آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت شصت و دوم)/ امنیت بازار بورس

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

امنیت بازار بورس، آیا سرمایه گذاری در بورس امن است؟

به گزارش صدای بورس، تمامی افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند؛ زیرا بورس بازاری قانونی است. سازمان بورس بر معاملات بورس تهران نظارت می‌کند و اجازه هر فعالیتی را به افراد حقیقی و حقوقی متخلف نمی‌دهد. تمامی شرکت‌ها برای اینکه وارد بورس شوند باید شفافیت مالی و اداری داشته باشند، سودده باشند و تمامی اطلاعات‌شان را در «سامانه کدال» منتشر کنند. سامانه کدال یا سامانه اطلاع رسانی ناشران کدال جایی است که شرکت‌های بورسی تمامی اطلاعات خود را آنجا منتشر می‌کنند. استفاده از این سامانه برای تمامی افراد رایگان و بدون هیچ‌گونه محدودیتی است.

امکان ورود به بورس با مبالغ کم، سرمایه گذاری حتی با ۵۰۰ هزار تومان

 عموم افراد تصور می کنند که برای ورود به بورس سرمایه بالایی مورد نیاز است در حالی که حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بورس تنها حدود ۵۰۰ هزار تومان می باشد. به عبارت دیگر، شما با هر سرمایه‌ای می‌توانید به این بازار وارد شوید. در حالی که اغلب گزینه‌های دیگر سرمایه گذاری به سرمایه بالاتری نیاز دارند.

بطور مثال شما نمی توانید با سرمایه کم وارد بازار مسکن شوید یا برای سرمایه گذاری در بازار سکه باید حداقل سرمایه ای به اندازه یک سکه داشته باشید. خانم‌های خانه‌دار، دانشجویان، دانش‌آموزان و اقشار مختلف دیگری وجود دارند که سرمایه‌شان کمتر از ۵ میلیون تومان است و البته افرادی هم هستند که چندین میلیارد تومان سرمایه دارند.

بورس ایران تمامی سرمایه‌گذاران را از خرد تا کلان، می‌پذیرد و در ارتباط با حداکثر مبلغ سرمایه گذاری در بورس نیز محدودیت خاصی وجود ندارد. مبالغ بالا و هنگفت نیز در این بازار قابلیت سرمایه گذاری دارند. به عبارت دیگر، سرمایه های کوچک و عظیم هر دو می توانند در این بازار به کار گرفته شوند.

شفافیت اطلاعات در بازار بورس

 در بازار بورس می توان تغییرات را به صورت لحظه ای رصد کرد. شرکت هایی که وارد بورس می شوند باید از چند سال قبل سودده باشند، سرمایه آن ها از مقدار معینی کمتر نباشد و تعهد نمایند که طبق استانداردهایی از پیش تعیین شده اطلاعات و صورت های مالی خود را برای استفاده عموم سهامدارن ارائه نمایند همین موضوع باعث ایجاد شفافیت این بازار نسبت به بازارهای دیگر مالی می شود.

نقدشوندگی خوب دارایی‌ها در بورس

 نقدشوندگی بالا به این معناست که بتوان دارایی خود را به سرعت تبدیل به پول نقد کرد. به طور مثال اگر در بازاری مثل مسکن سرمایه گذاری کرده باشید احتمالا برای تبدیل کردن سریع دارایی خود به مشکل بر خواهید خورد در حالی که در بازار بورس اغلب می توانید خیلی سریع و راحت سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کنید.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تجربه سرمایه‌گذاری را داشته‌اند، پس می‌دانید که نقد کردن سرمایه چه کار پر دردسری است. فروختن زمین و مستغلات و نقد کردن سرمایه‌های اینچنینی، مستلزم صرف زمان بسیاری است. مشتری پیدا کردن، انجام مراحل معامله و واگذاری، دریافت وجه و… همه و همه زمان‌بر است. فروش خودرو، طلا و ارز نیز دردسرهای خودشان را دارند.

اما در بورس ایران شما تنها با چند بار کلیک کردن روی ماوس کامپیوترتان یا حتی تلفن هوشمندتان، می‌توانید سهامی که دارید را بفروشید و دارایی نقدی‌تان را از پرتفو یا سبد سرمایه‌گذاری‌تان به حساب بانکی خود منتقل کنید. انتقال پول به حساب بانکی نیز تنها ۳ روز طول می‌کشد. به همین راحتی!

منبع: سیگنال

کد خبر 428747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =