13 نمونه بسیار کاربردی از اصطلاحات بورس [2021]

در این روزها افرادی زیادی به بازار بورس ایران و فارکس وارد شده‌اند. اما این را بخاطر داشته باشید که اولین گام برای موفقیت در این زمینه، یادگیری مفاهیم و اصطلاحات بورس است. در ادامه سعی شده است تا مهم‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات بورس را برای شما شرح دهید. اگر علاقه‌مند به یادگیری این مفاهیم هستید، ادامه مطالب را دنبال کنید.

پرکاربردترین مفاهیم و اصطلاحات بورس تهران

در ادامه سعی شده است تا اصطلاحات بورس به زبان ساده را بازگو کنیم تا با شنیدن آن‌ها دچار سردرگمی نشوید و تصمیم اشتباه نگیرید.

قیمت اسمی : یکی از مفاهیمی که معمولا زیاد می‌شنوید قیمت اسمی سهام است. اما منظور از این عبارت چیست؟ اگر بخواهیم بصورت ساده توضیح دهیم، همواره قیمت اسمی هر سهمی را برابر 100 تومان در نظر می‌گیرند. بطور مثال زمانی که شرکتی قصد افزایش سرمایه از آورده نقدی را داشته باشد، تعدادی سهم بعد مجمع به شما تعلق می‌گیرد که بطور مثال قیمت هر سهم در تابلو معاملات 500 تومان است و شما با پرداخت تنها 100 تومان به ازای هر سهم، می‌توانید مالک این سهام شوید و برای بلند مدت سود خوبی را کسب کنید.

پرتفوی ( Portfolio) : قطعا زمانی که قصد خرید و فروش سهام را داشته باشید، کلمه پرتفوی را زیاد خواهید شنید. این کلمه به معنی مجموع دارایی سهام شماست. این بدان معناست که اگر شما سهام شرکتی را خریدید، در پرتفوی شما تعداد، قیمت و ارزش سهام شما قابل مشاهده است. در برخی از اپلیکیشن کارگزاری‌ها، پرتفوی لحظه‌ای نیز قابل مشاهده است. پرتفوی لحظه‌ای، همان طور که از اسمش مشخص است، نوسانات لحظه‌ای قیمت سهم را در ارزش‌گذاری سهمتان مشخص می‌کند.

همواره سعی کنید تا پرتفوی متنوعی را بچینید. پرتفوی متنوع بدان معنا است که هم سهام صادرات محور و هم سهام ریالی را در پرتفوی خود داشته باشید تا درصورت بالا و پایین شدن قیمت ارز، دچار زیان‌های سنگین نشوید.

اصطلاحات تابلو بورس

کد بورسی : اولین مرحله برای وارد شدن به بازار بورس و انجام معاملات، دریافت کد بورسی است. در گذشته، برای دریافت کد بورسی، حتما باید بصورت حضوری به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردید اما به دلیل شیوع کرونا و سهولت در انجام کارها، اکنون می‌توانید با آپلود مدارک شناسایی خود در کارگزاری‌ها، کد بورسی خود را دریافت نمایید. معمولا تا 2 روز کاری پس از ثبت اطلاعات، کد بورسی شما صادر خواهد شد. کد بورسی شامل 3 حروف اول نام خانوادگی شما به همراه یک کد ثابت است. بطور مثال اگر نام خانوادگی شما ابراهیمی باشد، کد بورسی شما بصورت ابر3241 خواهد بود.

شرکت‌های کارگزاری : یکی دیگر از اصطلاحات بورس، شرکت کارگزاری است. در واقع کارگزاران، واسطه‌ای میان شما و سازمان بورس برای خرید و فروش سهام است. زمانی که برای دریافت کد بورسی به یک شرکت کارگزاری مراجعه نمایید، به واسطه این شرکت و توسط اپلیکیشنی که مخصوص این کارگزاری است، شما قادر به خرید و فروش سهام خواهید بود. همچنین لازم به ذکر است که حدود 110 کارگزاری در حال خدمت‌گذاری به سهامداران هستند و با مراجعه به سایت www.seo.ir ، قادر به مشاهده اطلاعات کارگزاری‌ها و آدرس و شعب آن‌ها خواهید بود.

نماد شرکت‌ها در بورس تهران : نماد یا اسامی شرکت‌ها در بورس تهران، بر اساس یک نظم و الگویی شکل گرفته است. این اصطلاحات تابلو بورس را در ادامه توضیح خواهیم داد که کمک شایانی به نحوه نامگذاری شرکت‌ها می‌کند و با شما با شنیدن نام هر یک از آن‌ها، به راحتی گروه آن‌ها را تشخیص خواهید داد. شرکت‌ها معمولا حرف اول گروهشان را به اول اسم شرکت اضافه می‌کنند.

  • شرکت‌های سیمانی با حرف «س» شروع می‌شوند. بطور مثال سفارس نماد سیمان فارس است.
  • شرکت‌های سرمایه گذاری، چند رشته‌ای و بانکی با حرف «و» شروع می‌شوند. بطور مثال وبصادر نماد بانک صادرات ایران است.
  • همچنین می‌توان گفت گروه فلزات با حرف «ف» شروع می‌شوند. برای مثال می‌توان فملی را نام برد که نماد شرکت مس ایران است.
  • نمادهای پالایشی نیز با حرف «ش» شروع می‌شوند. پالایشگاه بندر عباس با نماد شبندر در اصطلاحات تابلو بورس قابل شناسایی است.
  • نمادهای دارویی نیز با حرف «د» شروع می‌شوند. شرکت داروسازی عبیدی با نماد « دعبید» از جمله آن‌هاست.
  • شرکت‌ها و کارخانجات قندی نیز با حرف «ق» مشخص می‌شوند مانند قزوین که شرکت قند و شکر قزوین است.
  • گروه دیگری که معمولا دنبال کننده‌های زیادی دارد گروه خودرویی است که با حرف « خ » مشخص می‌شوند، مانند: خودرو و خساپا که برای دو گروه بزرگ خودروسازی ایران است.

همچنین در آخر این مبحث، ذکر این نکته حائز اهمیت است که برخی از نمادها از این قاعده پیروی نمی‌کنند. بطور مثال نماد کیمیا جزو گروه‌های فلزی است اما با حرف « ف » شروع نمی‌شود.

سود پیش بینی شده یا ای پی اس ( EPS ): مهم‌ترین فاکتور برای ارزیابی هر شرکتی، توجه به سودآوری آن در زمان حال و آینده است. مفهوم EPS در تابلوی معاملات مشخص می‌کند که این شرکت در 12 ماهه آینده به چه سودی دست پیدا خواهد کرد. این فاکتور به سهامداران کمک شایانی می‌کند تا در انجام معاملات، منطقی‌تر تصمیم‌گیری کنند. سود پیش بینی شده توسط هیئت مدیره شرکت در سایت کدال آپلود می‌شود و می‌توانید در این سایت، جزئیات بیشتر را مشاهده کنید.

مجمع سالیانه : شرکت‌ها تا 4 ماه پس از پایان سال مالی، فرصت دارند تا مجمع عمومی سالیانه را تشکیل دهند تا راجع به روند سودآوری و طرح‌های توسعه شرکت صحبت کنند. همچنین در این مجمع، هیئت مدیره در رابطه با سود تقسیمی ( DPS ) نیز صحبت می‌کند.

سود تقسیمی به سهامداران ( DPS ) : شرکت‌ها در پایان سال مالی و در مجمع عمومی سالیانه، مبلغی را برای سهامداران پرداخت خواهند کرد. این مبلغ معمولا از میزان سود شرکت نسبت به هر سهم ( EPS ) کمتر است. طبق ماده 90 اصلاحیه قانون تجارت، شرکت‌ها موظف‌اند تا حداقل 10 درصد از سود هر سهم را میان سهامداران تقسیم کنند. البته بر اساس تجربه، برخی نمادها سود حداکثری را میان سهامداران پرداخت می‌کنند که با مراجعه به سایت کدال، قادر به شاهده آن‌ها خواهید بود. نکته دیگری که در این مبحث وجود دارد، این است که شما می‌توانید کل سال سهامدار این شرکت‌ها نباشید و تنها چند روز قبل از مجمع، سهامدار شوید و از سود تقسیم شده میان سهامداران بهره‌مند شوید. همچنین طبق قانون تجارت، شرکت‌ها موظف‌اند تا حداکثر 8 ماه پس از تقسیم سود، سود تقسیمی را میان سهامداران تقسیم کنند.

در آنچه تاکنون مطالعه کردید، سعی شد تا برخی اصطلاحات بورس که بیشتر تکرار می‌شوند را برایتان بازگو کنیم.

اصطلاحات بورس فارکس

در ادامه برخی اصطلاحات بورس فارکس نیز آورده شده‌ است که اگر قصد ورود به این بازار را نیز داشته باشید، می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

بروکر: یکی از اصطلاحات رایج در فارکس، بروکر است که زیاد آن را می‌شنوید. بروکر در واقع همان کارگزاری است که در این مطلب خیلی حای توضیح ندارد.

پیپ: پیپ اصطلاحی است که معمولا از افراد حرفه‌ای و کسانی که نوسان‌های منظم و کوچک از سهام‌ها می‌گیرند، می‌شنوید. پیپ در واقع کوچکترین واحد تغییر قیمت سهام است.

پوزیشن : این اصطلاح جزو رایج‌ترین اصطلاحات فارکس است. در واقع استراتژی شما در ورود و خروج از سهم را پوزیشن می‌نامند.

Buy limlit : زمانی که شما تصور می‌کنید سهام بعد از برخورد به یک ناحیه حمایتی بر می‌گردد و مثبت می‌شود، آن نقطه یا ناحیه را بای لیمیت می‌گویند.

Sell limit: نقطه‌ یا ناحیه‌ای که معامله‌گر قصد فروش سهام خود را دارد را سل لیمیت می‌گویند.

کسانی که قصد ورود به بازار سرمایه یا بورس را دارند، نیاز به یادگیری مفاهیم اولیه و اصطلاحات بورس دارند. از این رو در مطالب بالا سعی شده است تا مفاهیم و اصطلاحات بورسی رایج را بصورت اختصاری توضیح دهیم. در صورت مطالعه مطالب بالا، اطلاعات کلی از نحوه خرید و فروش سهام را به دست خواهید آورد. در آخر نیز اصطلاحات و مفاهیم فارکس نیز شرح داده شد.

برخی از سوالات متداول

پرکاربردترین اصطلاحات بورس ایران کدامند ؟

اصطلاعاتی همچون : قیمت اسمی ، کد بورسی ، سود پیش بینی شده یا ای پی اس ( EPS ) ، مجمع سالیانه و ... از اصطلاحات پرکاربرد در بازار بورس می باشد که به طور مفصل درباره هر کدام توضیحاتی داده ایم

پرکاربردترین اصطلاحات بورس فارکس کدامند ؟

اصطلاعاتی همچون : بروکر ، پیپ ، پوزیشن  ، Buy limlit ، Sell limit از اصلاحات بازار فارکس می باشد که برای ورود به این بازار باید آن ها را بدانید از این جهت می توانید با مطالعه این مقاله موارد گفته شده را بررسی نمایید.

منظور از اصطلاح نماد شرکت‌ها در بورس تهران چیست ؟

نماد یا اسامی شرکت‌ها در بورس تهران، بر اساس یک نظم و الگویی شکل گرفته است. که به طور کامل درباره این نام گذاری برای شما گفته ایم و با مراجعه به متن می توانید آنها را یاد بگیرید.

کد خبر 429080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =