گیتا گوپینات عضو ارشد IMF

خانم گوپینات، اقتصاددان هندی-آمریکایی نخستین زنی است که به عنوان اقتصاددان ارشد به صندوق بین المللی پول (IMF) راه یافته است. او از سال ۲۰۱۹ در این صندوق مشغول به فعالیت است.

به گزارش صدای بورس گیتا گوپینات در ۸ دسامبر ۱۹۷۱ در شهر کلکته هند متولد شد و دوران تحصیل اولیه خود را در مدرسه نیرمالا در میسور سپری کرد. او در ۱۹۹۲ مدرک کارشناسی خود را از کالج لیدی شری رام دانشگاه دهلی و در سال ۱۹۹۴ مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد را از مدرسه اقتصاد دهلی دریافت کرد. گوپینات سپس تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه واشنگتن ادامه داد و در ۱۹۹۶ موفق به دریافت مدرک آن شد. در ادامه، او به دانشگاه پرینستون رفت و در سال ۲۰۰۱ مدرک دکترای اقتصاد خود را از آن دانشگاه گرفت. رساله دکترای گوپینات زیر نظر بن برنانکی (رئیس پیشین فدرال رزرو) درباره جریان بین‌المللی سرمایه بود. در این زمان توانست بورسیه پژوهشی وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون را دریافت کند. گوپینات در حال ترک دپارتمان اقتصاد دانشگاه‌ هاروارد است. در این دانشگاه، او پروفسور اقتصاد و مطالعات بین‌المللی است. گوپینات همچنین معاونت برنامه اقتصاد کلان و تأمین مالی بین‌المللی در دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی را بر عهده دارد. او پیشتر به عنوان مشاور اقتصادی به سروزیر ایالت کرالا هند مشاوره می‌داد.
در سال ۲۰۱۷، گوپینات جایزه دانش‌آموختگان برتر دانشگاه واشنگتن را به دست آورد. او در سال ۲۰۱۴ نیز از سوی صندوق بین‌المللی پول به عنوان یکی از ۲۵ اقتصاددان برتر زیر ۴۵ سال انتخاب شده بود. همچنین در سال ۲۰۱۱ مجمع اقتصادی جهان او را در فهرست «رهبران جوان جهان» قرار داده بود. در سال ۲۰۱۹ او بزرگترین و پرافتخارترین جایزه کشور هند برای هندیان مقیم خارج از این کشور را از دست رئیس جمهوری هند دریافت کرد. در حال حاضر گوپینات علاوه بر حق شهروندی آمریکا، عنوان شهروندان مقیم خارج هند را نیز دارد.
گیتا گوپینات در اکتبر ۲۰۱۸ به عنوان اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول از سوی کریستین لاگارد مدیر IMF انتخاب شد. او نخستین زن و دومین هندی است که به چنین جایگاهی دست یافته است. پیش از او، هموطنش راگورام راجان نیز این مقام را به دست آورده بود. گوپینات همچنین سومین زن و دومین هندی (پس از برنده جایزه نوبل، آمارتیا سن) است که توانسته عضویت دائم دپارتمان اقتصاد دانشگاه‌هاروارد را به دست آورد.
در صندوق بین‌المللی پول، گوپینات به عنوان مشاور اقتصادی و مدیر بخش تحقیقات صندوق انتخاب شده است. در سال ۲۰۱۸ او به عضویت آکادمی هنر و علوم آمریکا و انجمن اقتصادسنجی درآمد. مجله فارین پالیسی، گوپینات را یکی از متفکران برتر جهان در سال ۲۰۱۹ معرفی کرده است. از دیگر فعالیت‌های گوپینات می‌توان به حضور در بانک فدرال رزرو بوستون (به عنوان محقق مهمان) و مشارکت در نگارش کتاب مبانی اقتصاد بین‌الملل (ویرایش ۲۰۱۹) و همکاری با نشریه امریکن اکونومیک ریویو اشاره کرد.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۰

کد خبر 428705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =