ایران و اروپا همایش اقتصادی برگزار می‌کنند

بدون شک، سال ۱۳۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران در دوران معاصر است.

به گزارش صدای بورس،  اگرچه در ابتدا انتظار می‌رفت اقتصاد ایران که از سال ۱۳۹۷ به دلیل تحریم‌های یک جانبه آمریکا با مشکلات متعددی روبرو شده و تا حد زیادی کوچکتر شده بود در این سال شرایط بهتری را شاهد باشد، اما اجرای سیاست فاصله گذاری اجتماعی در پی شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از گسترش این ویروس در سراسر دنیا سبب شد مشکلات اقتصاد ایران دو چندان شود. دولت نیز به ناچار و برای مقابله با این وضعیت بحرانی و جبران کسری بودجه قابل توجه خود مجبور به تامین کسری بودجه خود از بازار سرمایه شد که این امر از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، تبعات بسیاری را برای اقتصاد ایران در پی داشته و خواهد داشت. از طرف دیگر، آشفتگی موجود در سیاست‌های پولی و مالی دولت، سرگردانی سرمایه‌گذاران و خروج برخی از سرمایه‌ها به بازارهایی مانند ارز دیجیتال را به همراه داشت، این امر نیز به نوبه خود فشار مضاعفی را بر اقتصاد ایران وارد کرد. 

 بهبود چشم‌انداز اقتصادی ایران

 البته در این بین یکی از مهمترین اتفاقات سیاسی سال ۱۳۹۹، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، نتیجه آن می‌توانست تاثیر عمده‌ای بر آینده اقتصاد ایران بگذارد. از یک سو، انتخاب مجدد ترامپ به معنای ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و حتی احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا بود. از سوی دیگر، انتخاب بایدن به معنای گشایش‌های سیاسی بین ایران و غرب و احتمال رفع تحریم‌ها بود. در نهایت، با قطعی شدن انتخاب جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده، انتظار بسیاری از کارشناسان این است که تحریم‌های آمریکا به تدریج رفع شده و چشم‌انداز اقتصادی ایران بهبود یابد.  همچنین رفتار مثبت بازار نسبت به قیمت ارزهای خارجی و به تبع آن قیمت سکه و طلا در طی یک ماه اخیر نیز یکی از نتایج این رویداد مهم سیاسی و کاهش انتظارات تورمی در کشور است.

الویت های پیش رو

بدون شک، رایزنی درباره اقدامات جاری برای حفظ برجام و نحوه تضمین اجرای کامل و موثر این توافق توسط همه طرف‌ها یکی از اولویت‌های جاری دستگاه دیپلماسی کشور است، هر چند با توجه به تیرگی روابط بین ایران و غرب در سال‌های اخیر، این امر بسیار پیچیده و زمانبر خواهد بود. یکی از ثمرات اصلی این گشایش‌های سیاسی، برقراری و احیای روابط اقتصادی بین ایران و اروپا به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران خواهد بود . بنابراین، همزمان با رایزنی درباره حفظ توافقنامه هسته‌ای، کشورها و اشخاص ذینفع نیز باید رایزنی‌های لازم برای احیای روابط تجاری و اقتصادی را آغاز کنند.

اظهار نظر بزرگان ایران و اروپا

بر این اساس برگزاری "همایش کسب و کار ایران و اروپا" می‌تواند یکی از نخستین گام‌ها برای احیای مجدد روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و اروپا به شمار آید. همایش  مذکور در قالب "پروژه توسعه تجارت ایران و اروپا" برگزار می شود. این پروژه که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود توسط مرکز تجارت بین‌المللی که نهادی مشترک بین سازمان ملل و مرکز تجارت جهانی است اجرا خواهد شد 

این همایش قرار است به مدت سه روز از اول تا سوم مارس ۲۰۲۱ (یازدهم تا سیزدهم اسفند ۱۳۹۹) و با حضور وزیر امور خارجه کشورمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سفرا و دیپلمات‌های ارشد کشورهای غربی، سازمان‌ها، شرکت‌ها، فعالان اقتصادی، کارشناسان و اصحاب رسانه برگزار شود.البته با توجه به محدودیت‌های کرونایی، این همایش از طریق یک پلتفرم دیجیتال به صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد که این موضوع باعث حضور گسترده اشخاص و شرکت‌های معتبر ایرانی و اروپایی در آن شده است. 

فرصتی  دیگر برای احیای اقتصادی

هدف اصلی این همایش ایجاد بسترهای لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت گسترش تعامل بین فعالان اقتصادی ایران و اروپا به همراه  شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در ایران است. این همایش به موضوعات مختلفی مانند چشم‌انداز روابط ایران و اروپا، فرصت‌ها و چالش‌های موجود در اقتصاد ایران، اصلاحات لازم در اقتصاد ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و راهکارهای گسترش تعامل بین فعالان اقتصادی ایران و اروپا می‌پردازد. همچنین نشست‌های تخصصی در زمینه مباحث مرتبط با روابط اقتصادی و تجاری ایران و اروپا و نشست‌های اختصاصی درخصوص توسعه کسب و کار بین‌المللی، ارتباطات و بازاریابی دیجیتال، و مدیریت بازارهای صادراتی از جمله رویدادهای اصلی این اجلاس خواهد بود . ثبت نام کنندگان می‌توانند از طریق پلتفرم دیجیتال این اجلاس به آدرس (https://www.europeiranbusinessforum.com/digital-platform) مراجعه و برنامه همایش را مطالعه کنند. البته ، مطالب ارائه شده در همایش به مدت دو هفته پس از پایان همایش در دسترس ثبت نام کنندگان خواهد بود.

زمینه ای برای  گسترش تعاملات  جهانی

همچنین  با در نظر گرفتن سخنرانان کلیدی و نیز اهداف این همایش، به نظر می‌رسد پس از مدت‌ها مجدد یک فرصت کم نظیر  برای تبادل ایده‌ها و تخصص‌ها و شناسایی و برقراری ارتباط با شرکای تجاری بالقوه و نیز احیای گفتگوها و ایجاد زمینه اعتماد متقابل بین شرکت‌های ایرانی و اروپایی ایجاد شود که این مهم می‌تواند به نوبه خود به بازسازی روابط اقتصادی ایران و اروپا کمک کرده و در عین حال، مسیر را برای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری گسترده‌تر هموار کند.در مجموع به نظر می آید با برگزاری این همایش و همایش‌های مشابه، همزمان با رفع تدریجی تحریم‌ها علیه ایران، امکان رشد و گسترش تعاملات اقتصادی بین فعالان اقتصادی ایرانی و بین‌المللی برقرار شده و با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، خون تازه‌ای در رگ‌های اقتصاد ایران دمیده شود.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 429055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =