سازمان حمایت به جای شورای رقابت/ ۳ مجهول خودرو بورسی

خارج شدن قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت فصل جدیدی در خودرو است، اما تا زمانی که مصوبه مجلس عملیاتی شود، شورای رقابت مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده دارد.

 به گزارش صدای بورس، طرح خودرو بورسی بعد از فراز و نشیب‌های بسیار در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. مهمترین بخش این طرح رها شدن قیمت گذاری خودرو از بند شورای رقابت است. این رها شدن به معنی آزادسازی قیمت گذاری خودرو نیست، قیمت خودرو در بورس بر عهده سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده گذاشته شده است.

دلیل حذف شورای رقابت از قیمت گذاری اولیه خودرو در بورس کالاچیست؟ انتخاب سازمان حمایت به عنوان مرجع قیمت گذاری خودرو در بورس به چه دلیلی انجام شد؟، زمان اجرایی شدن این قانون چه زمانی است؟ ۳ مجهول مهمی است که پاسخ به آن قیمت خودرو در ۱۴۰۰ را دستخوش تغییر خواهد کرد. عملکرد خودروسازی‌ها از جمله مهمترین سرفصل هایی است که باید 

سکان قیمت خودرو همچنان در دستان شورای رقابت

احمدرضا رعنایی، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در ارتباط با گفت‌وگو با  صدای بورس بیان کرد: خارج شدن قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت فصل جدیدی در خودرو است، اما تا زمانی که مصوبه مجلس عملیاتی شود، شورای رقابت مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده دارد.

سازمان حمایت به جای شورای رقابت

وی در ارتباط با تاثیر حذف قیمت گذاری دستوری و بورسی شدن خودرو بر قیمت خودرو بیان کرد: مهمترین عامل در تاثیر این مصوبه  بر قیمت خودرو زمان طی شدن مسیر ابلاغ مصوبه جدید به وزارت صمت و شورای رقابت و شورای حمایت است. هیچ سخنی از این که این دوره گذار چند ماهه است، یک، سه،‌شش و حتی بیشتر گفته نشده اما به نظر نمی‌رسد این مصوبه تا اردیبهشت ماه به مرحله ابلاغ برسد.

بیشتر بخوانید:
طلسم افشای صورت‌های مالی سازمان بورس شکسته می‌شود
ارزش سبد سهام عدالت همچنان در مدار کاهش
«پالایش» در صف‌ فروش

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان اینکه عملکرد خودرویی‌ها در میزان تولید خودرو بر خودرو بورسی تاثیر گذار است، بیان کرد: قیمت نهایی خودرو بر اساس شاخصه‌های بسیاری مشخص می‌شود، قیمت گذاری که توسط سازمان حمایت انجام خواهد شد یکی از مهمترین موضوعات تاثیر گذار بر قیمت خودرو در بازار است.

خودرو گران تر در بورس چطور قرار است مدیریت شود؟

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: بر اساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار است قیمت پایه خودرو در بورس را مشخص کند و سپس در بورس کالای ایران عرضه شود این قیمت اگر در بورس متقاضی نداشته باشد سازمان بورس و اوراق بهادار مجبور است قیمت خودرو را پایین‌تر بیاورد تا خرید خودرو از بورس برای خریداران خودرو جذاب باشد. از سوی دیگر خودرو با بورسی شدن می‌تواند گران‌تر از بازار آزاد باشد و این که آیا این گرانی خودرو بورسی چطور قرار است مدیریت شود باید مشخص شود چرا که به طور طبیعی و بر اساس مکانیزم بورس هیچ نهادی برای قیمت‌های خودرو بالاتر از عرف نباید دخالت کند.

سازکار جلوگیری از رانت در خودرو بورسی

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به اهمیت نحوه اجرایی شدن این قانون گفت: سازکارهای جلوگیری از رانت باید در خودرو بورسی به طور کامل گنجانده شود و راه های سوداگری و سودجویی به طور کامل بسته شود. اگر این برنامه به درستی ابلاغ و اجرایی شود، می‌تواند در به تعادل رسیدن قیمت خودرو تاثیر گذار باشد. این تعادل می‌تواند شرایط خودرو سازی ها را سامان دهی کند.  قطعه سازی ها را به عنوان ساختاری که در ارتباط مستقیم با خودروسازی است در راستای طرح توسعه و کیفیت فعال کند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 428820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =