چالش استقلال حسابرسان در صورت‌های مالی سازمان بورس

سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است که به افشای اطلاعات عمومی خود اقدام کند.

به گزارش صدای بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است که به افشای اطلاعات عمومی خود اقدام کند. اطلاعات عمومی در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این گونه تعریف شده است؛ اطلاعات غیرشخصی نظیر ضوابط، آیین نامه‎ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری که از مصادیق مستثنیات فصل چهارم قانون محسوب نشود در نتیجه توجه به مفهوم و تعریف اطلاعات عمومی این موضوع را محرز و مشخص می‌کند که صورت‎های مالی سازمان بورس از مصادیق و اقلامی است که می‎تواند افشا شود و جزو مستثنیات نیز محسوب نمی‎شود در نتیجه سازمان بورس موظف است که صورت‌های مالی خود را برای اطلاع عموم افشا کند.
 اگر بند دال قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که موسسات عمومی طبق تعریف این قانون شامل سازمان‌ها و نهادهای وابسته به حکومت به معنای عام کلمه شامل تمام ارکان و اجزای آن‎ها می‎شود که در مجموعه قوانین جمهوری اسلامی ایران آمده است، در نتیجه سازمان بورس نیز جزو موسسات عمومی در قوانین آورده شده است، موسسه عمومی تلقی شده و مشمول این قانون می‎شود، با این حساب این سازمان موظف است که صورت‌های مالی خود را منتشر کند به همین دلیل به نظر می‎رسد عذری از این بابت از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته نیست. حال که تصمیم سازمان بر این است که صورت‌های مالی خود را منتشر کند یک سوال مهم پیش می‌آید؛ آن هم این که چرا افشای صورت‎های مالی از امسال یا از سال بعد مدنظر قرار گرفته است چرا سازمان در یک اقدام مناسب و به منظور اجرای این قانون، تمامی صورت‎های مالی حسابرسی شده خود را از ابتدا تاکنون منتشر نمی‎کند و در واقع در اطلاع و دید عموم قرار نمی‎دهد؟
 بحث دیگری که در خصوص انتشار صورت‎های مالی سازمان مطرح می‌شود این است که شفافیت اطلاعاتی که سازمان بورس باید منتشر کند چگونه مورد اطمینان‎بخشی قرار می‎گیرد؟ موضوع مهم این است که اطلاعات مدنظر سازمان برای افشای عمومی صورت‎های مالی حسابرسی شده سازمان بورس و اوراق بهادار است. در این خصوص یک نقد کوچک وارد است، در حقیقت موضوعی وجود دارد که می‌تواند بر شفافیت صورت‎های مالی تاثیر گذار باشد.وظیفه حسابرسی این است که ارزیابی اطلاعاتی که داده می‌شود را انجام دهد تا نشان دهد آیا اطلاعات منتشر شده منطبق با استانداردها،قوانین و مقررات است یا خیر؟
سازمان بورس طبق اساسنامه‌اش یک حسابرس و بازرس دارد که این حسابرس و بازرس را از بین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی انتخاب می‌کند از طرف دیگر سازمان بورس در اجرای مقررات داخلی خود معقوله‎ای به نام حسابرس و بازرس معتمد را باب کرده‎است که به این موضوع نیز نقد وارد می‎شود چراکه سازمان بورس برخی از موسسات حسابرسی را در یک قالب گزینش کرده و بر کار آن‎ها نظارت می‎کند، در مواردی حتی سازمان بورس می‎تواند این موسسات معتمدش را از زمره حسابرسان معتمد خود خارج کرده و یا تنبیهاتی برای آن‌ها در نظر بگیرد و مواردی از این دست که این موضوع به ما نشان می‌دهد حسابرس مستقل سازمان بورس از بین مجموعه گزینش شده سازمان به عنوان موسسات معتمد حسابرسی انتخاب می‎شود و در حقیقت سازمان حسابرسی حق دارد که بازرس قانونی خود و حسابرس خود را از بابت اقداماتی که ممکن است انجام دهند مورد تنبیه قرار دهد. این مسئله می‎تواند بر استقلال حسابرس مستقل و بازرس مستقل سازمان‌ بورس تاثیرگذار باشد.اگر قبول نکنیم که با این روال استقلال واقعی حسابرس زیر سوال می‎رود حداقل این است که در ظاهر استقلال حسابرسان زیر سوال رفته و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عباس وفادار، حسابرس رسمی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۱

کد خبر 429135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =