۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
آشتی بازار و صورت‌های مالی

به طور کلی نکته مثبت انتشار گزارشات پیش‌بینی سود شرکت‌ها، برقراری ارتباط بازار سرمایه با شفافیت است.

به گزارش صدای بورس، یکی از مشکلاتی که به حذف EPS منجر شد را باید این دانست که اساس بازار سرمایه بر اطلاعات استوار است و مهمترین اطلاعاتی نیز که در بازار استفاده می‌شود صورت‌ها و اطلاعات مالی است. پل ارتباطی بین اطلاعات با بازارهای مالی چند شاخص و نسبت بود که چند صباحی است قطع شده و اتصال این پل که EPS و P/E است می‌تواند مجدد ارتباط بین اطلاعات مالی و بازار سرمایه را برقرار کند.با قطع شدن این رابطه ناخودآگاه روی گردانی از شفافیت صورت می‌گیرد.
حال که بناست EPS مجدد مورد استفاده قرار گیرد، بازار این مبنای تشخیص عملکرد را مورد استفاده قرار می‌دهد و یک قدم به سمت شفافیت بیشتر برداشته می‌شود که به تبع آن باید صورت‌ سود و زیان قابل اتکایی نیز وجود داشته باشد و آنالیز اطلاعات، مبنای تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
در حال حاضر یک سالی‌ است که به نظر می‌رسد بازار با صورت‌های مالی به کلی قهر کرده است، تحلیل‌های بازار ارتباطش را با مهمترین صنعت و اطلاعات قابل اتکا از دست داده؛ با بازگشت EPS میان بازار و صورت‌های مالی آشتی دوباره‌ای صورت می‌گیرد. در میان اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌ها، اطلاعاتی قابل اتکاست که مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.اگر چنین ایرادی بر گزارشات EPSمطرح می‌شود که این گزارشات غیرواقعی ارائه می‌شوند و در مواردی محتاطانه و یا با بزرگ‌نمایی اعلام شده‌اند باید پرسید در چنین مواردی مقامات ناظر برای کنترل این گزارشات و جلوگیری از ارائه ارقام غیرواقعی به بازار، چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
ممکن است شرکت‌ها اطلاعاتی را پیشنهاد دهند ولی به هر دلیلی این اطلاعات به واقعیت منتهی نشده و اعداد بالاتر یا پایین‌تر اعلام شود. اما اینکه به این واسطه به گزارشگر اتهام کمتر یا بیشتر اعلام کردن اطلاعات وارد شود و موجبات گمراهی را در بازار فراهم کند باید توسط مقامات نظارتی کنترل شود.اگر لازم است که این اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد باید این گزارشات حسابرسی شود. در حال حاضر فقط صورت‌های مالی سالانه است که حسابرسی می‌شود و البته صورت‌های مالی شش ماهه نیز مورد بررسی اجمالی قرار می‌گیرد.در قانون بازار سرمایه پیش‌بینی صورت‌های مالی سه ماهه صورت گرفته است و بازار می‌تواند درخواست ارائه این صورت‌ها را داشته باشد.در حال حاضر بازار گزارشات شش ماهه و یک ساله را ارائه می‌دهد اما قانون‌گذار ارائه صورت‌های مالی سه ماهه را نیز پیش‌بینی کرده است.
اگر سازمان بورس قصد دارد اتهام وارد به گزارشات EPS را رفع ‌کند می‌تواند درخواست ارائه گزارشات سه ماهه داشته باشد هر چند این کار هزینه‌آور و نسبتا دشوار است.با این حساب اگر کنترل لازم صورت گیرد و در آن شرایط اطلاعات غیرواقعی منتشر شود سازمان می‌تواند با شرکت‌هایی که اطلاعات غیرواقعی را با هدف گمراهی بازار ارائه می‌دهند برخورد کند. برخورد با ارائه اطلاعات خلاف واقع علاوه بر قانون بازار در قانون تجارت نیز آورده شده است.موضوع مهم در گزارش‌گری مالی این است که مدیریت و مالکیت از یکدیگر جدا باشد و به همین دلیل است که بحث هویت حسابرس مستقل مطرح می‌شود چرا که بین منافع مدیر و منافع مالک یک اصطکاک منافع بالقوه وجود دارد.

سعید جمشیدی فرد، حسابدار رسمی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۹

کد خبر 428324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =