به گزارش صدای بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است که به افشای اطلاعات عمومی خود اقدام کند. اطلاعات عمومی در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این گونه تعریف شده است؛ اطلاعات غیرشخصی نظیر ضوابط، آیین نامهها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری که از مصادیق مستثنیات فصل چهارم قانون محسوب نشود در نتیجه توجه به مفهوم و تعریف اطلاعات عمومی این موضوع را محرز و مشخص میکند که صورتهای مالی سازمان بورس از مصادیق و اقلامی است که میتواند افشا شود و جزو مستثنیات نیز محسوب نمیشود در نتیجه سازمان بورس موظف است که صورتهای مالی خود را برای اطلاع عموم افشا کند.
اگر بند دال قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را مورد بررسی قرار دهیم متوجه میشویم که موسسات عمومی طبق تعریف این قانون شامل سازمانها و نهادهای وابسته به حکومت به معنای عام کلمه شامل تمام ارکان و اجزای آنها میشود که در مجموعه قوانین جمهوری اسلامی ایران آمده است، در نتیجه سازمان بورس نیز جزو موسسات عمومی در قوانین آورده شده است، موسسه عمومی تلقی شده و مشمول این قانون میشود، با این حساب این سازمان موظف است که صورتهای مالی خود را منتشر کند به همین دلیل به نظر میرسد عذری از این بابت از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته نیست. حال که تصمیم سازمان بر این است که صورتهای مالی خود را منتشر کند یک سوال مهم پیش میآید؛ آن هم این که چرا افشای صورتهای مالی از امسال یا از سال بعد مدنظر قرار گرفته است چرا سازمان در یک اقدام مناسب و به منظور اجرای این قانون، تمامی صورتهای مالی حسابرسی شده خود را از ابتدا تاکنون منتشر نمیکند و در واقع در اطلاع و دید عموم قرار نمیدهد؟
بحث دیگری که در خصوص انتشار صورتهای مالی سازمان مطرح میشود این است که شفافیت اطلاعاتی که سازمان بورس باید منتشر کند چگونه مورد اطمینانبخشی قرار میگیرد؟ موضوع مهم این است که اطلاعات مدنظر سازمان برای افشای عمومی صورتهای مالی حسابرسی شده سازمان بورس و اوراق بهادار است. در این خصوص یک نقد کوچک وارد است، در حقیقت موضوعی وجود دارد که میتواند بر شفافیت صورتهای مالی تاثیر گذار باشد.وظیفه حسابرسی این است که ارزیابی اطلاعاتی که داده میشود را انجام دهد تا نشان دهد آیا اطلاعات منتشر شده منطبق با استانداردها،قوانین و مقررات است یا خیر؟
سازمان بورس طبق اساسنامهاش یک حسابرس و بازرس دارد که این حسابرس و بازرس را از بین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی انتخاب میکند از طرف دیگر سازمان بورس در اجرای مقررات داخلی خود معقولهای به نام حسابرس و بازرس معتمد را باب کردهاست که به این موضوع نیز نقد وارد میشود چراکه سازمان بورس برخی از موسسات حسابرسی را در یک قالب گزینش کرده و بر کار آنها نظارت میکند، در مواردی حتی سازمان بورس میتواند این موسسات معتمدش را از زمره حسابرسان معتمد خود خارج کرده و یا تنبیهاتی برای آنها در نظر بگیرد و مواردی از این دست که این موضوع به ما نشان میدهد حسابرس مستقل سازمان بورس از بین مجموعه گزینش شده سازمان به عنوان موسسات معتمد حسابرسی انتخاب میشود و در حقیقت سازمان حسابرسی حق دارد که بازرس قانونی خود و حسابرس خود را از بابت اقداماتی که ممکن است انجام دهند مورد تنبیه قرار دهد. این مسئله میتواند بر استقلال حسابرس مستقل و بازرس مستقل سازمان بورس تاثیرگذار باشد.اگر قبول نکنیم که با این روال استقلال واقعی حسابرس زیر سوال میرود حداقل این است که در ظاهر استقلال حسابرسان زیر سوال رفته و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
عباس وفادار، حسابرس رسمی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۱
نظر شما