نبود قمار در ابزارها و بازارهای مالی

در کنار کار و تلاش برای گذران زندگی، تفریح و سرگرمی نیز برای سلامتی، شادابی و پیشرفت لازم است. حال اگر تفریح با دادوستد ناروا و بدون ایجاد ارزش در اقتصاد همراه شود، نه تنها سودی ندارد، که زیان‌بار است.

به گزارش صدای بورس، قمار چنین هستند. بازنده، ناراحت و افسرده می‌شود و برنده حریص‌تر؛ هر دو بیمار. هم بازنده و هم برنده تمایل پیدا می‌کنند دوباره و چندباره قمار کنند؛ زیرا بازنده، دارایی خود را که حاصل کار و تلاش بوده، از دست داده و علاقه دارد زیان خود را به سرعت، جبران کند و برنده، بدون ایجاد ارزش، به اموالی دست یافته و دوست دارد آن را افزایش دهد.
عصر رونق مسابقات بخت‌آزمایی‌ و قرعه‌کشیدر هر زمانه و هر جامعه‌ای، ابزار و بازی‌های مخصوصی برای قمار وجود دارد؛ مثلاً نرد و پاسور. قمار آنقدر ناپسند است که بازی با ابزارهای مخصوص قمار حتی بدون برد و باخت مالی، حرام است. امروزه مسابقه‌هایی وجود دارند که اشخاص با پرداخت پول، می‌توانند مسابقه ورزشی را پیش‌بینی ویا شانس خود را برای برنده شدن در یک بخت‌‍آزمایی پیامکی یا اینترنتی امتحان کنند. تأمین مالی جایزه این مسابقات و بخت‌آزمایی‌ها، از وجوه پرداختی شرکت‌کنندگان است و برگزارکنندگان نیز سود کلانی به جیب می‌زنند. این نوع مسابقات و بخت‌آزمایی‌ها نیز قمار و شرط‌بندی است، حتی اگر قسمتی از درآمد حاصل در امور خیریه صرف شود. اما اگر یک نهاد دیگر، برای اجرای یک طرح از مردم پول جمع‌آوری کند و بدون شرط قبلی به برخی از تأمین‌کنندگان هدیه‌ای تقدیم کند، اشکال ندارد. برای مثال، یک مسجد جهت تأمین مالی تهیه چند جهیزیه از مردم پول جمع‌آوری می‌کند و از منابع مالی خودش، به قید قرعه به چند نفر از تأمین‌کنندگان، هدیه‌ای تقدیم می‌کند.
بازاری که قمار ندارد
در بازارهای مالی دنیا، به ویژه در مشتقات، ابزارهایی وجود دارند که قمار هستند؛ معامله شاخص‌ها و معاملات روی مقوله‌هایی که وجود حقیقی و حتی اعتباری ندارند؛ برای مثال، قرارداد آتی آب‌وهوا بر اساس پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا و معامله قرارداد آتی نرخ بهره بر اساس پیش‌بینی تغییرات نرخ بهره. اما معاملات سهام، قمار نیست؛ زیرا یک دارایی، خرید و فروش می‌شود. درست است که قیمت سهم تغییر می‌کند و خریدار و فروشنده نسبت به قیمت آینده ممکن است سود یا ضرر کنند؛ اما این تغییر قیمت، مانند تغییر قیمت دارایی‌های دیگر مانند خانه و خودرو است و قمار نیست. قراردادهای آتی و اختیار معامله که روی دارایی‌های واقعی مانند محصولات کشاورزی یا صنعتی و سهام بسته می‌شوند، قمار نیستند.

 محمدرضا سیمیاری، کارشناس آکادمی هوش مالی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۶

کد خبر 426831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =