۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
زوایای پنهان الگوی خاص

با توجه به اینکه شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت مجبورند از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها جهت خروج از شمولیت از این قانون کمک بگیرند این موضوع باعث شده که سال گذشته شرکت‌های دارایی‌محور عموما از این قانون و معافیت‌های آن استفاده کنند. بنابراین اینکه قیمت تابلوی سهام چقدر رشد کرده باشد یا نه ملاک است.

به گزارش صدای بورس، در بیشتر موارد مشاهده شده که شایعه تجدید ارزیابی زمانی به بازار مخابره شده که نماد رشد قیمتی قابل توجهی را داشته و شاید ورود به آن توجیه نداشته باشد.
 در این مقوله تفاوتی بین سهام زیان‌ده یا سودده وجود ندارد. شرکت‌های زیان‌ده همانند خودروسازان به دلیل سوء مدیریت و هزینه‌های مالی سرسام‌آور همواره از مشتریان پروپا قرص تجدید ارزیابی هستند، اما شرکت‌های سودده برای استفاده از این قانون و معافیت‌های آن بسیار سلیقه‌ای عمل می‌کنند. در بسیاری از موارد شاهد این موضوع بوده‌ایم که پس از آنکه شایعه تجدید ارزیابی به بازار مخابره شده است، طی نوعی شفاف‌سازی از سمت شرکت، این شایعه تکذیب شده است و سرمایه‌گذاران در این میان متحمل زیان‌های قابل توجهی شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت صرف شایعه تجدید ارزیابی، خرید سهام نمی‌تواند موجب سود سرمایه‌گذار شود. موافقان تجدید ارزیابی معتقدند که تجدید ارزیابی با به روز کردن دارایی‌ها منجر به افزایش کیفیت ترازنامه خواهد شد، بنابراین بانک‌ها نیز تمایل بیشتری برای تسهیلات‌دهی به این شرکت‌ها دارند ، در نتیجه سرمایه در گردش موردنیاز شرکت‌ها همواره تأمین خواهد شد.
مخالفان تجدید ارزیابی معتقدند با توجه به اینکه تجدید ارزیابی، منابع نقدی خاصی را به شرکت‌ها وارد نمی‌کند و تنها تابلوی سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حقیقت نفعی برای شرکت‌ها ندارد . البته شرکت‌های زیان‌ده چاره دیگری جز استفاده از قانون تجدید ارزیابی ندارند. اما استفاده از این قانون برای شرکت‌های سودده کاملا سلیقه‌ای و به نظر هیأت مدیره بستگی دارد.
در بورس‌های جهانی و قوانین کشورهای غربی، عموما تجدید ارزیابی به شکلی که در ایران اجرا می‌شود اتفاق نمی‌افتد به عبارتی در قوانین جمهوری اسلامی ایران تجدید ارزیابی‌ها به حساب سرمایه رفته و نهایتا با تاثیرگذاری بر تابلوی سهام منجر به افزایش قیمت سهام شرکت‌ها خواهد شد. به بیان ساده‌تر تجدید ارزیابی در ایران منجر به چاپ برگه سهام خواهد شد اما در کشورهای غربی به جهت به‌روزرسانی ترازنامه، تجدید ارزیابی‌ها به جای آنکه به حساب سرمایه وارد شود، تحت عنوان حسابی در حقوق صاحبان سهام جا خوش می‌کند تا علاوه بر به‌روز رسانی دارایی‌ها، سوءاستفاده‌های احتمالی از این قانون رخ ندهد. در واقع یک راه‌حل مهم برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از قانون تجدید ارزیابی در این بود که همزمان با تصویب قانون رفع موانع تولید، سازمان بورس ضمن تعیین مهلت قانونی، از تمامی شرکت‌ها درخواست می‌کرد تا تمایل خود نسبت به اجرا یا عدم اجرای آن را اعلام کنند تا سفته‌بازان یا ذینفعان و دارندگان اطلاعات نهانی از این موضوع سوءاستفاده نکنند، اما این فرصت عملا از دست رفت و شرایط به هم‌ریخته و ناگواری را در این خصوص در بازار شاهد بوده‌ایم.

احسان خاتونی، کارشناس تحلیل کارگزاری هدف حافظ
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۵

کد خبر 426560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =