چشم امید تالار نقره‌ای به صندوق‌های کالایی

صندوق‌های کالایی برای اولین بار در سال ۹۶ راه‌اندازی شد.ایجاد این صندوق‌ها اقدام مناسبی بود که در بورس کالا رقم خورد.

به گزارش صدای بورس،صندوق‌های کالایی نوعی ابزار تأمین مالی محسوب می‌شوند که اگر بخواهیم به مزایای هر یک از انواع صندوق‌های کالایی بپردازیم، مسائل قابل تاملی مطرح می‌شود. به عنوان نمونه در خصوص صندوق‌های کالایی طلا جذب نقدینگی سرگردان، سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های خرد، امنیت بالا در سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی بالا و نوسان‌گیری آسان از مزایای این صندوق‌ها به حساب می‌آیند. همچنین صندوق‌های کالایی کشاورزی نیز که به تازگی راه‌اندازی شده با توجه به تنوعی که در سبد سرمایه‌گذاری دارند، همچنین ریسک کم و هزینه کارمزد پایین از جذابیت بالایی برخوردار هستند.

مزایای مطلوب و تجربه موفق
حسن میثمی، مسئول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت‌وگویی به بررسی انواع صندوق‌های کالایی پرداخت.
 عملکرد صندوق‌های کالایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 راه اندازی این صندوق‌ها اقدام مناسبی بود که در بورس کالا انجام شد. در حقیقت افراد می‌توانند در این صندوق‌ها به راحتی و با امن‌ترین روش اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. مثلا صندوق‌های کالایی طلا می‌توانند برای بانک‌های مختلف در انواع گواهی‌های سکه سرمایه‌گذاری کنند.در گذشته بازار آتی سکه وجود داشت و این صندوق‌ها می‌توانستند اوراق مشتقه و اختیار معامله خریداری کنند. این موارد واحدهای صندوق را تشکیل می‌داد و سبد سرمایه‌گذاری جذاب و متنوعی ایجاد می‌کرد.

 تجربه‌ صندوق‌های کالایی موفق بوده است؟
صندوق طلای لوتوس اولین صندوق کالایی بود که در سال ۹۶ آغاز به کار کرد، این صندوق بازده بسیار خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد به طور مثال اگر در بازار نقدی قیمت سکه و دلار بالا برود در نهایت عملکرد صندوق می‌تواند بازدهی بهتری نسبت به سکه نقدی و دلار داشته باشد.تجربه موفق طلای لوتوس سبب شد که صندوق‌های طلای دیگر از جمله صندوق طلای کیان، صندوق طلای مفید و صندوق طلای زر نیز به بورس کالا وارد شود.

 به طور کلی مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق کالایی طلا نسبت به سرمایه‌گذاری نقدی طلا چیست؟
صندوق‌های طلا امنیت بالایی دارد و شخص هر زمان که تمایل داشته باشد به راحتی می‌تواند پول خود را انتقال داده یا از این صندوق‌ها نوسان بگیرد. انجام این موضوع در بازارهای نقدی خیلی سخت است. معمولا ۷۰درصد از دارایی‌ این صندوق‌ها برای خرید سکه طلا و اوراق مشتقه استفاده می‌شود و مابقی در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود.

 نقاط ضعف این صندوق‌ها را چه می‌دانید؟
ریسک فرار نقدینگی در صورت تغییر قوانین از نقاط ضعف این صندوق‌هاست. به طور مثال هنگام راه‌اندازی صندوق طلای لوتوس، صندوق آتی سکه نیز وجود داشت ولی پس از مدتی بازار آتی سکه بسته شد و یکی از ریسک‌هایی که به وجود آمد این بود که صندوق دیگر نمی‌توانست در آتی سرمایه‌گذاری کند.


 شرایط صندوق‌های کالایی کشاورزی چگونه است؟
در این صندوق‌ها، اوراق گواهی پسته، زعفران و زیره وجود دارد که این کالاها در قراردادهای آتی نیز وجود دارد. یعنی وقتی یک واحد صندوق خریداری می‌شود شخص در تمامی این کالاها سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین با توجه به تاریخ سررسید این صندوق‌ها(زمان برداشت محصولی مانند زعفران) می‌توان اقدام به فروش این صندوق‌ کرد.تنوع در سبد کالا این صندوق‌ها بالا است و می‌توان با کمترین هزینه کارمزد و به صورت آنلاین این صندوق‌ها را خریداری کرد و ریسک را کاهش داد.

جذاب برای سرمایه‌گذاران خرد
فرشته امیرخانی، کارشناس کالایی کارگزاری آگاه نیز در خصوص صندوق‌های کالایی کشاورزی گفت: حجم معاملات گواهی سپرده کالاهای کشاورزی نشان می‌دهد این بازار به هیچ وجه نتوانسته تقاضای جدیدی برای این کالاها ایجاد کند و یا اثرگذاری مثبتی بر قیمت داشته باشد. در نتیجه به منظور تکمیل زنجیره تأمین مالی این محصولات نیاز به راه‌اندازی صندوق کالایی بود.
وی افزود: این صندوق‌ها تقاضای جدیدی را به بازار گواهی سپرده کالایی اضافه می‌کند و احتمالا جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد. البته صندوق‌های کالایی باید حداقل ۷۰ درصد سرمایه خود را گواهی سپرده کالایی همان کالا را خریداری کنند با این حساب راه‌اندازی این صندوق‌ها به تقویت معاملات گواهی سپرده کالایی و بازار مشتقه کمک می‌کند.
 امیرخانی در پاسخ به این سوال که آیا صندوق‌های کالایی کشاورزی می‌تواند به اندازه صندوق طلا جذابیت ایجاد کند، افزود: قطعا راه‌اندازی صندوق کشاورزی زعفران اتفاق مطلوبی برای گواهی سپرده زعفران است و افزایش تقاضای جدید می‌تواند باعث رشد معاملات گواهی سپرده زعفران شود. حجم بالای حداقل خرید در معاملات شمش طلا در بازار فیزیکی باعث شده جذابیت این معاملات کم شود که با راه‌اندازی صندوق طلا به پشتوانه شمش طلا خریداران می‌توانند با سرمایه‌های خرد نیز در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۶

کد خبر 426816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =