پتانسیلی برای تضعیف نظام‌های مالی دنیا

بازار رمزارزها نیز همانند هر بازار دیگری با ریسک همراه است. اگر بخواهیم به طور کلی به بررسی ریسک‌های موجود در این بازار بپردازیم باید بگوییم ریسکی که همواره با رمزارزها همراه بوده است محدودیت قوانین کشورهای مختلف است که یکی از ریسک‌های بزرگ این بازار محسوب می‌شود.

به گزارش صدای بورس،در حقیقت با توجه به اینکه رمزارزها، ارزهای به نسبت جدیدی محسوب می‌شوند به همین دلیل رمزارزها در کشورهای مختلف نتوانسته اند آن طور که باید و شاید به یک محصول سرمایه‌ای تبدیل شوند. البته اخیرا سازمان بورس نیویورک تقاضای تحقیق و بررسی در خصوص یکی از رمزارزهای مطرح را داشت که با امتناع این شرکت، قیمت سهم آن نزدیک به ۶۰درصد ریزش کرد. به همین دلیل قوانین شرکتی و دولتی یکی از مهمترین محدودیت‌ها و ریسک‌های رمزارزها محسوب می‌شود.

در واقع اگر دولت‌های قدرتمند قصد مانع‌تراشی بر سر راه ارزهای دیجیتال را داشته باشند این موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر این بازار داشته باشد و بر قیمت رمزارزهای مختلف اثرگذاری مستقیم دارد.از دیگر ریسک‌های بازار ارزهای دیجیتال می‌توان به مسائل و محدودیت‌های فنی این ارزها اشاره کرد، کدنویسی‌های قوی، اساس رمزنگاری‌های انجام شده و مسائل فنی این چنینی نیز می‌تواند بر بازار رمزارزها تاثیرگذار باشد.

نکته مهمی که در مورد رمزارزها وجود دارد این است که این ارزها با برهم خوردن نظام‌های مالی دنیا جان می‌گیرند.در واقع می‌توان گفت همبستگی این ارزها با طلا مثبت است. همان طور که طلا در تلاطم‌های اقتصادی رو به بالا حرکت می‌کند و به عنوان مامن امنی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، این رمزارزها نیز در مواردی که اقتصادهای بزرگ دنیا دچار ریسک بالا می‌شوند و ارز این اقتصادها رو به تضعیف می‌رود، ارزهای دیجیتال می‌تواند جایگزینی برای سرمایه‌گذاری در این اقتصادها به شمار آید؛ به همین دلیل است که اخیرا این ارزها به واسطه بیماری کرونا، ریسک و حاشیه‌های ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و غیره که ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد را افزایش داده بود شروع به جذاب شدن و افزایش قیمت کرده‌اند.

کیانوش کاظمی‌راد،تحلیلگر بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۵

کد خبر 426559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =