چرا دلار دیگر 11 هزار تومان نمی‌شود؟

در روزهای اخیر کاهش شدید قیمت دلار یکی از دغدغه های هیجانی سرمایه گذاران بازار سهام شده و بیان این مساله از سوی برخی افراد سیاسی بیشتر به آن دامن زده است و باعث شد برخی از سهامداران بر پایه این بحث اقدام به فروش سهام و خروج از بازار کنند.

از این رو بر اساس پرسش از گروهی از اساتید دانشگاهی و فعالان اقتصادی 7 دلیل برای عدم تحقق آن عنوان شده که در ادامه بیان می شود.

  1. تئوری برابری قدرت خرید ، این تئوری از مقایسه تورم داخلی و ارز یک کشور ثانی بدست می آید،  بر اساس این روش قیمت دلار بین 18 تا 22 هزار تومان تخمین زده می شود.
  2. مذاکرات به سرعت به نتیجه نمی رسد چرا که برای کاهش بیش از 50 درصدی قیمت دلار باید یکباره حجم قابل توجهی ارز وارد چرخه اقتصاد شود که احتمال آن بسیار کم است.
  3. به طور معمول اثرات خوش بینی یک اتفاق بیش از خود اتفاق اثرگذار است؛ بعد از نتایج انتخابات آمریکا پیشبینی می شد  قیمت دلار در بازار آزاد بیشتر کاهش پیدا کند اما هنوز از مرز قیمت 24-25 هزار تومان پایین تر نیامده است.
  4. معمولا  قیمت به بالا چسبندگی دارد. بررسی ها نشان می دهد این مهم دراین بازار هم صدق می کند. پس قیمت ارز از میانگین سال قبل آن کمتر نمی شود به عبارتی با توجه به اینکه قیمت ارز در سال 98 از 13 هزار تومان شروع شده  و تا بالای 30 هزار تومان نوسان داشته و میانگینش حدود 22 هزار تومان بوده، انتظار می رود قیمت سال آتی هم از این پایین تر نباشد.
  5. وجود محدودیت ها و تحریم سبب کاهش واردات شده و رفع تحریم ها باعث ایجاد تقاضا برای دلار می شود یعنی حتی کاهش قیمت دلار از یک عدد مشخص  زمینه ساز تقاضای خرید برای دلار شده و اجازه نمی دهد دچار کاهش قیمت شود.
  6. کاهش شدید قیمت دلار احتمال خروج ارز را تقویت می‌کند، همانطور که سال‌های قبل کاهش قیمت، سبب خروج ارز و سرمایه گذاری برای خرید املاک در دیگر کشورها شد.
  7. کرونا خود عامل باز دارنده ای در سفرهای خارجی شده است و با احتمال حذف این محدودیت و افزایش سفرهای خارجی ، تقاضا برای خرید دلار افزایش می یابد.
کد خبر 426372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =