۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
راهبردهایی برای ناظر جدید

همواره با تغییر مقام ناظر بازار و معرفی فردی جدید در کرسی ریاست سازمان بورس، توصیه نامه هایی از سوی فعالان بازار منتشر می‌شود که اکثرا نقاط مشترک زیادی دارد و مرتب تکرار می‌شود. باشد که این موارد در دوران ریاست جدید سازمان بورس جامه عمل پوشاند.

به گزارش صدای بورس مشورت پذیری جایگاهی ویژه داشته، چراکه تمام تصمیمات سازمان بورس و تشکل‌ها بر ثروت میلیون‌ها سهامدار تاثیر مستقیم دارد که باید از اخذ تصمیمات خلق الساعه و بدون اخذ نظرات خبرگان، دوری شود.شایسته سالاری نکته قابل تامل دیگری است، باید انتصاب مدیران سازمان و تشکل‌ها، فقط بر اساس شایستگی و نه روابط سیاسی و سفارش آشنایان صورت گیرد. البته برای برجسته شدن موارد مد نظر به سایر اولویت‌های ناظر جدید اشاره می‌شود.
  نقدشوندگی: هر روز تکرار شود: بازار سرمایه سه هدف دارد: نقدشوندگی و نقدشوندگی و نقدشوندگی، مواردی مانند توقف نمادها و ابطال معاملات و کاهش دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا متوقف شود.
  مقاومت: در برابر خواسته‌های رانت جویان مبنی بر قیمت‌گذاری در تمام صنایع پذیرفته شده در بازار سرمایه بر اساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها مقاومت شود و منافع جامعه ۶۰ میلیونی سهامداران اولویت اول باشد.
  توسعه: در اعطای مجوز نهادهای مالی مانند کارگزاری، سبدگردانی و تأمین سرمایه، تسهیل و مساعدت لازم صورت گیرد، چراکه توسعه بازار در گرو توسعه نهادها و ابزارهای مالی است.
  تسریع: فرآیندهای پذیرش شرکت‌ها و افزایش سرمایه باید تسریع شوند.
  پولشویی: محدودیت و ممنوعیت معاملاتی برای پرسنل کارگزاری‌ها و تشکل های خود انتظام حذف شود.
  صدای سهامداران: با توجه به افزایش جمعیت چند میلیونی سهامداران خرد در بازار سرمایه، ایجاد تریبون و انجمنی برای دفاع از سهامداران خرد، سالیان سال بوده که مورد تقاضای فعالان بازار است.
  تشویق: در رفتار با ناشران و نهادهای مالی تاکید صرف بر تنبیه جوابگو نخواهد بود.
  انصاف: اکثر فعالان بازار در مراجعه به کمیته تخلف سازمان بورس، شاهد رفتارهای خارج از انصاف و عدم تسلط کارشناسان به فضای حرفه ای و فعالیت در نهادهای مالی بوده اند.
  سخت گیری: در تایید صلاحیت افراد بدون تجربه و برخورد با دستکاری در قیمت و سوء استفاده از اطلاعات نهانی، بیشترین سخت گیری و برخورد صورت گیرد.
  رضایت پرسنل: با ایجاد رضایت شغلی و پرداخت حقوق و مزایای مناسب از جابه جایی نیروها از سمت نهادهای ناظر به سمت نهادهای اجرایی جلوگیری شود.
 درب گردان: در صورت استعفای پرسنل از نهادهای نظارتی، حداقل ۳ ماه اجازه اشتغال در شرکت‌های خصوصی داده نشود.
 تضاد منافع: نسبت به تفکیک بخش های تحلیل و مدیریت دارایی در نهادهای مدیریت دارایی اقدام شود و نظارت بیشتری بر مدیران پرتفوی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری صورت پذیرد.
 نظارت: سازمان باید به کار اصلی خود یعنی نظارت بر معاملات بپردازد و دست از دخالت و تغییرات متعدد در قواعد معاملاتی بردارد.
 شفافیت: از سازمان بورس انتظار می‌رود مانند تمام نهادهای مالی گزارشات مالی خود را افشا کند.
 جهانی سازی: از ابداعات جدید و به اسم بومی سازی دست برداریم و در مسیر بورس‌های موفق دنیا گام برداریم.
 سواد مالی: بر آموزش افراد دور از بازار با تکیه بر ورود غیرمستقیم به بازار سرمایه (و البته ارزان) تاکید کنیم.
 قضاوت: در نهایت قضاوت بر عملکرد رئیس سازمان، بر اساس اقدامات انجام شده است و نه نوسانات شاخص. لذا دستکاری در شاخص با استفاده از هر ابزار دستوری (فشار بر نهادهای مالی و یا پمپاژ پول از منابع بیت المال)، کاری بیهوده است.
 تکرار: موارد پیشنهادی از سوی فعالان بازار،هر هفته مرور و عمل شود.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۷

کد خبر 427562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =