گام های بزرگ سازمان بورس در راستای حمایت از سهامداران

بهادر بیژنی گفت: آنچه در بانکداری و بازار سرمایه مورد توجه است، محیط سالم و شفاف رگولاتوری و ارتباط نزدیک با تمام ذی نفعان است.

به گزارش صدای بورس، بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی در کنفرانس بین المللی تامین مالی که امروز برگزار شد، اظهار کرد: دو بخش اصلی اقتصاد بخش مالی و غیرمالی است که بخش غیرمالی در ارتباط مستقیم با تولید و بخش های اقتصادی است و در رشد تولید ناخالص داخلی نقش مهمی دارد. بخش غیرمالی نیز اگر در کنار یک سیستم سلامت مالی نتیجه بهتری خواهد داشت باشد.

۲ موضوع مهم مورد توجه در بانکداری

وی با اشاره به موضوعات مورد توجه بانکداری بیان کرد: آنچه در بانکداری و بازار سرمایه مورد توجه است، محیط سالم و شفاف رگولاتوری و ارتباط نزدیک با تمام ذی نفعان است.

بیژنی تصریح کرد: در سال ۲۰۲۰ پیشرفت های چشمگیری داشتیم که می توان گفت با توجه به پول محور بودن اقتصاد ایران و همچنین رشد چشمگیر بازار سرمایه در سال‌های اخیر، بانک‌ها برای اوراق قرضه تقاضای زیادی داشته‌اند.

بیژنی اظهار کرد: یکی از نتایج هجوم نقدینگی توسط بازیگران خرد، رشد شارپی شاخص کل بورس بود و همچنین سهم هایی در بازار بودند که قابل معامله نبودند، شرایط تبادل این سهم ها برای میلیونها ایرانی فراهم شد و در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون سرمایه گذار در این عرصه فعالیت می کنند.

وی در ارتباط با ای تی اف ها بیان کرد: اولین ETF ها را در بازار سرمایه سال ۹۹ داشتیم که رفتارهای هیجانی در بازار ایجاد کردند که این رفتارها، ناشی از یکسری سوء تفاهمات بود.

این جانشین رئیس سازمان بورس ادامه داد: سازمان بورس قدم های بزرگی را در راستای تسهیل کردن تشکیل سرمایه، در اوراق بدهی و در اوراق سهام برداشت، تا از سهامداران حمایت کند. در این رابطه می توان به مصوبات سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ اشاره کرد.

وی با اشاره به اوراق بهادار در ایران و اوراق بهادر اسلامی و کالاهای اسلامی، گفت: سازمان بورس اولین اوراق مشارکت که حدود ۴۲۸ میلیون دلار ارزش داشت را در سال ۱۹۹۴ صادر کرد. در ۲۰۰۲ دو قانون مهم در این زمینه تصویب شد که ابزار قانونگذاری در این زمینه بوده است. از سال ۲۰۰۹ صدور اوراق نقش بسیار مهمی را در بازار سرمایه داشته است.

بیژنی در ارتباط با صکوک اجاره بیان کرد: اولین صکوک اجاره، توسط شرکت ماهان ایر در ۲۰۱۱ صادر شد که ۲۸۱ میلیون دلار ارزش داشت، همچنین اوراق اجاره و اوراق منفعت و لوایح خزانه داری اسلامی را داریم که این قانونگذاری ها در زمینه بانکداری اسلامی است و ابزار بسیار مهمی در زمینه مدیریت کردن تعهدات دولت است.

جانشین رئیس سازمان بورس با اشاره به وجود کمیته فقهی در سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در حال حاضر یک کمیته فقهی در سازمان بورس وجود دارد که باعث توسعه چارچوب هایی برای اجرای نظارت اسلامی در بازار سرمایه می شوند. توسعه و تشکیل بانکهای سرمایه گذاری و اعتباری که تا ۶ سال پیش وجود خارجی نداشتند، از پیشرفت هایی بوده که در این زمینه داشتیم و در حال حاضر رو به توسعه هستیم.

بیژنی در پایان گفت: در سال ۲۰۲۰ سازمان بورس و شورای عالی بورس از نهادهایی بودند که سیاست گذاری کردند و در زمینه رگولاتوری در بازار سرمایه، ابتکار عمل هایی داشته اند که مهمترین آنها افزایش ۱۵ درصدی IPO در سال ۹۹ بوده است. همچنین در این راستا با سرمایه گذاری در شرکت های پروژهمحور به ۶ صندوق سهام خصوصی مجوز دادیم که ارزش آنها حدود ۷۴۰ میلیون دلار بوده و باعث گردش سرمایه در شرکتها و بخش خصوصی شده است.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 428519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =