۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
چراغ بازار را خاموش نکنید

بازار سرمایه در حال حاضر شرایط بسیار جدیدی را تجربه می‌کند،سرمایه‌گذارانی که با توجه به نوسانات وفرمایشات ارکان مختلف نظام به درستی ولی بدموقع به بازارسرمایه دعوت شدند؛

به گزارش صدای بورس،  همه جای دنیا اصل براین هست که مردم پس‌اندازهای خود را در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند، البته بازارهای کاذب ومخرب وسفته بازانه هیچ محلی از اعراب در اقتصادهای کشورهای توسعه یافته ندارند. مردم ما بدون آشنایی کامل با سازوکار بازار سرمایه به‌صورت مستقیم و بدون هیچگونه آموزشی پس اندازها و بعضا دارایی‌های خود را وارد این بازار کردند.
دولت بعد از سالیان سال توانسته از طریق مالیات و فروش اوراق تا حدودی کسری بودجه خود را جبران کند ودر سخت‌ترین شرایط تحریمی که همراه باهمه گیری ویروس کرونا شده بوداز بازار سرمایه تأمین مالی کند.دولتی‌ها مدام برای توزیع مناسب ثروت پالس‌های مثبت برای مردم ارسال می‌کردند غافل از اینکه این بازار بدلیل کمبود عرضه دچار نوسانات شدیدی شده بود وهیچ‌کس برای خرید به صورت‌های مالی شرکت‌ها توجهی نمی کرد. البته به یکباره باتوجه به رشد بازارهای موازی،مخرب وگره زدن بازار سرمایه به انتخابات آمریکا جریان ورود نقدینگی نه تنها متوقف شد بلکه خروج آن نیز رقم خورد،درست در پایان روزهای طلایی تصمیماتی برای بازار گرفته شد که نه تنها کمکی به بازار نکرد بلکه بیشتر تبدیل به پاشنه آشیل بازار شد.عرضه سبد پالایشی،بالابردن شناوری سهام شرکت‌ها،آزاد سازی سهام عدالت،کاهش حجم اعتبارات،کاهش سقف خرید صندوق‌های درآمدثابت و... غیره تنها مواردی از این دست بودند. همچنین این شرایط پیچیده همزمان شد با بحث بودجه ویکسری دستورالعمل‌هایی که مانند ترمزگیر از سمت وزارتخانه صمت صادر شد.
این روزها بازار سرمایه وسرمایه‌های مردم تحت تاثیر سیاسیون قرار گرفته وباتوجه به قدرتمند شدن نهادهای مختلف هرروز یک نهاد عرض اندام می‌کند.
در جایی که از لحاظ عملکردی شرکت‌ها بازار سرمایه در یکی از بهترین دوران‌های خود بسر می‌برند، شرکت‌های بنیادی جریان سودسازی بسیار خوبی دارندکه گزارشات ماهانه و ۹ ماهه موید این مطلب است. باشد که با آمدن رئیس جدید سازمان، دولت ونهادهای شبه دولتی که از این بازار تأمین مالی بسیار خوب وشگفت انگیزی کرده اند دوباره به پای کار آمده وبانک مرکزی با ابزارهای موجود خود دوباره رونقی برای این بازار ایجاد کند. البته سرمایه‌گذاران هم باید آموزش‌های مختلف را ببینند. دوران رشدهای پی درپی در این بازار بسر آمده است و باید سهامداران برای خود استراتژی داشته باشند، اعتقاد دارم که سرمایه‌گذارانی که دراین بازار دچار ضرروزیان گشته اند تنها از طریق همین بازار می‌توانند جبران کنند. باشد که دولت و مجلس طبق منویات مقام معظم رهبری و سران سه قوه با برداشتن قدم‌هایی که به بازار سرمایه کمک می‌کند چراغ این بازار را همواره روشن نگه دارند واجازه بدهند باتوجه به وجود ابزارهای مختلف در این بازار مردم نیز کسب عایدی داشته باشند.

 شهرام عجمی، تحلیلگرارشد بازار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۸

کد خبر 427819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =