دلیل اصلی استعفای قالیباف

یاسر فلاح، درباره وضعیت استعفای قالیباف اصل توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش صدای بورس، خبر استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در روزی که بورس بالاخره با حمایت‌های سرمایه‌گذاران این بازار، با دست گذاشتن روی زانوی خود از جایش بلند شد، تعجب همگان را برانگیخت. در حالی که دیروز داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از سمت خود برای کار کردن در حوزه رشته دانشگاهی‌اش استعفا داد، امروز نوبت به حسن قالیباف اصل رسید و آسیاب به نوبت مسئولان در زمان پاسخگویی آن‌ها آغاز شده است.

با این حال، سناریوی پیش‌بینی شده برای این بازار این احتمال را پیش‌بینی کرده است که رئیس سازمان بورس خودش را برای این کنار کشیده است که وزیر اقتصاد را از استیضاح نجات دهد و با این حال، باز هم برخی از کارشناسان و اقتصاددانان، مخالف این فرضیه هستند و عقیده دارند که بازار باید با هماهنگی اداره شود و دیگر ارگان‍‌ها هم در گردش این بازار دخالت دارند و گردش بازار سرمایه نیازمند هماهنگی بین این نهادها است.

یاسر فلاح، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه و مدیر روابط عمومی سابق سازمان بورس که خود زمانی دستی در آتش داشت،  درباره نمایشی بودن استعفای قالیباف اصل از سمت خود، اظهار کرد: من به شخصه با نمایشی بودن این استعفاها موافق نیستم و آن طور که به نظر می‌رسد و از شواهد برمی‌آید، استعفای رئیس سازمان بورس به خاطر ناهماهنگی در بخش‌های مختلف دولت اتفاق افتاده است یعنی از یک سمت دولت دوست دارد که بازار سرمایه متعادل باشد و شعار تعادل می‌دهد و قول حمایت از بازار سرمایه را می‌دهد، اما از سمت دیگر در همین دولت تصمیماتی گرفته می‌شود که به ضرر بازار اتفاقاتی را رقم می‌زند.

وی با اشاره به اینکه یکی از تصمیمات تأثیرگذار اخیر مؤثر روی بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری فولاد است، تصریح کرد: اتفاقات دیگری در اقتصاد پیش می‌آید که در مجموع سیگنال نامناسب بودن شرایط بازار را به سهامداران می‌دهد و سرمایه‌گذاران خرد و کلان بازار را ناامید می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ناهماهنگی دولت در بخش‌های مختلف باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف شده و بعید به نظر می‌رسد که بازار بیش از این افت کند، زیرا بسیاری از سهم‌ها هستند که حتی از ارزش‌های خود هم پایین‌تر آمده‌اند. به عنوان مثال، خودرویی را تصور کنید که تا دیروز با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شد، اما حالا با قیمت ۲۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد که این مسئله نشان از ارزنده بودن آن خودرو است.

فلاح در توضیحات ارزندگی سهم‌های بازار در حال حاضر گفت: در حال حاضر، ۸۰ درصد سهم‌ها در بازار در حالت ارزنده است و افت بیش از این بی‌معنی است و نباید افراد باهوش دارایی خود را به این قیمت‌ها به حراج بگذارند.

وی در رابطه با اختیارات رئیس سازمان بورس تشریح کرد: رئیس سازمان بورس به وسیله هیئت مدیره خودش در قانون‌های بازار اقداماتی را می‌تواند انجام دهد و حالا این مسئول در مورد قوانین دیگر نهادها وسازمان‌ها هیچ تاثیری را نمی‌تواند بگذارد و رفتن و آمدن این افراد تاثیری روی روند بازار ندارد. اتفاقات بازار از بیرون تحمیل می‌شود چراکه وقتی قیمت‌گذارها به صورت دستوری انجام می‌شود، از سود شرکت‌های بورسی کم می‌کنید.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به قول آدام اسمیت زمانی که قیمت را  بازار تعیین کند، دست نامرئی بازار  جلو می‌آید و اگر خریدار داشته باشد که فروخته می‌شود و اگر خریدار نباشد، خود به خود قیمت پایین خواهد آمد.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که محصولات دستوری یا ارزان توزیع می‌شود، کسانی با صادرات این محصولات و یا با قاچاق پولی را به جیب خواهند زد و سهامداران اصلی شرکت‌ها ضرر خواهند کرد.

منبع: بازار

کد خبر 426730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =