پیوستن به FATF خودزنی و عامل ایجاد محدودیت فعالان اقتصادی

یک نماینده مجلس گفت: عده‌ای در داخل کشور، فعالان اقتصادی را می‌ترسانند و می‌گویند که هزینه تراکنش‌های بانکی در صورت نپیوستن به FATF بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که این موضوع دروغ است.

به گزارش صدای بورس، محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، درباره لزوم خودداری ایران از پیوستن به FATF، گفت: جریانی که مشکلات کشور را به FATF گره زده همان جریانی است که مشکلات کشور را به برجام گره زده بود و می‌گفت اگر برجام تصویب نشود، روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها شکل نمی‌گیرد. دیدیم که برجام تصویب شد و اتفاقی که نیفتاد هیچ، تحریم‌های جدیدتری را علیه کشورمان تصویب کردند.

وی ادامه داد: تنها روزنه دور زدن تحریم‌های آمریکا همین نپذیرفتن FATF و CFT هست، اگر ما FATF و CFT را بپذیریم خودزنی کرده‌ایم. لذا باید روزنه‌هایی که می‌توانیم به‌واسطه آن تحریم‌ها را دور بزنیم، حفظ کنیم.

آصفری تصریح کرد: حتی اگر ایران به کنوانسیون‌های FATF ملحق شود، بعد از آن غربی‌ها بهانه‌های جدیدی مثل حقوق بشر و تروریست و غیره را مطرح می‌کنند چراکه آمریکا و غرب با مسئله هسته‌ای ما مشکلی ندارند آنها می‌دانند که ما دنبال سلاح نیستیم، بلکه آنها با اصل نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند و دنبال آن هستند که بتوانند محاصره اقتصادی ایران را تنگ‌تر کرده و ایران را منزوی کنند.

این نماینده جلس با بیان اینکه نپیوستن به FATF هزینه تراکنش‌های بانکی را افزایش نمی‌دهد، گفت: در حال حاضر عده‌ای در داخل کشور بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور را می‌ترسانند و می‌گویند، هزینه تراکنش‌های بانکی در صورت نپیوستن به FATF بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که این موضوع کاملاً اشتباه و دروغ است.

وی تصریح کرد: در صورت الحاق ایران به کنوانسیون‌های FATF، معاملات کوچکی هم که توسط بازرگانان کشور با دور زدن تحریم و به کمک واسطه‌های مالی انجام می‌شود، شناسایی می‌شوند و امریکایی‌ها به اهداف خود می‌رسند.

آصفری تاکید کرد: نپیوستن ایران به FATF در راستای حمایت از بازرگانان و فعالان عرصه اقتصاد و تولید است.

منبع: مهر

کد خبر 428824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =