پیگیری اعطاء تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، صندوق توسعه ملی باید نگاه ویژه‌ای به طرح‌های توسعه واحدهای پتروپالایشگاهی داشته باشد. بلافاصله بعد از بررسی بودجه، موضوع اعطاء تنفس خوراک را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش صدای بورس، بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اعطاء تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها از سوی صندوق توسعه ملی گفت: اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی خواسته مقام معظم رهبری بوده است. مجلس دهم در طرح حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام، صندوق توسعه ملی را مکلف به اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 8 طرح پتروپالایشگاهی توسط وزارت نفت به صندوق توسعه ملی معرفی شده است. این یک فرصت بسیار مناسب برای کشور است. صندوق توسعه ملی و سایر نهادهای تسهیلگر دولتی و حاکمیتی باید از این 8 سرمایه‌گذار بخش خصوصی حمایت کنند.

به پتروپالایشگاه‌ها تنفس خوراک داده نشود، مجلس ورود خواهد کرد

وی ادامه داد: جای تعجب و سوال است که چرا صندوق توسعه ملی تاکنون نسبت به اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی به جمع‌بندی نرسیده است. گویا جلساتی برای این موضوع در صندوق توسعه ملی تشکیل شده و بی‌نتیجه مانده و این موضوع حتی رد شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، صندوق توسعه ملی باید نگاه ویژه‌ای به طرح‌های توسعه واحدهای پتروپالایشگاهی داشته باشد. بلافاصله بعد از بررسی بودجه 1400، موضوع اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی را پیگیری خواهیم کرد.

محبی نجم آبادی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه باید در مجلس حاضر شوند و درخصوص کم‌کاری خود توضیح دهند. امیدواریم تا پایان سال تنفس خوراک 8 طرح پتروپالایشگاهی تعیین تکلیف شود.

حرکت به سمت ارزش افزوده در صنعت نفت اجتناب‌ناپذیر است

محبی نجم آبادی در ادامه تصریح کرد: حمایت از 8 طرح توسعه پتروپالایشگاهی آزمون بزرگی برای مسئولان دولتی است. اگر از این سرمایه‌گذاران حمایت شود، سایر سرمایه‌گذاران هم تشویق خواهند شد و به سمت توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت کشور حرکت خواهند کرد.

نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه فروش نفت خام برای ایران سخت شده است، گفت: این موضوع را باید بدانیم که کشورهای غربی فروش نفت خام ایران را با مشکلاتی مواجه کرده‌اند، به همین دلیل حرکت به سمت ارزش افزوده در صنعت نفت اجتناب‌ناپذیر است. ایجاد پتروپالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های نفتی، موضوع طرح حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام است.

منبع: فارس

کد خبر 429505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =