الزام نهادهای عمومی به انتشار صورت‌های مالی

قاسم محسنی، عضو سابق شورای‌عالی بورس در پاسخ به این پرسش که آیا منتشر نکردن صورت‌های مالی از سوی سازمان بورس تخلف است یا خیر گفت: در قانون بازار اوراق بهادار چیزی در خصوص انتشار صورت‌های مالی پیش‌بینی نشده است اما در قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، شهروندان حق این را دارند که به اطلاعات مالی نهادهای عمومی دسترسی پیدا کنند.

به گزارش صدای بورس، محسنی با اشاره به تصویب انتشار صورت‌های مالی سازمان توسط اعضای پیشین شورای‌عالی بورس افزود: زمانی که بنده عضو شورای عالی بورس بودم و آقای کرباسیان وزیر وقت اقتصاد و آقای محمدی رئیس سازمان بورس بودند در شورای‌عالی بورس مصوب شد که صورت‌های مالی سازمان بورس منتشر شود بنابراین اگر شورای عالی بورس تصمیم دیگری برخلاف این موضوع نگرفته باشد و خلاف این مصوبه، مصوبه دیگری تصویب نشده باشد آن مصوبه باید اجرا می‌شد. وی تاکید کرد: سازمان بورس موظف به انتشار صورت‌های مالی خود بوده و طبیعتا اگر صورت‌های مالی خود را منتشر نسازد از این حیث متخلف محسوب می‌شود که تخلف از مقررات مصوب جرم است.
عضو سابق شورای‌عالی بورس در خصوص این ادعا که چون سازمان بورس بنگاه اقتصادی نیست بنابراین الزامی به انتشار صورت‌های مالی‌اش ندارد، اظهار داشت: بنگاه اقتصادی بودن یا نبودن، دلیلی بر انتشار صورت‌های مالی نیست.یک بنگاه اقتصادی خصوصی الزامی به انتشار صورت‌های مالی‌اش ندارد در حالی که بنگاه اقتصادی است. به این دلیل که سازمان بورس یک نهاد عمومی غیردولتی است می‌توان گفت مردم حق این را دارند که به صورت‌های مالی این سازمان دسترسی داشته‌باشند.همچنین طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، نهادهای عمومی غیردولتی ملزم به انتشار صورت‌های مالی خود هستند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۱

کد خبر 429134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =