عرضه‌ اولیه‌ها به رشد بازار کمک می‌کنند؟/ صنایعی که می‌توانند به عمق بازار کمک کنند

یک کارشناس بازار معتقد است که عرضه‌های اولیه با قیمت‌های منطقی و محاسبه شده باید به بازار ورود کنند تا در زمان نزول بازار شاهد ریزش‌های هیجانی نباشیم.

به گزارش صدای بورس، سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس ضمن بیان مطلب بالا گفت: در عرضه‌های اولیه باید یک قیمت منطقی و منصفانه‌ای وجود داشته باشد، اما زمانی که وضعیت بازار خوب و مطلوب بود با هرقیمتی عرضه‌های اولیه خریداری می‌شدند و باعث شد بسیاری از اینها با قیمت‌های بالاتر و گران تر از ارزش خود معامله شوند که در نهایت باعث ضربه به بازار و به بی اعتمادی سهامداران منجر شد.

درخشانی افزود: عرضه‌های اولیه باید با p/e  پایین  عرضه شوند و اگر در بازار مثبت با یک p/e  بالا سهم را عرضه کنیم، در بازار منفی دیگر نمی‌توانیم از روند منفی و کاهش قیمت آن جلوگیری کنیم. بنابراین عرضه‌های اولیه باید با یک قیمت بر سود هر سهم منطقی عرضه شوند تا سهامدار عمده بعد از منفی‌هایی که سهم خورده است برای جمع کردن آن مجبور نباشد این سهم را بخرد.

این کارشناس بازار ضمن بیان اینکه ارزش گذاری عرضه‌های اولیه یک کار مالی و سرمایه گذاری پیچیده است، گفت: در ارزش گذاری عرضه‌های اولیه از مدل های مختلفی مانند گوردون، p/e، تنظیم نرخ‌های آتی استفاده می‌شود و اگر در هنگام خرید سهم از این مدل‌ها سهامداران استفاده کنند معاملات آن ها و سهم‌هایی که معامله می‌کنند معقول و منطقی خواهد بود، اما  اگر براساس جو بازار باشد در صورت روند منفی بازار، سهم نیز با افت و با ضرر همراه خواهد شد.

درخشانی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه‌های اولیه به بازار می‌کنند یا خیر؟ گفت: عرضه‌های اولیه نباید به بازار کمک کنند بلکه این بازار است که باید به عرضه‌های اولیه کمک کند و آن ها را تقویت کند زیرا ذات سیستم‌های مالی در دنیا این است که عرضه‌های اولیه باعث تقویت بازارهای اولیه و بازار ثانویه مکانی برای خرید و فروش سهام حاصل از عرضه‌های اولیه است.

وی اعلام کرد: عرضه‌ اولیه‌ها راهکار مناسبی برای کمک به عمق بخشیدن به بازار سرمایه نخواهد بود و باید با کمک بازار ثانویه که تاثیر مسقیمی بر بازار اولیه دارد تقویت بازار اولیه را ممکن ساخت که این امر به رشد اقتصادی نیز کمک خواهد کرد.

درخشانی همچنین افزود: صنایعی که به بازار سرمایه می‌خواهند ورود کنند باید متنوع باشند در حال حاضر بیشتر صنایع غالب موجود در بازار صنایع پتروشیمی، معدنی و... هستند و از صنایع جدید مانند حوزه گردشگری، شرکت‌های IT، فناوری محور نیز باید به بازار ورود کنند تا بازار متنوعی را داشته باشیم.

راحیل فراهانی

کد خبر 428443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =