پتانسیل های صنعت بیمه در دوران پساتحریم

امروزه، بیمه جزء لاینفک نظام مالی در هر کشوری است. صنعت بیمه از طریق پذیرش ریسک های متنوع و همچنین تجهیز و تقویت منابع مالی برای سرمایه گذاری در بازار پول و سرمایه نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند.

به گزارش صدای بورس،افزایش سرمایه گذاری مولد یکی از عوامل اصلی و مهم رشد و توسعه اقتصادی یک کشور می باشد و برای رسیدن به این مقصود نیاز به ابزارهایی است که مهم ترین آنها پویایی، تکامل و توسعه بازارهای مالی شامل بازار پول و سرمایه است. شرکت های بیمه به موجب ماهیت فعالیتشان با جمع آوری و تجهیز منابع مالی در جهت سرمایه گذاری مستقیم و یا غیر مستقیم در فعالیت های اقتصادی نقش مهمی در امر تهیه و تخصیص سرمایه و کمک به تامین مالی واحد های اقتصادی کشور دارند.

صنعت بیمه در سال های اخیر تاثیرات زیادی از تحریم ها پذیرفته است. یکی از بزرگترین مشکلات تحریم ها نقل و انتقال پول به خارج از کشور بوده که صنعت بیمه نیز متاثر از این مهم بوده است و از این بابت با دشواری هایی همچون پرداخت حق بیمه به بیمه‌گران طرف قرارداد خارجی، دریافت خسارت بابت پوشش‌های بیمه‌ای اخذ شده از بیمه‌های خارجی، دریافت و پرداخت مطالبات متقابل بیمه‌های داخلی و خارجی دست و پنجه نرم کرده است. لاجرم ‌همکاری‌ بیمه ‌گران‌ داخلی‌ و ‌طرف ‌های خارجی‌ به دلیل مشکلات ارزی و عدم امکان تبادل آن کاهش‌ یافته و با ‌توجه ‌به عدم سهولت ‌گشایش‌ اعتبارات، ‌پذیرش ‌ریسک توسط ‌بانک‌های ‌طرف ‌قرارداد ‌در ‌حوزه ‌تجارت ‌خارجی نیز دچار ‌مشکل شده است. همچنین‌ فعالیت ‌شرکت‌های‌ بیمه ‌داخلی‌ در ‌عرصه‌ بین‌الملل‌ و ‌پذیرش‌ اتکایی‌ ‌یا ‌سرمایه‌گذاری‌ خارجی به سهولت قبل نمی باشد. همچنین در زمان تحریم ها صنعت بیمه با کاهش ارائه پوشش بیمه اتکایی و یا عدم ارائه آن از طرف بیمه ‌های خارجی مواجه شده است که در این حالت باعث ناتوانی در انتقال ریسک به خارج از کشور و بیمه‌گران خارجی می‌شود.

با برداشته شدن تحریم ها بطور طبیعی همه محدودیت ‌های مذکور به تدریج تسهیل می شوند و امکان واگذاری ریسک‌ها به خارج از کشور، انجام تبادلات مالی میان بیمه‌های ایرانی و خارجی (به منظور پرداخت حق‌بیمه‌ها، دریافت خسارت ها و تسویه حساب ها و ...)، اخذ رتبه‌بندی برای بیمه‌های ایرانی با هدف امکان‌پذیر نمودن صادرات خدمات بیمه ‌ای و همچنین شرایط همکاری ‌های آموزشی و فنی و انتقال تکنولوژی فراهم خواهد شد.

در دوره پس از رفع تحریم‌ها، تدریجاً شاهد کاهش فضای نااطمینانی و ریسک فعالیت اقتصادی در کشور خواهیم بود که این امر زمینه توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در اقتصاد کشور فراهم خواهد ساخت و به خروج تدریجی بخش‌های مختلف اقتصادی از رکود کمک شایانی خواهد کرد. خروج اقتصاد کشور از رکود فعلی اثر مستقیم و بسیار تعیین‌کننده‌ای بر رشد و توسعه صنعت بیمه بجای خواهد گذاشت.

محمد عربلو
تحلیلگر ارشد بازار سرمایه

کد خبر 427720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =