شورای تربیت اقتصادی، الگویی جهانی

هفتاد سال پیش که اساتید اقتصاد و کارشناسان تعلیم و تربیت دانشگاه‌های گوناگون آمریکا، دور هم جمع شدند و «شورای ملی تربیت اقتصادی» را تشکیل دادند، نمی‌دانستند یکی از برجسته‌ترین نهادهای سواد مالی جهان در حال شکل‌گیری است. نهادی که بعدها با حذف واژه ملی، مأموریتی جهانی پیدا کرد.

به گزارش صدای بورس،ایده آن‌ها این بود که دانش‌آموزان، از همان روزی که پایشان به مدرسه باز می‌شود، آرام آرام با مفاهیم اقتصادی و مالی آشنا شوند و بعدها، با پایان دوران دبیرستان، دست پر وارد دنیای پیچیده واقعی شوند. تا خیالشان راحت باشد آن‌ها، نه تنها می‌توانند گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند، بلکه قادرند یک زندگی خوب اقتصادی برای خودشان دست و پا کنند.

ایجاد ۱۸۸ نهاد وابسته
از آنجا ‌که سنگ بنای هر آموزش درستی، وجود منابع غنی و مربیانی آگاه است، «شورای تربیت اقتصادی»، اولین وظیفه خود را تولید این‌گونه منابع آموزشی می‌دانست؛ منابعی که معلمان بتوانند از آن‌ها برای افزایش درک دانش‌آموزان از مفاهیم اقتصادی و مالی، متناسب با سن و پایه تحصیلی‌شان استفاده کنند. به مرور زمان، ۱۸۸ نهاد وابسته به شورای تربیت اقتصادی، در سراسر آمریکا شکل گرفت تا پلی میان مدارس و شورا باشند و منابع را به راحتی در اختیار معلمان قرار دهند.

استانداردهای سواد مالی
در گام بعد، آموزش مربیان سواد مالی در دستور کار قرار می‌گیرد و سالانه ۵۵۰۰۰ معلم توسط شورا آموزش داده می‌شوند. فعالیت‌های شورا به اینجا ختم نمی‌شود. برای استانداردسازی آموزش و ارزیابی، مفاهیم و سرفصل‌ها، به دقت طبقه‌بندی می‌شوند؛  همچنین ۱۴۴ مفهوم در شش طبقه درآمد، خرید، پس‌انداز، استفاده از اعتبار، سرمایه‌گذاری، حفاظت از دارایی‌های مالی و بیمه مد نظر قرار گرفت که این کار با عنوان «استانداردهای سواد مالی» در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. البته در این روند، سه آزمون ویژه برای پایان مقاطع تحصیلی دبستان، راهنمایی و دبیرستان طراحی شد. برای بررسی پایایی و روایی آزمون‌ها، نمونه‌گیری‌های متنوعی از دانش‌آموزان مدارس گوناگون انجام گرفت. برای هر آزمون کتاب راهنمایی تدوین شد که در آن تمام نکات لازم درباره برگزاری آزمون‌ها، از شرایط نور و تهویه کلاس برگزاری آزمون، تا نحوه تصحیح آزمون بیان شد.

عاطفه جلادتی، کارشناس آکادمی هوش مالی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۱

کد خبر 429163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =