چالش نادیده گرفتن اتفاقات مثبت

بازار سرمایه در ماه‌های گذشته درگیر جو روانی و هیجانی بود که به واسطه آن شاهد فشار فروش در اکثر نمادها و سهام و صنایع بودیم، وقتی چنین رفتاری به صورت همگانی و بدون لحاظ کردن ارزندگی سهام اتفاق می‌افتد این نگرانی ایجاد می‌شود که احتمالا فروش سهام در بخشی از بازار خارج از دایره منطق و عقلانیت صورت گرفته و این رفتار به کلیت بازار آسیب خواهد رساند.

به گزارش صدای بورس، با توجه به شرایط موجود سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه هر کدام در هر جایگاهی که هستند سعی کردند با سیاست گذاری و اتخاذ قوانین متناسب جلوی این بیش واکنشی حاکم بر بازار را بگیرند و در نهایت بازار را به مدار تعادل بازگردانند. در جلسه روز جمعه سازمان بورس ۸ مصوبه به تصویب رسید و سعی شد با اجرایی نمودن این مصوبات شرایط کاهش هیجانات بازار و بهبود وضعیت آن را فراهم کنند. در یک‌طبقه بندی کلی، این مصوبات به دوگروه کلی قابل تفکیک است، در مجموعه‌ای از مصوبات سازمان بورس تلاش نموده به تقویت سمت تقاضا کمک کند و در برخی دیگر از مصوبات سعی شده تا برخی ساختارهای پایه‌ای بازار اصلاح شود.طبیعتا مصوباتی که هدف آن تقویت سمت خرید است می‌تواند آثار خود را در بازه زمانی کوتاه تر و در مقابل مصوباتی که هدف‌ آن اصلاح ساختارهاست آثار خود را در میان مدت یا بلند مدت در بازار نشان خواهد داد.
در خصوص مصوباتی که هدف آن تقویت سمت خرید است می‌توان به اجازه انتشار ۳ هزار میلیارد اوراق تأمین مالی تبعی از سوی صندوق توسعه بازار، پیگیری حمایت دولت و تکمیل تعهدات صندوق توسعه ملی، اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت وسهامداران خرد و تسریع در تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت شرکت‌ها و همچنین موضوع افزایش ضریب خرید اعتباری از ۴۵ به ۶۰ درصد اشاره کرد. در سمت دیگر که بحث اصلاح ساختارها مطرح است اصلاح دستور العمل‌های خرید، ‌فروش و نگهداری اوراق خزانه، اصلاح دستورالعمل سهام ترجیحی و ایجاد امکان خرید یونیت‌های صندوق بازارگردانی به تصویب رسیده است. در نهایت می‌توان گفت نفس این تصمیمات برای روان شدن و بهبود شرایط بازار مناسب است و قاعدتا بایدآثار آن در بازار دیده شود. اما نکته ای که در بازار داریم این است که در ماه‌های گذشته حجم زیادی از اطلاعات و اتفاقات مثبت در بازار نادیده گرفته شده که مهم ترین آن عملکرد مثبت شرکت‌ها و جهش قابل توجه سود سال ۹۹ آنها است، لذا اگر بازار به این قواعد و مصوبات نیزبا دید بی توجهی برخورد کند طبیعتا از میزان اثربخشی آنان کاسته خواهد شد. به نظر می‌آید تلاش سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه برای تقویت سمت خرید در بازار سرمایه به مرور جو عمومی بازار را اصلاح کند و بورس از این رویه نوسان گیری کوتاه مدت به سمت یک روند رشد بلند مدت مبتنی بر ارزندگی حرکت کند.

حسین بوستانی، مدیرعامل سرمایه گذاری اعتضاد غدیر
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۹

کد خبر 428169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =