چالش‌های قابل تامل در اخذ مجوز صندوق‌ها

بر سر راه نهادهای مالی مختلف برای اخذ مجوز تاسیس صندوق‎های سرمایه‌گذاری موانعی وجود دارد.

به گزارش صدای بورس، موضوع قابل توجه این است که در بسیاری از موارد برخی از مسائل برای درخواست‎دهندگان مجوز صندوق، خیلی واضح و شفاف نیست. در بسیاری از موارد دلایل سازمان برای رد درخواست نهاد مالی برای راه‌اندازی صندوق منطقی است ولی به این دلیل که این مسائل از سمت سازمان بورس شفاف‎سازی نمی‎شود و از طرفی فرآیند گرفتن مجوز نیز طولانی و فرسایشی است، اخذ مجوز با موانعی همراه است. اگر سازمان بورس در مواردی منعطف‎تر عمل کرده و فرآیند بوروکراسی طولانی اعطای مجوز برای نهادهای مالی را تسهیل ببخشد شرایط برای اخذ مجوز مناسب تر خواهد شد.به طور مثال سازمان در مواردی که مربوط به انتخاب حسابرس می‌شود، لیستی از حسابرسان گریدبندی شده در اختیار شرکت‎های متقاضی قرار می‌دهد و سپس صندوق، حسابرس را معرفی می‌کند ولی در عین ناباوری در مواردی نیز دیده می‌شود که حسابرس معرفی شده از لیست ارائه شده از سمت خود سازمان بورس نیز رد می‎شود و باید مجدد مذاکرات و معرفی حسابرس انجام شود. مسائل این چنینی می‎تواند فرآیند اخذ مجوز را بسیار طولانی کند با این حال سازمان به دلایل منطقی حسابرس معرفی شده را رد می‌کند.
در مورد صندوق درآمد ثابت نیز سازمان ابلاغیه‎ای مبنی بر اینکه یک نهاد مالی همزمان حق داشتن دو صندوق فیکس را ندارد ابلاغ کرده است که البته این موضوع برای ما قابل درک نیست که چه دلیلی برای این مسئله وجود دارد. یکی دیگر از چالش‌ها محدودیت گرفتن مجوز صندوق طلاست. تقریباً ۳ سال است که مجوز دادن به این صندوق‌ها ممنوع شده است از طرفی حداقل سرمایه نهادها برای داشتن صندوق طلا ۵۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است البته ایجاد محدودیت در صندوقی مانند طلا تا حدی قابل درک است چرا که دیده می‌شد برداشت غلطی نسبت به آتی سکه به وجود آمده بود مبنی بر اینکه آتی سکه به بازار فیزیکی سکه سیگنال می‌دهد. با توجه به اینکه گواهی‎های موجود در بازار نیز محدود بوده، در کل سازمان به این نتیجه رسید که برای تاسیس این صندوق‎ها محدودیت ایجاد کند در حالی که می‎توانست این موضوع را به نحو مطلوب‎تری مدیریت کند.
به طور کلی معضلات و موانع اخذ مجوز صندوق سرمایه‌گذاری را باید مورد به مورد بررسی کرد. در بسیاری از موارد دلایل سازمان برای اعطا نکردن مجوز و ایجاد محدودیت قابل درک است اما در مواردی نیز اصلاً این موانع قابل درک نیست. اخیراً ما اولین صندوق کالایی کشاورزی را راه‌اندازی کردیم و سازمان همکاری بسیار خوبی را در این زمینه با ما داشت باوجود اینکه اولین صندوق در این حوزه بود و سازمان نیز برای اولین‎ها حساسیت بیشتری به خرج می‌دهد اما همکاری بسیار خوبی شکل گرفت بازار سرمایه ما به این نوع همکاری‎ها بیش از این نیاز دارد.
 موضوع مهم دیگر این است که صندوق‎های جدید با توجه به ساختار صندوق‎ها ریسک قابل توجهی را متوجه سازمان نمی‎کند به همین دلیل اگر ابزارها به طور صحیح به مردم معرفی شوند و فرهنگ سرمایه‌گذاری درست در جامعه تبیین شود نهادهای مالی می‌توانند با هر میزان ریسک و یا هر سطح بازده انتظاری صندوق داشته باشند و مردم هم می‌توانند از طریق این ابزارها به خوبی به بازار سرمایه ورود کنند.

هادی شعبانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نو ویرا
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۱

کد خبر 429123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =