بحران متولیان چندگانه و دستکاری در بازار

در خصوص شائبه‌های دخالت در بازار لازم است که به دو عامل مهم یعنی سیاسی شدن بورس و قدرت یافتن برخی حقیقی‌ها اشاره کرد. شاهد هستیم که بورس این روزها به شدت سیاسی شده است و بیشتر از آن ‌که رنگ و بوی اقتصادی داشته باشد رنگ سیاسی به خود گرفته است.

به گزارش صدای بورس، شاید بتوان گفت همین موضوع باعث شده که بورس نوعی ابزار برای گروکشی دولت و مجلس به حساب آید. البته در این میان حقوقی‌ها نیز به تبع عملکرد، رفتار دولت و مجلس دستکاری‌هایی در بازار داشته‌اند و نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد. علاوه بر این مسئله موضوع دیگر چند برابر شدن ثروت حقیقی‌ها در یکی دو سال اخیر است که باید به آن توجه داشت. در واقع به حدی قدرت این اشخاص زیاد شده است که می‌توانند شرکت و یا حتی گروهی را تحت تاثیر قرار دهند و بر بازار اثرگذاری داشته باشند.
 مسئله دیگری که واضح و مبرهن هست این است که دستکاری در بازار وجود دارد و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند چرا که به کرات مشاهده شده است که در یک زمان مشخص چندین نماد بزرگ با عرضه مواجه می‌شوند. در واقع حرکت این نمادهای بزرگ نشان می‌دهد که این دستکاری توسط بخش بزرگی از بازار صورت می‌گیرد و نه بخشی که به چشم نیاید.دیده می‌شود که این نمادها عرضه‌هایی انجام می‌دهند و از صف خرید تا صف فروش به صورت یک رنج ۱۰درصدی عمل می‌کنند در نتیجه نمی‌توان شائبه دستکاری در بازار را رد کرد.
تعیین دقیق قیمت برای دلار، قیمت‌گذاری‌های دستوری و تصمیماتی از این دست می‌تواند جنبه دخالت در بازار را داشته باشد. البته باید توجه داشت که پیش‌بینی قیمت دلار و اظهارنظرهای این چنینی و به علاوه تصمیمات ناگهانی و غیره جزو ریسک‌های سیستماتیک بازار محسوب می‌شود. البته افرادی که به بازار سرمایه وارد می‌شوند باید وجود چنین ریسک‌هایی را نیز در نظر داشته باشند.از طرف دیگر باید پذیرفت که این بازار نسبت به اتفاقات اقتصادی و ریسک‌های این چنینی نیز واکنش منفی نشان می‌دهد.
 اگر بخواهیم مشکل دخالت‌ها را بررسی کنیم باید بگوییم که چنین اظهارنظرها و ریسک‌های سیستماتیک ذکر شده مشکل اصلی در خصوص دخالت‌ها در بازار محسوب نمی‌شود بلکه مشکل این است که طی یک سال گذشته بازار سرمایه چندین و چند متولی پیدا کرده است. طبق قانون بازار اوراق بهادار مشخصا سازمان بورس متولی بازار است و این سازمان بورس است که باید در مورد بازار و سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرد و آن‌ها را حمایت کند، اما دیده می‌شود که بازار در حال حاضر دستاویزی برای افراد مختلف شده است که تخصص لازم را ندارند. در واقع نهادهای مختلف ادعای متولی‌گری بازار را دارند و خودنمایی تبلیغاتی با این بازار انجام می‌دهند.طبق قانون بازار و اوراق بهادارمصوبه سال ۱۳۸۴ مجلس، متولی بازار سرمایه سازمان بورس است.سازمان وظیفه دارد از یک طرف بازار را مدیریت کند و از طرف دیگر از سهامداران حمایت کند.در مواردی که آیین‌نامه یا مصوبی تصویب می‌شود که بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد این سازمان بورس بوده که باید از بازار حمایت کند.

علیرضا تاجبر، معاون عملیات و بازار تأمین سرمایه دماوند
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۷

کد خبر 427362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =