شاخص کل تا کجا می ریزد؟/ رکود بزرگ در راه است؟

در هفته گذشته نقل قول ­هایی از نمایندگان مجلس و اعضای دولت منتشر شده که حاکی از میل حاکمیت به کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان است. اگر این اتفاق رخ دهد تاثیر آن بر بورس چیست؟

به گزارش صدای بورس، در دو هفته گذشته چند نقل قول از نمایندگان مجلس و اهالی دولت منتشر شده که به دلار با قیمتی پایین­تر از ۲۰ هزار تومان اشاره می­کند.

 امیر حسین قاضی­ زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دو روز پیش در مصاحبه ای گفت: دولت روحانی قصد دارد همزمان با شروع دولت بایدن و با تزریق ارز به بازار ، قیمت دلار را به ۱۰ هزار تومان برساند. این اقدام در برنامه­ای ۶ ماهه انجام می­شود و هدف آن فراهم کردن شرایط مذاکره است. این نماینده مجلس دولت را متهم به بازی کردن با قیمت دلار و استفاده سیاسی از قیمت ارز و نیاز مردم کرد.

در حاشیه جلسه امروز هیات دولت روحانی سیگنال جدیدی به بازار ارز داد. وی گفت: قیمت فعلی دلار در نیما و بازار واقعی نیست و اگر منابع ما آزاد شود دلار تا ۱۵ هزار تومان پایین خواهد آمد.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که از ابتدای سال ۹۹ و هم زمان با رشد قیمت دلار ، دولت متهم به دستکاری نرخ ارز برای تامین بودجه می­شد، هرچند این اتهام مدام از طرف ساکنین پاستور رد می شد. اعلام تورم هدف با نرخ ۲۰ تا ۲۴ درصد در ابتدای سال می تواند نشانه ­ای باشد از برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز. در واقع دولت قصد داشت با ایجاد حباب در قیمت دلار و سپس فروش آن در بازار کسری بودجه خود را تامین کند و همزمان قیمت کالاهایی مثل خودرو را که از تورم عقب مانده بودند به روز کند و بعد با کاهش قیمت دلار قبل از انتخابات  ۱۴۰۰خود را قهرمان نجات معیشت مردم معرفی کند. با در نظر گرفتن نرخ ۱۵ هزار تومان برای دلار در ابتدای سال ارزش هر دلار  در سال ۹۹ حدود ۱۹ هزار تومان تخمین زده می­شود.

بهار ۹۹ دولت با جدیت از صادر کنندگان خواست تا ارز خود را به دولت تحویل دهند و روحانی حتی پای نهادهای امنیتی را به میان کشید. صادر کنندگان به خاطر تحریم­ ها از انتقال ارز به داخل کشور ناتوان بودند ولی از تهدیدهای دولت هم می ­ترسیدند پس به بازار مراجعه کردند و داشته ­های خود را تبدیل به دلار کردند و تحویل دادند. در طرف مقابل دولت که بزرگترین منابع ارز را در کنترل دارد از فروش ارز در بازار خودداری کرد. افزایش تقاضا و کمبود عرضه باعث رشد ناگهانی قیمت ارز شد. کمی بعد از آن ریسک انتخاب شدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا باعث شوک دوم به بازار ارز شد و قیمت دلار را تا بالای ۳۰ هزار تومان برد. و حالا دو ماه بعد از این اتفاقات دولت قصد دارد قیمت دلار را تا ۵۰ درصد روزهای اوجش پایین بکشد.

اما تاثیر این اتفاقات بر بازار سرمایه چیست؟

شرکت­های شاخص ساز بورس اغلب شرکت­های دلار محور و صادراتی هستند و ارزش آنها همبستگی بالایی به قیمت دلار دارد. این شرکت­ها با در نظر گرفتن دلار ۲۳ تا ۲۴ هزار تومانی در محدوده ارزنده ای قرار دارند و اگر قرار به محاسبه درامد آنها با دلار ۱۵ هزار تومانی باشد باید شاهد کاهش شاخص کل بورس تا حداقل ۸۰۰ هزار واحد باشیم که به معنی ریزش بیش از ۶۰ درصدی شاخص کل از اوج خود در مرداد ماه است.  این ریزش تاریخی باعث خروج گسترده سرمایه های کوچک و بزرگ از بازار خواهد شد و تا مدتها این بازار با رکودی عمیق دست در گریبان خواهد شد.

امروز دیگر فعالان بازار فقط سرمایه داران بزرگ یا تعدادی معامله گر خرد نیستند. امروز تقریبا ۵۰ میلیون سهامدار اخبار بازار را دنبال می کنند و از اتفاقات آن تاثیر می گیرند. آنها سرمایه های کوچکی دارند که باقی مانده همه آن چیزی است که از تورم نجات داده­ اند و در صورت از بین رفتن آن دچار بحران در معیشت خود خواهند شد.

در طول این سالها فعالان اقتصادی همواره خواهان واقعی شدن نرخ ارز بودند و به خاطر کنترل بازار از دولت های مستقر انتقاد می­ کردند. قطعا امروز هم واقعی شدن نرخ ارز حتی تا ۱۵ هزار تومان در بلند مدت به نفع کشور و جامعه خواهد بود. اما دولت دوازدهم باید در مورد دخالت­ های خود در این بازار ایجاد حباب برای بهره برداری سیاسی و اقتصادی پاسخگو باشد. مردم ایران در سال ۹۹ یکبار با بالا رفتن قیمت ارز شاهد کاهش ارزش دارایی نقد خود بودند و یکبار با پایین آمد نرخ ارز شاهد کاهش ارزش هر آنچه خریده بودند خواهند بود. این رفتار چیزی از رفتار داروغه ناتینگهام کم ندارد.

رضا نجارزادگان

کد خبر 426346

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =