۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
احیای بازار در گرو سیاست

اگرچه اخباری مثبت بر بازار سرمایه تزریق می‌شود، اما شاهد رونق در بازار نیستیم.

به گزارش صدای بورس، علت این بوده که بازار به جمع‌بندی نرسیده و نتیجه نهایی تحرکات سیاسی هم مشخص نیست که مثبت است یا منفی. درست است اخباری که این روزها منتشر می‌شود تاحدودی مثبت است و تنش‌های ایران و غرب را به تعویق انداخته، اما نمی‌تواند بازار را متقاعد کند و از همه مهمتر باعث تخریب زیرساخت‌های بازار است. هنگامی که تصمیم گرفتند دامنه نوسان را شش درصد مثبت و دو درصد منفی کنند، ساده‌ترین پیامی که بازار دریافت می‌کند این است که تصور مدیریت بازار، بازاری شدیدا منفی است که به‌همین‌خاطر این تصمیم را گرفتند. در بازارهای دنیا مفهومی به‌نام Self fulfilling prophecy وجود دارد و به این معناست که وقتی سیگنالی فرستاده می‌شود که از نظر مدیر بازار، بازار منفی خواهد بود، بازار هم این را باور داشته و براساس آن رفتار می‌کند و البته خروجی آن بازاری است که شاهد آن هستیم.
در حال حاضر در برزخی سیاسی قرار داریم، مدیران کلیدی؛ شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی به‌دلیل اینکه سه ماه دیگر انتخابات را در پیش داریم تمام تصمیمات خود را به تعویق انداخته‌اند زیرا نمی‌دانند سه ماه آینده جهت‌گیری سیاسی کشور به چه سمتی خواهد رفت، این موضوع هم ابهام بازار را زیاد کرده است. درمورد ارز هم صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر گشایش سیاسی به این برزخ دامن می‌زند زیرا درست است که دلار تا حدودی تثبیت شده است اما هنوز تأثیر سیاسی که ممکن است جهتی قطعی به دلار بدهد با ابهام مواجه است.
مجموع این موارد ، خروج شدید نقدینگی در ماه‌های اخیر و نگاه به حجم معاملات متوجه خواهیم شد از حدود ۱۲۰تا۱۳۰هزار میلیارد تومان پولی که از ابتدای سال ۹۹ وارد بازار شده بود، تقریبا بیش از نیمی از آن خارج شده است . همچنین جذابیت بازارهای موازی مانند رمز ارزها؛ بیت‌کوین و کریپتوکارنسی افزایش یافته است. البته در این روند طول دوره رکود نفتی نیز بالا رفته است و احتمال دارد در این حوزه تحرکاتی دیده شود و تمامی این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا بازار به این وضع گرفتار شود. در شرایط فعلی هیچ عاملی بازار را از این شرایط نجات نخواهد داد زیرا مدیر بازار به این زودی از تصمیم خود باز نخواهد گشت بنابراین تنها کاتالیزوری که می‌تواند بازار را نجات دهد و باعث رونق آن شود خبری سیاسی مثبت و خوب خواهد بود.

عزت‌الله طیبی،  مدیرعامل سبدگردان کاریزما
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹

کد خبر 429118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =