ضرورت‌های بازار برای بازگشت اعتماد

فعالان بازار سرمایه انتظار دارند تصمیماتی که قرار است درخصوص اقتصاد کلان گرفته شود، با توجه به حساسیت‌های بازار سرمایه باشد، نباید تصمیمات به گونه ای اتخاذ شود که بازار سرمایه را دچار تنش کنیم.

به گزارش صدای بورس، مسئولان باید متوجه باشند که بازار سرمایه فعلی با بازار سال‌های قبل متفاوت است، بازار با آمدن سهامداران سهام عدالت، etfهای دولت و روی‌آوردن تمام آحاد مردم به بازار سرمایه شکل جدیدی به خود گرفته است،‌ با وجود این شرایط باید بیش از گذشته حساسیت‌های این بازار را درک کنیم. در شرایط فعلی،‌ هر فردی که می‌خواهد سخنی در راستای مسائل اقتصادی مطرح یا تصمیمی اتخاذ کند باید کمی محتاط تر عمل کند، در شرایط فعلی می‌بایست تصمیمات متناقضی شکل نگیرد تا ازوقوع خطرات احتمالی برای سرمایه سهامداران خرد جلوگیری شود. قیمت‌گذاری‌ دستوری که در خصوص فولادی‌ها صورت گرفت، منجر به ایجاد چالش‌های شدیدی در بازار شد. البته بازار از تصمیم‌های دولت در این مورد یا درخصوص عوارض صادرات پتروشیمی‌ها و سایر صنایع هراس دارد.
 در حال حاضر بازار نیاز به قوانینی دارد که با توجه به شرایط سود و زیان سهامداران خردو به صورت بلند مدت، در خصوص مسائل اقتصادی اتخاذ شود. لازم به ذکر است، باید از تصمیمات سلیقه ای جلوگیری شود. اجتماعاتی که در گوشه کنار تشکیل می‌شود به دلیل ناآشنایی مردم با بازار است، مردم انتظار دارند زمانی که آنان را به بازار سرمایه دعوت می‌کنیم زیر ساخت‌های حضور و فعالیت آنان را نیز فراهم کرده و تصمیماتی را اتخاذ کنیم که برضد سهامداران خرد نباشد. اینکه در اصل رانتی از جیب بیت المال بین افراد خاص توزیع شود درست نیست. سال ۹۹ سال جهش تولید نامگذاری شد و درهمین راستا باید از شرکت‌های بورسی که جزو بزرگترین شرکت‌های تولیدی کشور هستند حمایت صورت بگیرد. نباید از سهامداران این شرکت‌ها حقی گرفته شده و به جیب برخی افراد منتقل شود.
اما در خصوص اتفاقات اخیر بازار می‌توان به دو مسئله اشاره داشت؛کاهش ارزش سهام شرکتی در بورس و فرابورس، وجود دارد که دلار بالای ۲۵ هزارتومان را دیده باشد. البته قیمت واقعی دلار همان حدود ۲۰هزار تومان است. بنابراین باتوجه به گزارش‌های شرکت‌ها ارز نمی‌تواند بیش از این کاهش یابد و با توجه به افت قیمت‌ها، بازار احتیاج به ثبات بیشتری دارد. همچنین ارزش معاملات در حال حاضر خوب است اما به نظر می‌آید این روند نقطه آغازی برای بازگشت اعتماد مردم به بازار باشد تا منابع خود را به جای سفته بازی در دیگر بازارها به بازار سرمایه منتقل کنند و در بلند مدت سود خوبی کسب کنند.

عظیم ثابت، کارشناس بازار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۶

کد خبر 426934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =