سرگردانی زیان دیدگان در بورس و دولتی که پاسخگو نیست

وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده، در دنیا چیزی به نام تضمین در بورس نداریم و تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد اما رئیس جمهور تاکید کرده بود مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند.

به گزارش صدای بورس،حدود دو هفته قبل صندوق قابل معامله پالایش یکم در مرز قیمتی 6000 هزار تومان قرار گرفت و به جای سود زیان سنگین 40 درصدی را به سهامداران و مردم عادی که با ترغیب دولت وارد این سهم شدند وارد کرد. حالا بعد از چند روز افزایش قیمت در سهام پالایشی بخشی از زیان سهامداران جبران شد اما بازهم خبری از بازدهی در این سهام نیست. در زمان عرضه قیمت هر سهم حدود 10 هزار تومان بود که هم اکنون قیمت این سهام کمتر از 8 هزار تومان (7700 تومان) است.

بر همین اساس وزیر اقتصاد اخیرا در خصوص زیان شدید سهامداران صندوقهای etf دولتی، گفته است: صندوق پالایش یکم از زیان درآمده است، دیروز که بررسی کردم 25 درصد از ارزش روز خالص دارایی NAV بالاتر بود. هرچند معلوم نیست چرا وزیر اقتصاد باید  قیمت عرضه 10 هزار تومانی این سهم را با خالص ارزش پالایش مقایسه کند اما گویی خود وزیر اقتصاد هم به بحث عرضه گران این سهم اشاره تلویحی داشته است.
 
از طرف دیگر دژپسند همچنین گفته است، دولت کلا از بازار سرمایه حمایت می‌کند و روش‌های حمایتی متناسب با شرایط کلی است. در دنیا چیزی به نام تضمین در بورس نداریم و تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد، سهامدار اولین پیامی که در بورس می‌گیرد، این است که بورس بر مبنای بازار عمل می‌کند، اما قطعا از روش‌های گوناگون حمایت از بازار را انجام می‌دهیم.

بر این اساس درحالی که وزیر اقتصاد صراحتا اعلام کرده، در دنیا چیزی به نام تضمین در بورس نداریم و تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد، رئیس جمهور تاکید کرده بود مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند.

گفتنی است، حسن روحانی رئیس‌جمهور در نیمه مرداد ماه گفته بود: با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند.

حالا مشخص نیست وقتی مردم به خواست صریح ریاست جمهور مبنی بر اینکه همه چیز به بورس سپرده شود باید اعتماد کنند و یا نسخه تازه وزیر اقتصاد که بعد از ریزش 50 تا 70 درصدی ارزش سرمایه  آنها میگوید چیزی به نام تضمین در بورس نداریم. امروز وعده های زیادی درخصوص بازگشت ثبات در بازار داده شده، رئیس سازمان بورس استعفا کرده اما همچنان این روند نزولی چند ماهه در بازار سهام ادامه داشته و تنها زیان بیشتر به مردمی که قرار بود به بورس اعتماد کنند تحمیل شده است. در این بین گویا اعتراض گاه و بی گاه زیان دیدگان هم اثری نمیکند و حتی برخورد محکم تر از سوی مجلس هم دیده نمی‌شود. با این اوصاف مشخصا وزیر اقتصاد با اعتماد به نفس بیشتری نیز سخن میگوید و احتمالا دولتمردان نیز با یک تغییر تاکتیکی در راس سازمان بورس اوراق بهادار کار را تمام شده فرض می‌کنند.

منبع: تسنیم

کد خبر 427872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =