آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۷۵)/عرضه اولیه را کی بفروشیم؟

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

عرضه اولیه را کی بفروشیم؟

به گزارش صدای بورس، اگرچه عرضه اولیه برای سرمایه گذاران جذاب است اما پس از مدتی، تقاضا برای این سهم نیز به تدریج کاهش می‌یاید که اصطاحا گفته می‌شود “سهم متعادل شده است“. از آن به بعد قیمت سهام به عملکرد شرکت وابسته خواهد بود.

در نتیجه نمیتوان زمان دقیق برای فروش عرضه اولیه مشخص کرد زیرا عملکرد شرکت، استراتژی سرمایه گذاران و موارد دیگری در زمان فروش سهام موثر هستند و این زمان برای افراد مختلف، متفاوت است.

هر سرمایه گذار می تواند سهام خود را برای کوتاه مدت یا بلند مدت نگهداری کند و در هر زمان که شرایط را مناسب ارزیابی کرد همه یا مقداری از سهام عرضه اولیه خود را بفروشد.

آیا می‌توان به شرکت هایی که عرضه اولیه دارند اعتماد کرد؟

لازم به ذکر است که عرضه اولیه شرکت‌ها به معنای تازه کار بودن آنها نیست بلکه نشان‌دهنده این است که مجوز معامله سهام این شرکت‌ها در بورس، به تازگی صادر شده است. پس صرف این که شرکتی عرضه اولیه ارایه می دهد دلیل بر عدم اطمینان به انها نیست.

عرضه اولیه می‌تواند توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی انجام شود، اگر صورت‌های مالی شرکت مذکور به سازمان بورس ارایه شود و از سد قوانین این سازمان عبور کند.

افزایش مشارکت در خرید عرضه اولیه ها در امسال

اکثر عرضه اولیه ها حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد سوددهی داشته اند به همین دلیل هم برای افراد مبتدی و هم حرفه ای ها جذاب هستند. از ابتدا امسال تقاضا برای خرید عرضه اولیه ها افزایش پیدا کرده است تا جایی که رکورد مشارکت در خرید در چند عرضه اولیه اخیر، پی در پی شکسته شد که این نشانه ورود افراد جدید به بازار بورس است.

روش خرید عرضه اولیه چگونه است؟

همه عرضه های اولیه های فعلی بورس و فرابورس به روش « بوک بیلیدینگ » یا « ثبت سفارش » ارائه می شوند. در عرضه اولیه به روش « بوک بیلدینگ » اولویت با بیشترین قیمت است و در صورت ثبت سفارش با قیمت کمتر ممکن است سهمی به شما تعلق نگیرد.

 به همین دلیل برای اینکه حتما بتوانید عرضه اولیه بخرید بهتر است سفارش خود را در سقف بازه قیمتی تعیین شده، ارسال کنید. همچنین در این روش الویت زمانی ثبت سفارش اهمیتی ندارد. یعنی شخصی که در انتهای بازه زمانی مشخص شده، سفارش خود را ارسال می کند با شخصی که در ابتدای بازه زمانی سفارش خود را ارسال کرده هیچ تفاوتی ندارند. تنها کافیست سفارش خرید عرضه اولیه در بازه زمانی تعیین شده با موفقیت ثبت شود.

منبع: سیگنال

کد خبر 429663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =