دولت باید اعتماد را به بازار برگرداند

کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه تقویت تقاضا باید انجام شود و اقدامات مناسب توسط دولت برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش صدای بورس،  احسان عسگری، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه امید درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: بازار نیاز به محرک‌هایی دارد که سرمایه‌گذاران اعتمادشان به آینده بازار جلب شود و این اعتماد با تغییر دامنه نوسان جلب نمی‌شود. در بازار باید تقویت تقاضا انجام شود و مسئله بازار عرضه نیست زیرا همیشه فروشنده وجود داشته است.

عسگری ادامه داد: برای تقویت تقاضا باید حجم اعتبار کارگزاری‌ها افزایش یابد تا تسهیلات راحت‌تر و با نرخ بهره پایین‌تر اعطا شود و برای تسویه معاملات کارگزاران مهلت بیشتری داده شود تا حجم عرضه قبل از پایان سال افزایش پیدا نکند. همچنین نرخ بهره بین بانکی کاهش یابد تا جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شود و تقاضا برای سهام افزایش یابد.

وی درباره تامین مالی دولت از بازار سرمایه با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: دولت ۶ ماه فرصت دارد تا از بازارسرمایه تامین مالی کند و تجربه نشان می‌دهد حجم تامین مالی از بازار سرمایه در ۶ ماه نخست کمتر از ۶ ماه دوم است. دولت نمی‌تواند پیش‌بینی صحیحی از میزان فروش نفت به دلیل نامشخص بودن وضعیت برجام داشته باشد و منطق حکم می‌کند از محل‌هایی که در سال ۹۹ درآمدزایی کرده است، تامین مالی کند. پیش بینی دولت از آینده بازار، ثبات بورس در سال آینده است که برای این پیش بینی، حجم فروش اوراق را در نظر گرفته است، اما با وضعیت فعلی بازار این پیش‌بینی محقق نخواهد شد.

در پایان این کارشناس بازار سرمایه درباره روند کوتاه مدت بورس اظهار کرد: اگر دولت تا عید اقدام مناسبی جهت بازگشت اعتماد به بازار انجام‌ندهد، فشار فروش بازار کاسته نخواهد شد و باید اقدامات مناسب توسط دولت انجام شود.

امیرحسین موسوی

کد خبر 428857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =