قطعه سازان ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرند

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: شورای پول و اعتبار با پرداخت پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان موافقت کرد، مشروط بر اینکه ۸۰ درصد آن معادل چهار هزار میلیارد تومان به عنوان بازپرداخت بخشی از بدهی‌هایشان در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد.

به گزارش صدای بورس، اکنون مجموع بدهی خودروسازان به زنجیره تامین داخلی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مانده بدهی معوق تعیین تکلیف نشده خودروسازان به قطعه‌سازان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

در همین زمینه، "محمدرضا نجفی‌منش" رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اواخر پارسال خودروسازان نیمی از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی مصوب شده از سوی شورای پول و اعتبار را دریافت کرده و بین قطعه‌سازان تقسیم کردند.

وی بیان‌داشت: اکنون پنج هزار میلیارد تومان آن باقی‌مانده که نیاز به مصوبه جدیدی نداشته و فقط باید تاریخ مصوبه قبلی از سوی بانک مرکزی برای پرداخت، تمدید می‌شد.

نجفی‌منش خاطرنشان‌کرد: در جلسه اخیر با مسوولان بانک مرکزی، مقرر شد باقی‌مانده پنج هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا قرار بگیرد، با این پیش‌شرط که ۸۰ درصد این مبلغ را به قطعه سازان بدهند.

وی تصریح‌کرد: به‌طور قطع تحقیق تسهیلات یاد شده در ایام باقی‌مانده تا پایان سال می‌تواند موجب رونق قطعه‌سازی و خودروسازی شده و ما را در تحقق شعار "جهش تولید" یاری کند.  

عملیاتی شدن اوراق گام

این مقام صنفی همچنین از عملیاتی شدن استفاده از اوراق گام برای قطعه‌سازان خبر داد و افزود: مقرر شده که این مهم اجرایی شود شرکت‌هایی که خواستار استفاده از این شیوه هستند باید کد بورسی سجام دریافت کنند.

وی یادآور شد: اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تامین مالی بدون تورم بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند.

نجفی‌منش ادامه‌داد: به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند و دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.

منبع: بااقتصاد

کد خبر 426874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =