الزام همراهی ارکان تصمیم‌ساز

شاخص بورس در حالت دوگانه ای به سر می‌برد، از یک طرف گزارشات بسیار خوب شرکت‌ها در سامانه کدال به خصوص گزارش‌های ۹ ماهه نشان دهنده ارزندگی شرکت‌ها بوده و از طرف دیگر نحوه معاملات در برخی روزها نشان از ترس فعالان بازار سرمایه داشته است.

به گزارش صدای بورس، به نظر می‌رسد عوامل متعدد اما مبهمی عامل به وجود آمدن این گونه ریزش‌ها بوده‌اند. در واقع می‌توان گفت گاهی بازار بدون توجه به واقعیات اقتصادی روز به سمت شایعات و ابهامات در حرکت است به گونه‌ای که عملکرد معامله‌گران در چند روز اخیر بر اساس شایعاتی بنا شده که صحت و سقم آن درهاله‌ای از ابهام است.
 ثبات قیمت ارز و واکنش بازار دلار به حواشی شایعات اخیر در مورد پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری و تیم اقتصادی جدید دولت آمریکا این سیگنال را به سهامداران می‌دهد که بازار ارز ممکن است با ریزش قیمت بیشتری مواجه شود، از این رو کاهش قیمت احتمالی ارز باوجود کاهش سایر ریسک‌ها، دست خریدار سهام را می‌بندد و عملا ما شاهد کاهش سطح تقاضا و افزایش فروش در بازار سرمایه هستیم. البته در این روند، اظهارات ضد و نقیض در مورد قیمت‌گذاری برخی صنایع از جمله فولاد و سیمان بر عدم اطمینان فعالان به بازار سرمایه افزوده و در کنار ابهامات مربوط به بودجه و تغییرات آن سبب ایجاد بلاتکلیفی در سرمایه‌گذاران شده است.
 همچنین بنابر روال سالانه و در انتهای سال مالی برخی حقوقی‌ها که از طرق دیگری نمی‌توانند تأمین مالی کنند دراین مقطع از سال معمولا از بازار، تأمین مالی می‌کنند و طبیعتا در مثبت‌ها فروشنده بوده تا تعهدات بودجه ای خودرا نسبت به سهامدارانشان عملی کنند. لذا بازار را به دید تأمین مالی نگاه می‌کنند، از این رو بازار حالت نوسانی به خود می‌گیرد. طبیعی است مجموع این عوامل سبب ابهام در چشم انداز کوتاه مدت بازار می‌شود. باید توجه داشت که هرچند با توجه به احتمال کسری بودجه ۱۴۰۰،‌ احتمال ادامه تحریم و به طور کلی شرایط نامساعد اقتصادی نرخ دلاری کمتر از ۲۰ هزار تومان از سوی برخی از صاحب‌نظران اقتصادی پیش‌بینی نمی‌شود، اما با در نظر گرفتن سناریوی افت این نرخ،‌ با در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، انتظار می‌رود روند سودسازی شرکت‌ها همچون گزارش‌های ۶ و ۹ماهه ادامه‌دار باشد.
همچنین بازار سرمایه با نگاه تحلیلی به این سود سازی‌ها نگاه خواهد کرد و پی به ارزندگی سهام شرکت‌ها خواهد برد. با این حال فضای کنونی بازار سرمایه نیازمند همراهی همه ارکان تصمیم ساز در فضای اقتصادی کشور است تا بتوان دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه را جلب کنند. به نظر می‌رسد حمایت حقوقی‌ها و البته ادامه فرآیند بازارگردانی طی مدت باقی مانده از سال بتواند به بازگشت آرامش به بازار کمک کند. آنچه که امروز برای بازار از همه مهمتر است جلوگیری از مداخلات بیرونی، تعامل با نهادهای سیاست‌گذار و قانون‌گذار و همچنین بازگرداندن آرامش به بازارهاست.

امیر تقی‌خان تجریشی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۶

کد خبر 426933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =