بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت/ سهم های ارزنده بازار

شاخص کل بورس تهران در طول هفته گذشته ۵۶,۰۱۷ واحد ریزش داشت و در پایان روز چهارشنبه روی عدد ۱,۲۲۹,۸۷۵ متوقف شد. ارزش معاملات به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و حجم معاملات نیز ۱۰,۹۰۵ میلیون سهم بود.

به گزارش صدای بورس، در روز شنبه تقریبا مشابه با هفته گذشته شاهد صف های فروش در سهام بزرگ بودیم. شاخص کل بورس در این روز با افت ۱.۹ درصدی به عدد ۱,۲۸۵,۹۴۱ رسید و ارزش معاملات نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومن بود. شاخص هم وزن نیز منفی اما با افت کمتری نسبت به شاخص کل به کار خود پایان داد. مثبت ها در فرابورس بیشتر بود و فشار بر روی سهام بزرگتر در بازار بورس بیشتر بود. نمادهای مثبت تاثیرگذار در این روز خبهمن، کویر، شپدیس و انرژی ۳ بودند. نمادهای منفی تاثیرگذار در شاخص نیز پارس، فارس، فملی، کگل و شستا بودند. با نگاهی به نماد شستا مشاهده می شود که ارزش دلاری این نماد از ارزش دلاری عرضه اولیه آن نیز پایین تر آمده است و این اثر واضحی از بی اعتمادی سهامداران به بازار و تصمیماتی که اتخاذ می شود، می باشد.

در روز یکشنبه و پس از بحثای فراوانی که پیرامون شیوه نامه قیمت گذاری محصولات فولادی مطرح بود، شاخص واکنش مثبتی از خود نشان داد و دوباره به کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ بازگشت. ارزش معاملات در این روز به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید. نمادهایی ک بیشترین تاثیر مثبت را در این روز بر شاخص داشتند شامل فولاد، شستا، فملی، وغدیر بودند. از جملع نمادهایی که تاثیر منفی بر شاخص داشتند نیز می توان به فارس، کاما، رانفور و شفن اشاره کرد. در این روز پالایشی ها هم معاملات خوبی داشتند. در کلیت بازار جو مثبتی برقرار بود اما مثبت های نامتعادلی که بلاتکلیفی سهامداران در آن کاملا مشهود بود. در این روز با وجود ورود پول شاخص با صعود ۱.۶ درصدی به کار خود پایان داد.

با وجود تردیدها در بازار و پابرجا بودن بحث های مطرح شده پیرامون شیوه نامه قیمت گذاری فولاد و همچنین بحث برداشتن معافیت مالیاتی صادرات، در روز دوشنبه بازار مجددا با فروش های سنگین مواجه بود. هرچند که اظهارات ویزر صمت با این مضمون که مخالف قیمت گذاری دستوری نیست نیز نتوانست اعتماد را به بازار برگرداند و در نهایت میزان خرید در این روز کاهش یافت. نمادهایی که بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشتند فملی، خودرو، شپنا، شتران، فخوز و فولاد بودند. نمادهایی که بیشترین تاثیر مثبت را داشتند نیز شستا، بترانس، حکشتی و شیران بودند. تعداد نمادهای مثبت در فرابورس بهتر از بازار بورس بود و این نشان میداد که نمادهای بزرگ شاخص ساز حاضر در بورس پیشرو در منفی ها هستند. در روز دوشنبه و با از سرگیری معاملات در بازار جهانی، نفت برنت به ۵۶ دلار در هر بشکه رسید. این مساله نتوانست تاثیر مثبتی بر روند معاملات گروه پالایش داشته باشد. در نهایت و در پایان ساعات معاملات شاخص کل بورس با افت ۰.۴ درصدی بر روی عدد ۱,۳۰۱,۲۹۲ متوقف شد و شاخص هم وزن با صعود ۰.۶ درصدی به کار خود پایان داد. این اولین روزی بود که واگرایی میان شاخص کل و هم وزن مشاهده می شد.

با آغاز روز معاملاتی سه شنبه بازار همچنان با فشار فروش و صف های سنگین کار خود را شروع کرد. در این روز با اینکه حجم صف های فروش قابل توجه نبود اما فروشنده ها بر خریداران در بازار غالب بودند و شاخص کل متاثر از سهام بزرگ منفی شد و منفی ماند و پس از دو روز مقاومت در کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ به کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ وارد شد.

در آخرین روز هفته بازار از همان دقایق ابتدایی با صف های فروش در بیشتر نمادها مواجه بود و با افت ۲.۵ درصدی در پایان روز در سطح ۱,۲۲۹,۸۷۹ به کار خود پایان داد. همچنان نمادهای بزرگ در بازار به منفی تر شدن شاخص کمک کردند. ارزش معاملات آخرین روز هفته نیز با کاهشی نسبت به روزهای گذشته به میزان ۱۱ هزار میلیارد تومان بود.

بازارهای موازی

همچنان که بازار سرمایه در شرایط نامساعد و بلاتکلیف خود بسر می برد، اصلی ترین بازار موازی آن یعنی بازار ارز مدتی است که آرام گرفته و در کانال ۲۴۰۰۰ و ۲۵۰۰۰ تومان در حال نوسانات بسیار اندکی می باشد. همچنین انتظارات در جهت کاهش این نرخ در بازار در میان سرمایه گذاران آن وجود دارد.

بازار مسکن نیز در یک رکود نسبی قرار گرفته و میزان تقاضا در آن قدری کاهش یافته است. همچنین با توجه به کاهش انتظارات تورمی، در بازار خودرو نیز شاهد کاهش قیمت ها می باشیم.

بازارهای جهانی

با پایان تعطیلات سال جدید میلادی شاهد رشد در اکثر کامودیتی ها هستیم. قیمت نفت برنت با تصمیماتی که در اوپک گرفته شده است با تثبیت در کانال ۵۰ دلار در حال افزایش می باشد و در حال حاضر هر بشکه با نرخ ۵۷ دلار معامله می شود.

همچنان شاهد افزایش نرخ متانول هستیم و با عدم تغییر خاصی در قیمت گاز طبیعی، اسپرد تبدیل گاز به متانول در شرکت های متانول ساز در حال افزایش می باشد و این مساله می تواند شرکت های این گروه را برای سرمایه گذاری جذاب نماید.

قیمت کاتد مس جهانی نیز به اوج ۸ ساله خود رسیده. دولت چین نیز با آزادسازی اعتبارهای بانکی موجب افزایش نرخ سنگ آهن شده است.

توصیه

به نظر می رسد با توجه به وجود ترس و بی نظمی حاکم بر بازار و عدم اعتماد سهامداران که ریشه در تصمیمات عجیب و لحظه ای که در بخش های مختلف شاهد آن هستیم دارد، بهتر است که در خرید و فروش در بازار از هیجانات دوری کرده و به استراتژی های شخصی پایدار باشیم و از توجه به سهام بنیادی نیز غافل نشویم.

سمیه صفری
کارشناس تحلیل بنیادی

کد خبر 426437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =