کارگزاران، سرمایه‌گذاری کم‌ریسک برای مشتریان در نظر بگیرند

پنل دوم کنفرانس آنلاین بین‌المللی تأمین مالی با رویکرد علمی برای رویارویی با مسائل اقتصادی به موضوع ریسک‌های اعتباری پرداخت.

به گزارش صدای بورس پنل دوم کنفرانس آنلاین بین‌المللی تأمین مالی با رویکرد علمی برای رویارویی با مسائل اقتصادی به موضوع ریسک‌های اعتباری پرداخت.

درخصوص استراتژی‌های مدیریت ریسک صحبت کنید؟

من در زمینه مدیریت ریسک به سازمان‌های متوسط مشاوره می‌دهم. شرکت واسطه، فروشنده‌ها را به خریداران وصل می‌کند تا محصولات خودشان را بفروشند. شرکت‌های کارگزاری کمیسیون و حق واسطه‌گری خودشان را می‌گیرند تا زمانی که تراکنش‌ها کامل شوند. شرکت‌های کارگزاری و نمایندگان‌شان نماینده هر دو طرف هستند و باید بتوانند به صورت صادقانه عمل کنند و زمانی که می‌خواهند این تراکنش‌ها را کامل کنند منافع دو طرف را در نظر بگیرند. جزو وظایفشان است که سرمایه‌گذاری مشتریان را تحت نظر قرار دهند و وظیفه قانونی دارند که تمام واقعیت‌ها و اطلاعات را برای مشتریان در زمان سرمایه‌گذاری آشکار کنند. ما به عنوان کارگزار وظیفه داریم ریسک‌ها را شناسایی و آنها را کاهش دهیم. باید سبدهای متنوعی را برای مشتریان ترتیب دهیم تا مطابق با اهداف سرمایه‌گذاری باشد و نیازهای بازنشستگی‌شان را برطرف کند. هر بخش اقتصادمان را باید در نظر داشته باشیم تا یک سبد سرمایه‌گذاری را طراحی کنیم. توصیه می‌کنم به همکاران در این بخش که استانداردهای سطح بالایی را برای کاهش ریسک مشتریان خود در نظر بگیرند و به صورت سالانه برنامه‌های خوبی داشته باشند. برنامه‌های کنترلی و نظارتی خوبی را مدنظر قرار دهند. نیاز مشتریان‌شان را سالانه بررسی کنند و حتی وضعیت خانوادگی و بازنشستگی سرمایه‌گذاران را در نظر بگیرند. این که چه انتظاراتی برای سرمایه‌گذاری خود دارند را به صورت سالانه بررسی و مطالعه کنند.

تکنولوژی چگونه می‌تواند ریسک‌های بازار را کاهش دهد و از دستکاری در بازار جلوگیری کند؟

متنوع‌سازی یک اصل مهم در سرمایه‌گذاری سالم است. برای طراحی یک سبد خوب باید ریسک را در بخش‌های مختلف اقتصاد تقسیم کرد؛ در بخش‌های داخلی و بین‌المللی بازار و بخش سلامت بازار تقسیم کرد. با این کار می‌توان مطمئن بود که اگر یک بخش اقتصاد صدمه دید بخش دیگر جبران مافات کند. باید یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک برای مشتریان در نظر گرفت. اگر یک سرمایه‌گذاری مبتنی بر سود طراحی می‌شود باید مشتریان را روشن کرد که چه ریسکی‌هایی وجود دارد و چه می‌توان کرد. باید ببینید مشتری‌ها چه ریسک‌هایی را و تا چه حدی می‌توانند تحمل کنند. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها بسیار ریسکی هستند و باعث از بین رفتن سرمایه‌ها می‌شوند. ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و اطلاعات خیلی سریع به کارگزاری‌ها منتقل می‌شود و آنها می‌توانند از گزارش‌های به روز استفاده کنند و جلوی برخی ریسک‌ها و ضررها را بگیرند. استفاده از این تکنولوژی‌ها برای مشتریان و کارگزاری‌ها هزینه زیادی دارد و ما می‌توانیم به صورت آنلاین تجارت کنیم و در این شرایط هزینه‌ای برای کارگزاران وجود ندارد. تکنولوژی، اطلاعات را سریع منتقل می‌کند اما اگر مورد نظارت قرار نگیرد، می‌توانند آن را دستکاری کرده و مورد سوء استفاده قرار گیرد.

مایکل نظری، مدیر ریسک کارگزاری سالمون
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۰

کد خبر 428912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =