تحقق ارزش دارایی‌ چند هزار میلیاردی

شرکت کارگزاری کیمیا سهم در سال ۱۳۷۴ به ثبت رسید و بر اساس مصوبه مجمع فوق‌العاده، در مهر ۱۳۸۷ به کارگزاری صبا تأمین تغییر نام داد.

به گزارش صدای بورس،  در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول فعالیت هستند که مروری بر عملکرد آن‌ها داریم.

رشد ۲۴۷ درصدی
نخستین تجربه صندوق‌داری صبا تأمین به آخرین روزهای سال ۱۳۸۸ و تأسیس «صندوق سهامی مشترک صبا» برمی‌گردد. این صندوق با اختصاص ۹۱ درصد از دارایی‌هایش به بازار سهام و تمرکز بر روی صنایع «محصولات شیمیایی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «فلزات اساسی»، باوجود افت شدید سطح بازدهی صندوق‌های سهامی و مختلط به دنبال ریزش اخیر بازار سهام، ۲۵۳ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر داشت. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق نیز با رشدی ۲۴۷ درصدی در یک‌سال گذشته، از ۱۳۶۰ میلیارد ریال نیز فراتر رفت.

افزایش مناسب بازدهی
آبان‌ماه ۱۳۹۴ دومین صندوق این کارگزاری با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت فعالیت خود را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های «صندوق توسعه‌تعاون صبا» در یک‌سال گذشته با رشدی ۱۲۹ درصدی سطح ۹۷۷۰۰ میلیارد ریال را نیز پشت سر گذاشت. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود ۴ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «سرمایه‌گذاری‌ها» و «محصولات شیمیایی» داشت. اختصاص سهم ۶۱ درصدی از سبد صندوق به سپرده بانکی و سهمی ۳۳ درصدی به بازار بدهی، منجربه کسب بازدهی ۳۴ درصدی در یک‌سال اخیر شده که این رقم نسبت به سود سپرده بانکی و همچنین بازدهی بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت دیگر، بالاتر بوده است.
توازن بانک و بازار بدهی
سومین صندوقِ این کارگزاری هم صندوقی با درآمد ثابت است اما از نوع قابل‌معامله؛ خالص ارزش دارایی‌های «صندوق اندیشه‌ورزان صبا تأمین» با رشدی ۲۵۵ درصدی، رشد بیشتری نسبت به صندوق‌های دیگرِ این شرکت داشته و اکنون به ۱۴۶۳۱ میلیارد ریال رسید. این صندوق به نسبت دیگر صندوق‌های بادرآمد ثابت مجموعه، توازن بیشتری میان سهم بانک و بازار بدهی برقرار کرده و در نهایت با کسب ۲۸ درصد بازدهی در ۳۶۵ روز اخیر، عملکرد خوبی داشت.
در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت کارگزاری صبا تأمین را مشاهده می‌کنید.

سجاد یزدانی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۵

کد خبر 426592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =