مدیریت ریسک هماهنگ با شرایط بازار

پنل دوم کنفرانس آنلاین بین‌المللی تأمین مالی با رویکرد علمی برای رویارویی با مسائل اقتصادی به موضوع ریسک‌های اعتباری پرداخت.

به گزارش صدای بورس پنل دوم کنفرانس آنلاین بین‌المللی تأمین مالی با رویکرد علمی برای رویارویی با مسائل اقتصادی به موضوع ریسک‌های اعتباری پرداخت.

چگونه می‌توانیم رفتارهای هیجانی روزهای کرونایی را در بازار کنترل کنیم؟ و نقش رگولاتورها در بازار سرمایه چیست؟

باید ببینیم چطور می‌توانیم رفتارهای غیرمنطقی را کنترل کنیم. این رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی از اول وجود داشتند و همیشه هم خواهند بود. ما به صورت تصادعدی از نظر تکنولوژیکی پیشرفت کرده‌ایم. حتی با بحران کرونا خیلی سریع‌تر هم پیشرفت کردیم. دلیل این است که بازه‌های زمانی کمتر شده است و ما باید واکنش‌های سریع‌تری نشان بدهیم. این رفتارها می‌توانند در نتیجه پیشرفت‌های تکنولوژیک باشند که بازارهای نقدتری را ایجاد کرده‌اند. بنابراین با پیشرفت تکنولوژیک، نقایص سیستمی کمتری را در بازار تجربه می‌کنید. در نتیجه رفتارهای هیجانی بیشتری ایجاد می‌شود. وقتی این موارد اتفاق می‌افتد برای بازار خیلی دردناک هستند و نوسانات زیادی ایجاد می‌کنند. در نتیجه ما باید به صورت کلی روی آنها متمرکز شویم و به صورت ابزارهای تاکتیکی موثر روی آنها تمرکز کنیم‌. قبلا این بازه زمانی بیشتر بود به خصوص در حوزه دیتا که پیشرفت زیادی داشتیم و الان بازه زمانی کوتاه‌تر شده است زیرا تکنولوژی هر روز بهتر می‌شود. باید درباره اجرای تاکتیک‌هایی صحبت کنیم که می‌توانند به ما کمک و روند شتاب را برعکس کنند. باید راهکارهای مقابله با نوسانات را پیدا کنیم. به جای این که این مدل‌ها را به صورت کیفی بسازیم که دقیق باشند، باید سعی کنیم که ریسک یکی از این مدل‌ها توسط بحران‌های تاثیرگذار را کاهش دهیم. باید به صورت تاکتیکی ابزاری داشته باشیم که ریسک‌های‌مان را کاهش دهیم و مدل‌های‌مان را برای مقابله با این نوسانات آماده کنیم.
وقتی این بحران‌ها پیش می‌آید باید از این اجزای تاکتیکی استفاده کنیم و خیلی مهم است که سریع باشیم و دید کاملی نسبت به اثربخشی مدل‌های نوسانی داشته باشیم. ما باید بتوانیم بازار را با بخش‌های مختلف هماهنگ کنیم. نمی‌شود گفت هر چه هیجان بیشتر می‌شود سقوط سیستمی هم افزایش می‌یابد وقتی می‌شود در نتیجه سقوط‌های سیستمی و با رصد شاخص‌های نوسانی، بخش‌های مختلف بازار را هماهنگ کرد باید اطلاعات بیشتری درباره بازار داشته باشیم و روش‌های مختلف کاهش ریسک را دیکته کنیم. وقتی از نظر مدیریت ریسک به این مسئله نگاه می‌کنیم، باید به این توجه کنیم که می‌توانیم از این نوسانات استفاده کنیم. همچنین باید به هماهنگی اجزای مختلف آن نیز توجه داشته باشیم. قبلا به مدیریت ریسک به عنوان ابزار جداگانه‌ای نگاه می‌شد اما الان باید مدیریت ریسک را با شرایط بازار هماهنگ کنیم.
مهمترین چیزی که وجود دارد این است که از این شاخص‌ها استفاده کنیم و مدیریت کل ریسک‌ها را مدنظر قرار دهیم و به یک منبع داده کلی دسترسی داشته باشیم. باید بتوانیم این استراتژی‌ها را به صورت ماژول‌های هماهنگ با هم طراحی کنیم. باید بپذیریم که این بحران‌ها به وجود می‌آیند و ما باید به موقع برنامه‌ریزی کنیم که تا بتوانیم این ریسک‌ها را کاهش دهیم؛ ریسک‌هایی که در نتیجه بحران‌ها ما را تحت تاثیر قرار داده‌اند. بنابراین مدیریت ریسک به عنوان یک ابزار اساسی در بازار سرمایه قرار می‌گیرد و چنین رفتارهای هیجانی نیز همیشه به جای خودشان باقی می‌مانند.سرمایه‌گذاران باید حتما درباره ریسک‌ها از قبل آگاه شوند و آموزش ببینند. ما حتما نیاز به مدل‌های رگولاتوری و تحلیل‌ها برای کارمان داریم. همانطور که داریم می‌بینیم شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاران را به مدل‌های تجاری تبدیل کرده‌اند. این مدل‌های تجاری تحت نظر هستند و باید تحقیقات بسیار گسترده‌ای در این زمینه انجام شود. مدل‌ها می‌توانند یک زمینه مطالعه باشند و تاثیر آنها را بر بازار ارزیابی کنیم و باید بدانیم تاثیر آنها بر بازار سرمایه چیست. این زمینه بسیار جالبی برای تحقیق است. با توجه به رشد سریع تکنولوژی تمام بازارهای سرمایه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. اندازه بازار هم که بسیار جذاب بوده باید مورد توجه قرار گیرد و این کاری است که رگولاتورها باید در نظر بگیرند و بازار را بررسی کنند.

آیا هیچ ابزار تأمین مالی دیگری می‌تواند این ریسک‌ها را کاهش دهد؟

ما باید به این مسائل دید کلان داشته باشیم و نسبت به تولیدات و محصولات مالی نیز توجه کنیم. زیرا این موارد در کاهش ریسک‌ها تاثیرگذار است. ما زمانی که با سقوط‌های سیستماتیک مواجه هستیم گزینه‌هایی برای کنترل داریم مانند گزینه قیمت‌گذاری‌ها؛ این ابزارها با توجه به اندازه بازار وجود دارند. با توجه به بازار مشتقه‌ها ما می‌توانیم انواع ابزارها را برای کاهش ریسک‌ها داشته باشیم که می‌توانند چند کاره و موثر باشند و ریسک‌های بازار را کاهش دهند.
قبل از شیوع کرونا دید ما به ریسک‌ها این‌ همه دقیق و اثربخش نبوده است ولی ما باید راجع به نوسانات تحقیق کنیم و به آنها مشرف باشیم. یعنی در زمان صعود یا سقوط بازار به این موارد توجه کنیم. در گذشته به این نوسانات توجه نشده و نادیده گرفته شده بود. مسلما اینها تنها مثال‌هایی هستند و قیمت‌گذاری می‌تواند یک مثالی باشد برای کاهش ریسک‌ها در چنین شرایط و نوساناتی و حتی می‌توان ریسک‌ها را افزایش داد وقتی قیمت‌گذاری بیش از حد می‌شود و زمانی که قیمت‌ها به صورت مهندسی شده در بازار دستکاری می‌شود و در نتیجه بازار در جریان نوسانات بالاتری قرار می‌گیرد که این مسئله در زمینه یک درآمد پایدار بسیار اهمیت دارد.همچنین در زمینه نوسانات یکسری از بازیگران مشکلی با این گزینه‌ها ندارند. چنین رویکردی زمانی می‌تواند اثربخش باشد که این ریسک‌ها به صورت سیستماتیک‌تری به وجود آید. سرمایه‌گذاران می‌توانند از ابزارهای سبدگردانی بهتری برای کنترل این هیجانات استفاده کنند.

آلبرت دایلان براسویل، مدیر تحقیقات سهام شرکت کاپیتال
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۰

کد خبر 428911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =