۰۰ دلار در هر اونس رسید. عوامل متعددی از جمله امید به بهبود اقتصاد جهان، رشد ارزش دلار و اخیرا افزایش بازده اوراق قرضه در کاهش قیمت طلا نقش داشته‌اند. افزایش بازده اوراق قرضه موجب شده تا سرمایه‌گذاران از بازار کامودیتی‌ها خارج و در سهام و ارز سرمایه‌گذاری کنند.
 طلا عاشق بی‌ثباتی است و بازگشت اقتصاد جهان به شرایط عادی، عامل منفی برای قیمت این فلز گرانبها به شمار می‌رود. تحلیلگران تکنیکال معتقدند، طلا هم‌اکنون تحت فشار قرار دارد و سطح حمایت اولیه آن ۱۶۸۰ دلار است. در صورتی که طلا از این سطح پایین‌تر بیاید، احتمال سقوط قیمت به ۱۵۰۰ دلار وجود دارد. همچنین سطح مقاومت اولیه طلا ۱۷۵۰ دلار است که در صورت شکسته شدن، می‌توان شاهد رسیدن قیمت این فلز به بالای ۱۹۰۰ دلار بود.

بهترین فرصت سرمایه‌گذاری
وبسایت fxempire در گزارشی تحلیلی نوشت: در سپتامبر ۲۰۰۱، دقیقا پس از حملات ۱۱ سپتامبر، قیمت طلا با رشد چشمگیری مواجه شد اما تنها چند ماه بعد دوباره به سطوح پیشین بازگشت. چنین کاهشی بی معنی بود، همانگونه که کاهش کنونی هم بی‌معنی است. بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به فرصت خرید موجود بی‌اعتنا هستند. در حال حاضر قیمت‌ها به شدت کاهش یافته‌اند و انتظار می‌رود دوباره در مسیر صعودی قرار گیرند. بنابراین، امروز بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در این بازار است.

فراهم بودن شرایط سود آوری
این گزارش با اشاره به تاثیر عامل بدهی افزود: در ۱۲ ماه گذشته حجم بالایی از بدهی ایجاد شده است. آمارها نشان می‌دهند که هفته‌ها پس از بحران ۲۰۲۰، حجم بدهی ایجاد شده به دست دولت آمریکا بیش از مجموع بدهی‌ ایجاد شده در پنج رکود پیشین (۱۹۸۰، ۱۹۸۲، ۱۹۹۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸) بوده است.
 از سوی دیگر، میزان خرید اوراق خزانه‌داری از سوی فدرال رزرو در شش هفته از دوره ریاست جروم پاول بیش از مجموع اوراق خریداری شده در ۱۲ سال ریاست برنانکی و جانت یلن بوده است. در چنین شرایطی، وقتی حجم محرک اقتصادی دولت آمریکا را در نظر بگیریم، نمی‌توان تصور کرد که قیمت طلا کاهشی باشد. آنها که پس از افت سال ۲۰۰۱ اقدام به خرید طلا کردند به سود خوبی دست یافتند. چنین شرایطی امروز هم مشاهده می‌شود.

عواملی برای رشد قیمت مس
بانک گولدمن ساکس در تازه‌ترین برآورد خود از قیمت مس در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که با بهبود اقتصاد جهان و رشد تقاضا، این فلز تا سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن افزایش خواهد یافت. گولدمن ساکس درباره دلایل این پیش‌بینی گفت: کاهش اکتشافات معدنی بزرگ که به احتمال کمبود این فلز دامن می‌زند، در کنار افزایش چشمگیر تولید خودروهای برقی و دیگر کاربردهای مس، از جمله عواملی هستند که به رشد قیمت آن کمک خواهند کرد.آمارها نشان می‌دهند که در سال ۱۹۹۷ تعداد اکتشافات بزرگ معدنی مس ۱۷ مورد بوده است. همچنین این رقم در سال‌های ۱۹۹۵، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ معادل ۱۵ مورد بوده است. اما در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این رقم صفر شد و سال گذشته هم تنها دو مورد اکتشاف بزرگ مس انجام شد.در حال حاضر قیمت هر تن مس در محدوده ۸۹۰۰ دلار قرار دارد، اما با توجه به افزایش تدریجی تقاضای چین، گولدمن ساکس هدف قیمت ۱۲ ماهه مس را ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار برآورد کرده است.

جهش قیمت فلزات پایه
در همین حال، مدیر دارایی و کالایی شرکت CPM معتقد است، در سال ۲۰۲۱ قیمت فلزات پایه روندی جهشی خواهند داشت. کارلوس سانچز گفت: در حال حاضر شاهدیم که عرضه و تقاضا در حال بازگشت به سطوح قبل از بحران کرونا هستند.
 با این حال، در طول سال ۲۰۲۱ با افزایش هزینه‌های دولتی در سراسر جهان (عمدتا از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی)، سمت تقاضا سنگین‌تر خواهد شد و قیمت فلزات پایه اوج خواهد گرفت. در سال ۲۰۲۲ هم با رشد قیمت‌ها، البته محدودتر، روبه‌رو خواهیم شد. در این میان، مس جایگاه ویژه‌ای دارد و انتظار می‌رود که از مرز ۱۰ هزار دلار در هر تن عبور کند. سانچز همچنین پیش‌بینی کرد که در سال جاری قیمت فلز روی ۱۷ درصد و قیمت نیکل هم ۱۴.۵ درصد نسبت به میانگین قیمت سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کند.

حبیب علیزاده
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =