گره‌خوردن زلف بازار به دلار

برخی معتقدند بازارسرمایه تا حدود نسبی به ثبات رسیده ، اما شرایط بازار در حال حاضر به شدت ملتهب بوده که سمت و سوی خود را گم کرده است. البته در هر جایگاه و سمتی از رئیس جمهور، اعضای هیات دولت گرفته تا نمایندگان مجلس و غیره اجازه اظهار نظر در خصوص بازار را به خود می دهند.

به گزارش صدای بورس،  شاهدیم بازار سرمایه نیز به این اظهار نظرها عکس العمل هیجانی نشان می دهد که واکنش نشان دادن بازار در مقابل شنیدن برخی اخبار در خصوص نرخ‌های متفاوت ارز طبیعی است. اما بازار به دلیل شنیدن همین اخبار گوناگون یک هفته اخیر رنگ قرمز به خود می گیرد و در همین زمان این سخنان جسته وگریخته در خصوص ارز منجر به کاهش صد هزار میلیارد تومان از ارزش بازار می شود. این چالش‌ها و رفتارهای هیجانی که رخ می دهد برای هیچ یک از فعالان بازار جذاب نیست ، بازار باید روند اصولی خود را طی کند و تنها چیزی که می بایست بر بازار موثر باشد قیمت ارز است ولاغیر. در این میان برخی اخبار همچون سخنان وزیرصمت و قیمت گذاری دستوری صرفا تحریک بازار است و نباید بازار را تحت تاثیر خود قراردهد.
اگر افراد می خواهند رسالتی را در خصوص بازار سرمایه انجام دهند بهتر است، بر روی اصلاح ساختار بازار تمرکز کنند. از قیمت‌گذاری دستوری سخن می گویند در حالی‌که خود فولادی‌ها و برخی صنایع‌ ما در حال حاضر از رانت‌هایی در خصوص سنگ آهن ، انرژی رایگان و نیروی انسانی ارزان قیمت بهره می برند. در این میان به یک باره برخی به دنبال آزادسازی قیمت می افتند. برداشتن تعرفه و آزاد شدن قیمت انرژی خوب است اما در صورتی که دولت نیز این یارانه انرژی را در جای دیگری همچون رسیدگی به مسایل ومشکلات مردم از جمله افزایش حقوق‌ها و پروژه‌های زیر ساختی سرمایه گذاری کند. بازار در حال کلی و در حال حاضر ثبات ندارد.همچنین تا زمانی‌که نرخ دلار به قیمت ثابت برسد بازار بهبود نخواهد یافت و به همین روند التهابی خود ادامه خواهد داد.
اگر پیش‌بینی خود را بر پایه شکل گیری مذاکرات و روند مثبت برجام بگذاریم و رسیدن شرایط کشور به ثبات نسبی را ملاک قرار دهیم در اصل روند دلار نیز کاهشی خواهد بود. اما نمی‌توان به صورت دقیق گفت قیمت دلار تا چه مقدار ریزش خواهدکرد، زیرا این مسئله به روند برداشتن تحریم‌ها وپروسه بازگشت پول‌های بلوکه شده کشور مربوط است. در حال حاضر این نقاط تاریک در خصوص شرایط فعلی کشور منجر شده تا بازارسرمایه نیز دچار چالش‌هایی شود. اگر این شرایط مشخص شود و نرخ دلار نیز به ثبات برسد بازار نیز روند اصولی خود را می یابد و در آن صورت می‌توان تحلیل‌های اصولی از روند بازار سرمایه ارائه داد.

سعید ذوالفقاری، مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۵

کد خبر 426362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =