۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
ریزش سنگین قیمت بازارها

در آخرین روز دی ماه، صحنه بازار ارز تغییر کرد و خریداران بار دیگر قدرت را به دست گرفتند.

به گزارش صدای بورس، در ابتدای روز سه شنبه، معامله گران در نزدیکی محدوده ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومانی برای دلار کمین کردند و با ورود به بازار، توانستند روند ریزشی اسکناس آمریکایی را متوقف کنند؛ موج دوم خریدها زمانی آغاز شد که بازیگران باتجربه بازار احساس کردند، قیمت به کف خورده است و به احتمال زیاد قرار نیست از سطح ۲۱ هزار تومانی پایین تر برود. تصور برخورد قیمت به کف می توانست موجب شود که برخی از معامله گران به سرعت موقعیت خرید بگیرند؛ همین اتفاق هم افتاد و در نتیجه آن دلار به سرعت خود را به کانال بالاتر رساند. البته با رسیدن دلار به بالای ۲۲ هزار تومان، به مرور فروش های معامله گران بیشتر شد و قیمت در انتهای روز در حوالی ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان به کار خود پایان داد.

روند روز آخر دی ماه بازار دو پیام داشت؛ بازار به راحتی تن به ارقام زیر ۲۱ هزار تومان برای دلار نمی دهد، ولی قرار گرفتن دوباره این ارز در مسیر صعودی نیز می تواند دشوار باشد.

ریزش سنگین دلار، سکه و طلا

بازارها روز آخر دی ماه را افزایشی به پایان بردند، ولی این مساله مانع از ثبت رکوردهای عجیب کاهشی در بازار نشد. دلار علی رغم افزایش روز سه شنبه، در اولین ماه زمستان بیش از ۱۴ درصد از ارزش خود را از دست داد؛ سکه نیز ۱۵ درصد افت را به ثبت رساند، حال آنکه در روز سه شنبه توانست با بیش از سه درصد رشد به بالای مرز ۱۰ میلیون تومانی بازگردد و کمی انتظارات کاهشی را با کمک افزایش روز آخر دی ماه کاهش دهد. گرم طلا نیز در دی ماه در مجموع بالای ۱۵ درصد کاهش را ثبت کرد.  این کمترین بازدهی بود که گرم طلا ۱۸ عیار در سال ۹۹ تجربه کرد.

اسکناس آمریکایی در طول سال های اخیر تنها یک بار بازدهی منفی دو رقمی را طی یک ماه تجربه کرده بود. در سومین ماه پاییز سال ۹۷، دلار بیش از ۲۰ درصد افت قیمت را به ثبت رساند ولی پس از آن در مسیر افزایشی قرار گرفت. پس از چند سال، دلار یک بار دیگر بازدهی منفی دو رقمی را تجربه کرده است؛ از نگاه برخی تحلیل گران فنی چنین ریزشی نیاز به یک برگشت قیمتی دارد. با این حال، کاهشی های بازار به آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ارزی در کره جنوبی امیدوارند. در کنار این، خوشبینی زیادی دارند که تحریم های نفتی در همین سال ۹۹ ملغی شود.

منبع: اقتصادنیوز

کد خبر 426726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =