۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
بازار، سیگنال مثبت می‌خواهد

در حال حاضر وبا توجه به تصمیمات اتخاذ شده، مقام ناظر تمام تلاش خود را می‌کند تا تعادل به بازار برگردد. غالب فروشندگان به دلیل ترسی که ایجاد شده از بازار خارج شده اند، تصمیماتی که در جلسه هیأت مدیره خصوصا در خصوص کاهش دامنه نوسان، گرفته شده بیشتر با دید حمایت از بازار و سرمایه گذاران بوده است، ‌در خصوص مشوقی که ۵ درصد را به ۶ درصد تغییر داده یعنی تمایل به این سمت است که دامنه نوسان تغییر پیدا کند که این تغییر مثبت ارزیابی می‌شود.

به گزارش صدای بورس، در کنار این تصمیم افزایش اعتبار مشتریان از ۴۵ به ۶۰ نیز نشان می‌دهد که تلاش رئیس جدید سازمان بر این است تا بازار به تعادل بهتری برسد، اقداماتی درخصوص حجم مبنا و اوراق تبعی و الزام بازارگردانی به نظر در بلندمدت به نفع بازار خواهد بود و منجر خواهد شد تا بازار با گذشت زمان به تحلیل روی بیاورد. به نظر می‌رسد تمام تصمیمات اخذ شده تاثیرات مثبتی بر بازار خواهد داشت، یکی از مشکلاتی که در خصوص دامنه نوسان وجود داشت مسئله کف دامنه منفی بود.‌در شرایطی که بازار به تعادل نیاز داشت و گزارش‌های شرکت‌ها به نسبت سال گذشته رشد چشمگیری داشت،کف منفی بیشتر عملا در رشد سهام وقفه ایجاد می‌کرد.
اگرچه در مقطعی شاهد رشد چشمگیر و هیجانی در بازار بودیم اما در حال حاضر قیمت بسیاری از شرکت‌ها جذاب شده است و نیاز به سیگنال مثبت برای بازار وجود دارد تا اکثر افرادی که به صف فروش روی می‌آورند بدانند که به نوعی سرمایه خود را هدر داده یا آتش می‌زنند.‌این تصمیمات شکل گرفته تا مردم آگاه باشند که مسئولان بازار را رها نکرده اند و در حال تلاش برای احیای بازار هستند. وجود تعادل به این معنا نیست که همیشه صف خرید وجود داشته باشد، امید است روزی برسد که صف‌ها کمرنگ شوند و افراد بر اساس تحلیل و قدرت نقدشوندگی که بازار پیدا می‌کند بتوانند به صورت عادی اقدام به خرید و فروش کنند، ماندن در صف‌های خرید و فروش برای مدت طولانی با ماهیت بازار تناقض دارد و باید به سمتی پیش برویم که بازار به صورت تحلیل و بر اساس دانش
پیش برود.
رئیس سازمان بورس با اتخاذ این تصمیمات، نوید را به مردم می‌دهدکه دامنه نوسان به تدریج برداشته شده یا افزایش یابد و درکنار آن بازارگردانی حرفه ای شکل بگیرد.بایدکاری کنیم تا فرآیند عملیات بازارگردانی به شکلی باشد که افراد و نهادها بدون الزام به بازار گردانی در زمان مشخص، خودجوش به بازارگردانی روی بیاورند. بازارگردانی اصولی یعنی برای یک سهم چندین بازارگردان اتخاذ شود و آنان بر اساس تحلیلی که دارند، قیمت‌های مختلف رابرای خرید بگذارند و سرمایه گذاران نگران صف نباشند، صف محوری تحلیل راتعطیل و توجه افراد را به ظاهرسازی بازار جلب می‌کند.

عظیم ثابت، کارشناس ارشدبازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۹

کد خبر 428202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =