دستاوردهای خوب بورس در زمینه تامین مالی

حسین عبده تبریزی گفت: بورس در زمینه تامین مالی دستاوردهای خوبی داشته و باید برای توسعه بازار سرمایه در راستای تامین مالی با جوانان همکاری کرد.

به گزارش صدای بورس، حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای عالی بورس در کنفرانس بین المللی تامین مالی گفت: بازار سرمایه ایران در بیست سال گذشته با وجود تحریم ها و سایر محدودیت‌ها پیشرفت ویژه‌ای داشته است. در دو سال اخیر مردم حضور گسترده‌ای در بازار سرمایه داشتند که موجب ضریب نفوذ بالای بازار شد، هرچند که حضور انبوه مردم در بازار دشواری‌ها و کاستی‌های خود را نیز داشته است.

عبده تبریزی افزود: این سمینار سالانه برگزار می‌شود و تم اصلی سمینار، پوشش بازار سرمایه است. بورس در زمینه تامین مالی دستاوردهای خوبی داشته است. به عنوان مثال بازار بدهی بسیار گسترش پیدا کرده است. البته بخش خصوصی در این بازار سهم قابل توجهی ندارد و عمده بازار در اختیار دولت است که این موضوع به عنوان امتیاز منفی بازار قابل ذکر است.

عضو سابق شورای عالی بورس درباره صندوق‌ها گفت: در حوزه صندوق ها به رغم کوچک بودن ارقام، صندوق‌هایی که صندوق پروژه بودند یا برای تولید و خرید شرکت‌ها پول جمع آوری می‌کردند موجب افزایش اشتغال شدند و همین امر باعث شد که تعدادشان بیشتر و تنوع صندوق‌ها نیز افزایش یابد.

وی اظهار کرد: مشکلات نظام بانکی در سال‌های اخیر شرکت‌ها را برای تامین مالی به سمت بورس و بازار سرمایه سوق داده است. نظام بانکی به دلیل قرار گرفتن در تنگنای مالی و مشکلات نتوانست شرکت‌ها را تامین مالی کند. بر همین اساس شرکت‌های بزرگ به سمت بازار سرمایه حرکت کردند و در این بازار فعال شدند. از طرف دیگر نسبت به سال‌های گذشته نظام مالیاتی سخت‌گیرتری داشتیم. این نظام مالی سختگیرتر، اجرای قوانین پولشویی، مقررات مشابه و ضرورت اجرای این مقررات باعث شد تا شرکت‌های زیادی تقاضای پذیرش در بورس بدهند. شرکت هایی که از ورود به بورس هراس داشتند و به شفافیت در بورس تمایل نداشتند هنگامی که ریسک پولشویی و مالیات‌ها تهدیدشان کرد، به شفافیت و تیدیل شدن به شرکت‌های سهامی عام تمایل پیدا کردند.

عبده تبریزی افزود: دلیل عمده ورود این شرکت‌ها به بورس تامین مالی عملیات خود است و تصمیم آن‌ها فرصت خوبی برای بازار سرمایه است که درصد بالایی از بازار بدهی را  شامل می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه متوسط سن اغلب فعالان بازار پایین است و این جمعیت جوان از متوسط سن سایر حرفه‌ها در ایران بسیار پایین‌تر است. این جوان بودن به عنوان یک مزیت محسوب می شود اما همه چیز نیست و بازار سرمایه به دانش نیاز دارد. در بازار سرمایه فارغ التحصیل رشته‌های غیر مرتبط یا فارغ التحصیلان ضعیف وجود دارند که باید آمورش ببینند و فارغ التحصیل‌های دانشگاه‌های معتبر با رشته مرتبط نیز باید در دوره‌های حرفه‌ای مالی شرکت کنند.

حسین عبده تبریزی در پایان گفت: هدف سمینارهای مالی سوق دادن جوانان به سمت آموزش‌ها است که مخاطبان اصلی این سمینار هم جوانانی هستند که به عنوان کارمند، کارشناس، معامله‌گر و سرمایه‌گذار در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. برای توسعه بازار در راستای تامین مالی باید با این جوانان همکاری کرد و آموزش داد. امیدواریم بازار سرمایه در قبال تامین مالی بنگاه‌ها مسئولیت پذیر باشد و آن را خوب پیش ببرد. مسئولیتی که به تولید بیشتر در ایران می انجامد و اشتغال به شدت به آن نیاز دارد.

امیرحسین موسوی

کد خبر 428520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =