آنچه بودجه ۱۴۰۰ از بورس می‌خواهد، شدنی است؟

کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ درحالی تصویب شد که رقم مالیات نقل‌وانتقال سهام نسبت به سال پیش بیش از ۶ برابر در نظر گرفته شد، آیا با توجه به روند بورس محقق شدنی است؟

به گزارش صدای بورس، ۱۲ آذر ۹۹ جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارسال شد. این لایحه  توسط مجلس رد  و برخورد کلامی بین رئیس جمهور و نمایندگان مجلس در ارتباط با این بوجه شکل گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۲۱۱ رای موافق و ۲۸ مخالف و ۶ ممتنع تصویب کردند.

عظیم ثابت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در ارتباط با بودجه ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: بازار سرمایه به عنوان یکی از منابع تامین درآمد دولت برای بودجه در نظر گرفته شده که فروش سهام و اوراق مشارکت را از جمله راه‌های تأمین بودجه اعلام کرده است.

وی افزود: در اصلاح بودجه باید تامین مالی از بورس نیز باید به طور کامل اصلاح می‌شد، انتشار اوراق و فروش اموال دولت در چارچوب صندوق ها  در قالب دارا ( همچنان که امسال در قالب دارا یکم و دارا دوم منتشر شد) باید متوقف شود.این صندوق‌ها  پارامتر مثبتی نیستند و باعث خروج نقدینگی و سرمایه از بازار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
ورود خودرو در بورس به کجا رسید؟/ شب عید خوردو بخریم یا دست نگاه داریم
پذیره نویسی صندوق حامی استارت آپ‌ها/ پیشگام بعد از یکسال آمد
دهقان دهنوی: بازار سرمایه ایران در حال تاریخ سازی است/ دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بازار ایران

در بودجه ۱۴۰۰ رقم مالیات نقل‌وانتقال سهام با ۱۱ هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان افزایش  ۱۴ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان یعنی ۶.۲ برابر سال قبل در نظر گرفته شده بود. این رقم در اصلاحیه تغییری نکرده است. 

سوال این است با توجه به شرایط کنونی بورس آیا حجم معاملات سهام در بورس افزایش خواهد یافت به شکلی که مالیات بیش از ۶ برابری از قبل بورس محقق شود؟

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 428622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =